Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medya Okuryazarlığı YBP 205 3 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MURAT TEPEÇINAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin kitle iletişim araçları ve bağlantılı terimlerle ilgili temel bilgi düzeyini elde etmelerini; bununla birlikte medyayı daha bilinçli şekilde takip edebilmelerini sağlayarak, bilinçli bir geleneksel ve sanal medya tüketicisi olabilme konusunda farkındalık oluşturabilmektir.

Dersin İçeriği

Günümüz dünyasında iletişimin anlamı, temel kavramları, yeri ve önemine ilişkin genel bir giriş; Kitle iletişim araçları, Kitle iletişiminin temel özellikleri (tarihi, yapısı, kültürel ve ekonomik boyutları); Medya okuryazarlığı ve önemi, Dünyada ve Türkiye’de medya okuryazarlığı süreci,; Medya işlevleri, ekonomik boyutu; Televizyon, Türkiye’de televizyon yayıncılığı, Televizyon program türleri, TV program analizleri, uyarıcı simgeler; Aile, çocuk ve televizyon (TV izleme alışkanlıkları), Televizyonun olumsuz etkileri; Radyo, işlevleri, radyo program türleri ve analizleri; Periyodik yazılı ve basılı medya, işlevleri, gazete ve dergiyle ilgili temel kavramlar, Gazetede Haber ve fotoğrafın önemi; Medyada etik problemler ve mevzuat; Popüler kültür ve Kültür Endüstrisi; Bilgisayar, internet, sanal oyunlar, Sosyal medya; Teknoloji (TV, Bilgisayar, internet, oyun, sosyal medya) bağımlılığı , Ölçülü medya kullanımı

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kitle iletişim araçları ve bağlantılı terimlerle ilgili temel bilgileri, geleneksel ve sanal medyanın temel özelliklerini öğrenir. Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Bilinçli bir medya tüketicisi olur, medyayı daha bilinçli şekilde takip eder. Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Mesleğiyle ilgili olarak hizmet verdiği kişilerin de medya konusunda bilinçlenmelerini sağlar, medyanın zararlı etkilerinden korunmalarında rehberlik eder. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Günümüz dünyasında iletişimin anlamı, temel kavramları, yeri ve önemine ilişkin genel bir giriş; Kaynaklar [1] ve [2]
2 Kitle iletişim araçları, Kitle iletişiminin temel özellikleri (tarihi, yapısı, kültürel ve ekonomik boyutları); Kaynaklar [1] ve [2]
3 Medya okuryazarlığı ve önemi, Dünyada ve Türkiye’de medya okuryazarlığı süreci; Kaynaklar [1] ve [2]
4 Medya işlevleri, ekonomik boyutu; Kaynaklar [1] ve [2]
5 Televizyon, Türkiye’de televizyon yayıncılığı, Televizyon program türleri, TV program analizleri, uyarıcı simgeler; Kaynaklar [1] ve [2]
6 Aile, çocuk ve televizyon (TV izleme alışkanlıkları), Televizyonun olumsuz etkileri; Kaynaklar [1] ve [2]
7 Radyo, işlevleri, radyo program türleri ve analizleri; Kaynaklar [1] ve [2]
8 Periyodik yazılı ve basılı medya, işlevleri, gazete ve dergiyle ilgili temel kavramlar, Gazetede Haber ve fotoğrafın önemi; Kaynaklar [1] ve [2]
9 Medyada etik problemler ve mevzuat; Kaynaklar [1] ve [2]
10 Yıl içi Sınavı Kaynaklar [1] ve [2]
11 Popüler kültür ve Kültür Endüstrisi; Kaynaklar [1] ve [2]
12 Bilgisayar, internet, sanal oyunlar, Sosyal medya; Kaynaklar [1] ve [2]
13 Teknoloji (TV, Bilgisayar, internet, oyun, sosyal medya) bağımlılığı, Ölçülü medya kullanımı Kaynaklar [1] ve [2]
14 Genel tekrar ve değerlendirme. Kaynaklar [1] ve [2]
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Şimşek, M.C. ve Türkoğlu N.; Medya okuryazarlığı, Parşömen Kitap ve Yayıncılık, 2013
[2] Şahin A.; Eleştirel Medya okuryazarlığı, Anı Yayınları, 2014

Ders Kaynakları

[3] Adorno, T.; Kültür Endüstrisi- Kültür Yönetimi, İletişim Yayınları, 2011.
[4] Mutlu, E.; İletişim Sözlüğü, Ayraç Yayınları. Ankara
[5] Türkoğlu, N.; Kitle İletişimi ve Kültür. Naos Yayıncılık; 2004

Sıra ÇOCUK GELİŞİMİ Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Çocuk ve Gençlik Hizmetleri organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
2 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak.
3 Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme, bilişim araçları ile iletişim teknolojilerini kullanabilmek
4 Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel kullanmalarına yönelik özen göstermek
5 Alanı ile ilgili uygulama süreçlerinde program hazırlamak, etkinlikleri planlamak ve etkin kullanabilmek uygulamak
6 Alanında ulusal ve uluslar arası gündemi takip edebilme, problemleri tanımlama, modelleme ve çözümleme becerisine sahip olmak
7 Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgi ve yeteriliğine sahip olmak.
8 Alanında disiplin içi ve disiplinler arası inisiyatif kullanma ve takım çalışması yapabilme ve yaratıcılık becerisine sahip olmak
9 Mesleki hizmet içi eğitim ve etkinliklere katılmak, kalite çalışmaları ve teknolojik gelişmeleri izlemek; bilgi, deneyim ve uygulama becerilerine sahip olmak
10 Tarihi değerlere saygılı,sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak.
11 İş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve verimiliğe sahip olmak.
12 Çocuk ihmal ve istismarına yönelik önlem alır, çocuk hakları ve korunması ile ilgili uygulamaları izler ve işbirliği yapar.
13 Drama, oyun, müzik ve animasyon etkinliklerini planlayabilir ve uygulayabilir.
14 Çocuk gelis¸imine ve çocukların bilis¸sel, dil, sosyo duygusal, psiko-motor gelişimine uygun etkinlik hazırlayabilir.
Sıra TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleği ile ilgili terminolojiye, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2 Mesleğinde güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
3 Tıbbi kayıtları, tıbbi raporlama ve yazışmaları, hasta dosyaları ve arşivleme süreçlerini yönetmelikler çerçevesinde etkin ve hızlı bir şekilde yapar.
4 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
5 Mesleği ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır.
6 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
7 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
8 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir.
9 Mesleki çalışmaları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla yürütebilir.
10 Alanında çalışmaların yürütülmesinde ve sorunların çözümlenmesinde ekip üyesi olarak yer alır.
11 Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini ilgili kişilerle paylaşır.
12 Sağlık hizmetlerinde hasta hakları ve hasta mahremiyeti bağlamında etik kurallara göre hizmet etmesini bilir.
13 13. Hastalar, hasta yakınları ve sağlık hizmetinde görev alan diğer çalışanlarla etkili iletişim kurar ve mesleği ile ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır.
Sıra TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleği ile ilgili güncel bilgileri içeren önlisans düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2 Mesleğinde güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
3 Mesleği ile ilgili bilgi ve becerileri kullanarak, verileri değerlendirir,yorumlar,çözüm önerileri sunar..
4 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
5 Mesleği ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır.
6 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
7 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
8 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve mesleği ile gerekli iletişimi kurabilir.
9 Mesleki çalışmalarıbağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla yürütebilir.
10 Alanında çalışmaların yürütülmesinde ve sorunların çözümlenmesinde ekip üyesi olarak yer alır.
11 Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini ilgili kişilerle paylaşır.
12 Tıbbi laboratuvar ortamını ve işleyişini bilir.
13 Tıbbi laboratuvara gelen numuneleri; kabul etme, analiz etme, raporlama ve sonuçları iletme işlemlerini tanımlar ve yapar.
14 Laboratuvar hijyeni, güvenliği ve atık yönetimini açıklar.
Sıra ANESTEZİ Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
8 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
Sıra FİZYOTERAPİ Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2 Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
3 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4 Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
5 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
6 Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
7 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
8 Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
9 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
10 Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
11 Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
13 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
14 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
15 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 PÇ 5 PÇ 5 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 6 PÇ 6 PÇ 6 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 7 PÇ 7 PÇ 7 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 8 PÇ 8 PÇ 8 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 PÇ 9 PÇ 9 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 10 PÇ 10 PÇ 10 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 11 PÇ 11 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 12 PÇ 12 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 13 PÇ 13 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 14 PÇ 14 PÇ 15
1 Kitle iletişim araçları ve bağlantılı terimlerle ilgili temel bilgileri, geleneksel ve sanal medyanın temel özelliklerini öğrenir.
2 Bilinçli bir medya tüketicisi olur, medyayı daha bilinçli şekilde takip eder.
3 Mesleğiyle ilgili olarak hizmet verdiği kişilerin de medya konusunda bilinçlenmelerini sağlar, medyanın zararlı etkilerinden korunmalarında rehberlik eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
dersAKTSKredisi 3