Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tıbbi Biyoloji ve Genetik | LAB 103 | 1 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYLA EREN ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYLA EREN ÖZDEMİR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bir canlı organizmanın varoluş mekanizmalarını bilmek ve hücre yapılarını öğrenmek, genetik yapısını incelemek, Mendel genetiği, genel genetik, moleküler genetik ve insan genetiği hakkında bilgi sahibi olmaktır. |
Dersin İçeriği | Biyolojiye giriş; Canlı nedir? Canlılığın başlangıcı; Hücrenin fiziksel yapısı; Hücre taşıma sistemleri; Hücrenin kimyasal yapısı; Hücrenin ve hücre içi organellerin genel özellikleri; Hücre bölünmesi; Mitoz ve mayoz bölünme, Genetik materyalin yapısı; DNA yapı ve fonksiyonları, Mendel genetiği ve sitogenetik; Kromozom anomalileri; Genetik hastalıklar |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Canlıların nasıl var olduklarını öğrenir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
2 | Hücrenin fiziksel ve kimyasal yapısını öğrenir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
3 | Hücrenin zarında taşıma olaylarını öğrenir. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Anlatım, Tartışma, | |
4 | Hücrenin metabolizmasını öğrenir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
5 | Hücre bölünmesinin nasıl gerçekleştiğini öğrenir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Genetik materyalin yapısını öğrenir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
7 | Genetik hastalıklar hakkında bilgi kazanır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
8 | Gen tedavileri hakkında bilgi kazanır | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
9 | DNA’nın Fonksiyonlarıı öğrenir | ||
10 | Genetik Materyalin Yapısı, Çoğalması hakkında bilgi sahibi olur | ||
11 | Genom Organizasyonunu öğrenir | ||
12 | İnsan Kromozomları ve Kromozom Düzensizlikleri hakkında bilgi sahibi olur | ||
13 | Populasyon Genetiğini öğrenir | ||
14 | Rekombinat DNA Teknolojisi öğrenir |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Canlı nedir? Canlıların varoluş hipotezleri | |
2 | Hücrenin kimyasal ve fiziksel yapısı | |
3 | Hücre içi organeller ve yapıları | |
4 | Hücre zarı ve fonksiyonları | |
5 | Kan ve sıvı-elektrolitler | |
6 | Hücre Bölünmesi | |
7 | Ara sınav | |
8 | Genetiğin temeli ve Genetik Materyalin Yapısı | |
9 | DNA’nın Fonksiyonları | |
10 | Genetik Materyalin Yapısı, Çoğalması ve Protein Sentezi | |
11 | Genom Organizasyonu: DNA Dizileri ve Kromozom | |
12 | İnsan Kromozomları ve Kromozom Düzensizlikleri | |
13 | Populasyon Genetiği | |
14 | Rekombinat DNA Teknolojisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Slayt Sunum
|
Ders Kaynakları | Başaran N. (1994): Tıbbi Genetik. 5. baskı, Bilim Teknik Yayınevi, İSTANBUL Alberts B., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P., “Molecular Biology of the Cell” Garland Science, Fourth Edition (2002) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | |||||
2 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | X | |||||
4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | ||||||
5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | X | |||||
7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
11 | Tıbbi laboratuvar ortamını ve işleyişini bilir. | X | |||||
12 | Tıbbi laboratuvara gelen numuneleri; kabul etme, analiz etme, raporlama ve sonuçları iletme işlemlerini tanımlar ve yapar. | X | |||||
13 | Laboratuvar hijyeni, güvenliği ve atık yönetimini açıklar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Canlıların nasıl var olduklarını öğrenir. | 5 | ||||||||||||
2 | Hücrenin fiziksel ve kimyasal yapısını öğrenir. | 5 | 5 | |||||||||||
3 | Hücrenin zarında taşıma olaylarını öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
4 | Hücrenin metabolizmasını öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
5 | Hücre bölünmesinin nasıl gerçekleştiğini öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
6 | Genetik materyalin yapısını öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
7 | Genetik hastalıklar hakkında bilgi kazanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
8 | Gen tedavileri hakkında bilgi kazanır | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
9 | DNA’nın Fonksiyonlarıı öğrenir | |||||||||||||
10 | Genetik Materyalin Yapısı, Çoğalması hakkında bilgi sahibi olur | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
11 | Genom Organizasyonunu öğrenir | |||||||||||||
12 | İnsan Kromozomları ve Kromozom Düzensizlikleri hakkında bilgi sahibi olur | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
13 | Populasyon Genetiğini öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
14 | Rekombinat DNA Teknolojisi öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |