Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klinik Biyokimya | LAB 104 | 2 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi YASEMİN YILDIZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sakarya Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Tıbbi Laboratuvar Programı 1. Sınıf öğrencilerine Klinik Biyokimya Laboratuvarında yapılan işleri yapma becerisini ve laboratuvarda incelenen biyolojik materyallerle ilgili bulguları kavrama ve anlama yeteneği kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Klinik biyokimyaya giriş ve laboratuvar işleri; Numunelerin toplanması ve yapılan işlemler; Enzimlerin klinik tanıda önemi; Karbonhidrat metabolizma bozuklukları; Plazma proteinlerinin klinik tanıda önemi; Plazma lipidleri ve ateroskleroz; Klinik biyokimya laboratuvarında kalite kontrol ve standardizasyon; Akut miyokart infaktüsünün diagnostik laboratuvar belirleyicileri; Karaciğer fonksiyon testleri; Bilirubin metabolizması ve sarılıklar; Böbrek fonksiyon testleri; Böbrek fonksiyon testleri; Endokrinoloji; Mineraller ve elektrolit metabolizması; Tümör belirteçlerinin klinik tanıda önemi; Beyin omurilik sıvısı (BOS) Biyokimyası |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Klinik biyokimyada örnek kabul ve yapılan işlemleri öğrenir | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Klinik biyokimya laboratuvarında kalite kontrol ve standardizasyonu öğrenir | Anlatım, | |
3 | Otoanalizörler ile biyokimyasal testlerin yapılması gibi konuları öğrenir. | Anlatım, | |
4 | Biyokimyasal testlerin uygulanması ve sonuçlarının yorumlanmasında yetkinlik kazanırlar. | Anlatım, Eğitsel Oyun, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
5 | Sağlıklı bir metabolizmanın temel prensiplerini ve organik/inorganik moleküllerin vücut fonksiyonlarına etkisini kavrar. | Anlatım, | |
6 | Organik moleküllerin fizyolojik ve patolojik durumlar ile ilişkisini öğrenir ve kavrar. | Anlatım, | |
7 | Tümör belirteci ve spesifik testlerin klinik tanıda nasıl kullanıldığını kavrar. | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
8 | İnorganik moleküllerin fizyolojik ve patolojik durumlar ile ilişkisini öğrenir ve kavrar. | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klinik biyokimyaya giriş ve laboratuvar işleri. Numunelerin toplanması ve yapılan işlemler. | |
2 | Enzimlerin klinik tanıda önemi | |
3 | Karbonhidrat metabolizma bozuklukları | |
4 | Plazma proteinlerinin klinik tanıda önemi | |
5 | Plazma lipidleri ve ateroskleroz. | |
6 | Klinik biyokimya laboratuvarında kalite kontrol ve standardizasyon | |
7 | Akut miyokart infaktüsünün diagnostik laboratuvar belirleyicileri, Karaciğer fonksiyon testleri, Bilirubin metabolizması ve sarılıklar | |
8 | Böbrek fonksiyon testleri | |
9 | Demir metabolizması ve anemiler | |
10 | ARASINAV | |
11 | Endokrinoloji | |
12 | Mineraller ve elektrolit metabolizması | |
13 | Tümör belirteçlerinin klinik tanıda önemi | |
14 | Beyin omurilik sıvısı (BOS) Biyokimyası Biyokimyada hata kaynakları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Prof. Dr. Ebubekir BAKAN Tanıda Laboratuvar, Aktif yayınevi, Erzurum, 2011. 2.Prof. Dr. Bahattin Adam, BiyokimyaKlinik Biyokimya. Atlas kitapçılık, Konya, 2002. 3. Prof. Dr. İdris Mehmetoğlu, Klinik Biyokimya Laboratuarı El Kitabı. Mikro kitabevi, Konya, 2002. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | |||||
2 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | X | |||||
4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | ||||||
5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | ||||||
7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
8 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | ||||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
11 | Tıbbi laboratuvar ortamını ve işleyişini bilir. | X | |||||
12 | Tıbbi laboratuvara gelen numuneleri; kabul etme, analiz etme, raporlama ve sonuçları iletme işlemlerini tanımlar ve yapar. | X | |||||
13 | Laboratuvar hijyeni, güvenliği ve atık yönetimini açıklar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Klinik biyokimyada örnek kabul ve yapılan işlemleri öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
2 | Klinik biyokimya laboratuvarında kalite kontrol ve standardizasyonu öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
3 | Otoanalizörler ile biyokimyasal testlerin yapılması gibi konuları öğrenir. | 5 | 5 | |||||||||||
4 | Biyokimyasal testlerin uygulanması ve sonuçlarının yorumlanmasında yetkinlik kazanırlar. | |||||||||||||
5 | Sağlıklı bir metabolizmanın temel prensiplerini ve organik/inorganik moleküllerin vücut fonksiyonlarına etkisini kavrar. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
6 | Organik moleküllerin fizyolojik ve patolojik durumlar ile ilişkisini öğrenir ve kavrar. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
7 | Tümör belirteci ve spesifik testlerin klinik tanıda nasıl kullanıldığını kavrar. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
8 | İnorganik moleküllerin fizyolojik ve patolojik durumlar ile ilişkisini öğrenir ve kavrar. | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 97 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |