Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Parazitoloji | LAB 112 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞADİYE BERNA AYKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sağlık alanında çalışan personeli, paraziter organizmaların yapıları, özellikleri, bulaşma yolları, meydana getirdikleri hastalıklar ve teşhisleri konusunda bilgilendirmek, parazitoloji laboratuvarında kullanılan araç ve gereçleri tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Parazitolojinin tarihçesi, gelişimi ve temel kavramları; Parazitoloji laboratuvarında çalışma kuralları ve uygulanacak testler; Parazitlerin sınıflandırılması ve genel özellikleri; İnsanlarda yerleşip hastalık yapabilen parazitlerin yapısı, üreme özellikleri, metabolizmaları; Parazit enfeksiyonları ve bulaşma yolları, parazit enfeksiyonlarının tedavi ve korunma yöntemleri; Parazit enfeksiyonlarının laboratuvar tanısı ele alınacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Parazit organizmalar ve parazitoloji hakkında temel bilgiler edinir | Anlatım, | |
2 | Parazitoloji laboratuvarında kullanılan araç- gereçler, cihazlar ve mikroskopların kullanımını öğrenir | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
3 | Dışkı inceleme yöntemlerini ve serum fizyolojik ve lugol ile preparat hazırlama ve mikroskopta inceleme öğrenilir. Gözle görülen parazitlerin Ascaris lumbricoides, Taenia saginata halkası, E.vermicularis vs. parazitleri tanıyabilecektir. | Anlatım, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
4 | İnce yayma ve kalın yayma için uygun bir şekilde kan alabilecek ve İnce yayma ve kalın yayma preparatları hazırlayabilecektir. | Anlatım, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
5 | Perianal materyal yöntemini tanımlayabilecek, materyal almasını bilecek, hazırlanan preparatı mikroskopta 10X oküler ve 10X objektifle, daha sonra 40X oküler ve 10X objektifle inceleyebilecektir. | Anlatım, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
6 | Parazitleri tanımlamada kullanılan spesifik boyama yöntemlerini tanımlayabilecek ve boyaları hazırlayabilecektir. | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
7 | Kan parazitlerinin tanısında kullanılan boyama yöntemini uygulayabilecek ve kan parazitlerini tanımlayabilecektir | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
8 | Ülkemizde görülen paraziter enfeksiyonları tanımlayabilecektir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Parazitolojik tanı yöntemlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
10 | Anlatım, | ||
11 | Anlatım, Eğitsel Oyun, | ||
12 | Anlatım, Eğitsel Oyun, | ||
13 | Bireysel Çalışma, Anlatım, Eğitsel Oyun, | ||
14 | Bireysel Çalışma, Anlatım, Eğitsel Oyun, | ||
15 | Bireysel Çalışma, Anlatım, Eğitsel Oyun, | ||
16 | Bireysel Çalışma, Anlatım, Eğitsel Oyun, | ||
17 | Bireysel Çalışma, Anlatım, Eğitsel Oyun, | ||
18 | Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Parazitolojiye giriş. Parazitlerin genel özellikleri. Sınıflandırılması ve Parazit inceleme yöntemleri | |
2 | Protozoonların genel özellikleri ve Tıbbi Parazitoloji içerisinde yer alan protozoonlar | |
3 | İnsan vücuduna yerleşen amipler (Entamoeba histolytica ve Entamoeba coli) ve ameobiasis. | |
4 | Diğer Barsak Protozoonları Giardia intestinalis ve Giardiasis; Balantidium coli, Dientamoeba fragilis, Isospora belli ve Cryptosporidium parvum, Cyclospora spp. , Sarcocystis spp. , Microsporidia, Trichomoniasis ( Trichomonas hominis , Trichomonas tenax, | |
5 | Plasmodium türleri ve sıtma, Babesia spp. | |
6 | Kan ve doku kamçılıları (Leishmania donovani, Leishmania tropica, Leishmania mexicana, Leishmania brasiliensis) | |
7 | Trypanosoma türleri (Trypanosoma brucei gambiense, Trypanosoma brucei rhodesiense, Trypanosoma cruzi) ve oluşturdukları hastalıklar, Toxoplasmosis ve Toxoplasma gondii, Pneumocystis carinii | |
8 | Helmintlere giriş ve nematodların genel özellikleri Bağırsak nematodları (Ascaris lumbricoides, Strongyloides stercoralis, Enterobius vermicularis, Trichuris trichiura, Ancylostoma duodenale, Necator americanus) | |
9 | Doku nematodları (Visceral larva migrans, Kutanöz larva migrans, Trichinella spiralis, Dracunculus medinensis) Filarial nematodları (Wuchereria bancrofti, Brugia malayi, Onchocerca volvulus, Loa loa, Dirofilaria spp. , | |
10 | Yıl içi Sınavı | |
11 | Sestodların genel özellikleri Taenia saginata, Taenia solium, Hymenolepis nana, Hymenolepis dimunuta, Dipylidium canium, Diphyllobothrium latum, | |
12 | Kist hidatik, Echinococcus multilocularis, Multiceps multiceps | |
13 | Trematodların genel özellikleri Schistosoma, Schistosoma spp. , Fasciola hepatica, Dicrocoelium dentriticum, | |
14 | Artropodların genel özellikleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | |||||
2 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | X | |||||
4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | X | |||||
5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | X | |||||
7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X | |||||
11 | Tıbbi laboratuvar ortamını ve işleyişini bilir. | X | |||||
12 | Tıbbi laboratuvara gelen numuneleri; kabul etme, analiz etme, raporlama ve sonuçları iletme işlemlerini tanımlar ve yapar. | X | |||||
13 | Laboratuvar hijyeni, güvenliği ve atık yönetimini açıklar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Parazit organizmalar ve parazitoloji hakkında temel bilgiler edinir | 5 | 5 | |||||||||||
2 | Parazitoloji laboratuvarında kullanılan araç- gereçler, cihazlar ve mikroskopların kullanımını öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
3 | Dışkı inceleme yöntemlerini ve serum fizyolojik ve lugol ile preparat hazırlama ve mikroskopta inceleme öğrenilir. Gözle görülen parazitlerin Ascaris lumbricoides, Taenia saginata halkası, E.vermicularis vs. parazitleri tanıyabilecektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
4 | İnce yayma ve kalın yayma için uygun bir şekilde kan alabilecek ve İnce yayma ve kalın yayma preparatları hazırlayabilecektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
5 | Perianal materyal yöntemini tanımlayabilecek, materyal almasını bilecek, hazırlanan preparatı mikroskopta 10X oküler ve 10X objektifle, daha sonra 40X oküler ve 10X objektifle inceleyebilecektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
6 | Parazitleri tanımlamada kullanılan spesifik boyama yöntemlerini tanımlayabilecek ve boyaları hazırlayabilecektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
7 | Kan parazitlerinin tanısında kullanılan boyama yöntemini uygulayabilecek ve kan parazitlerini tanımlayabilecektir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
8 | Ülkemizde görülen paraziter enfeksiyonları tanımlayabilecektir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
9 | Parazitolojik tanı yöntemlerini öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
10 | ||||||||||||||
11 | ||||||||||||||
12 | ||||||||||||||
13 | ||||||||||||||
14 | ||||||||||||||
15 | ||||||||||||||
16 | ||||||||||||||
17 | ||||||||||||||
18 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 83 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |