Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Optisyenliğe Giriş | OPT 105 | 1 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. FATİH TANRISEVEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. FATİH TANRISEVEN, Öğr.Gör. İSMAİL HAKKI YEMENOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Optisyenlik temel terim ve malzemelerini öğrenerek, Optisyenlik dersi için temel hazırlamak. |
Dersin İçeriği | Genel tanımlar. Fokometre, lenslerin özellikleri ve sınıflandırılması. VP-SPH-Plus-Minus-Plan Cly-SPHCYL lenslerin teorik olarak elde edilişleri ve ne tip refraksiyon kusurlarında kullanıldığı. Refraksiyon kusurları (hipermetropi, miyopi, astigmatizma, presbiopi), aks kavramı ve tanımı, oftalmik lenslerin meridyenlerdeki dioptri güçleri. SPH-CYL-SPHCYL lenslerde güç kavramı. Dioptri tanımı formülasyonu, Transpoze, Plus-Minus ve Cross formda yazılan reçete tipleri, bir yazılış şeklinin diğer yazılış şekline transpozesi. SPHCYL formda reçete yazılım şeklinin Cross forma transpozesi. Reçete yazım kuralları, Addisyon kavramı. Pantoskopik ve retroskopik açı tanımları. Çevre seçimi, cam seçimi, çerçeve ayarları, çerçevenin materyalleri, çerçeve tipleri ve kısımları. Çerçeve boyutlarının ölçümü (Boxing sistemi, Datum sistemi- A,B,DBL boyutları). Yüze ait ölçüler, Hasta Pd mesafesinin ölçümü. Desantrasyon, yatay ve dikey santrasyon. Emniyet cammları, UV, UV´nin zararları, UV tutucu camlar, fotokromik ışığa duyarlı camlar. Türkiye´de optikle ilgili standartlar, oluşturulması zorunlu batı standartları gereksinimleri. Gözlük cam ve çerçevelerinin fiyatlandırılması, sosyal güvenlik kurumlarının verdiği yardım bedelleri. Nötralizasyon. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Optisyenlik hakkında temel bilgi sahibi olunur. | Gözlem, Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
2 | Optisyenlikte kullanılan makine ve techizat hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
3 | Mercekler ve gözlük camları hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
4 | Çerçeveler hakkında bilgi sahibi olur. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
5 | |||
6 | |||
7 | |||
8 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Optisyenlik mesleğinde temel teknik terimler, tanımlar ve semboller | |
2 | Gözlük ve lenslerin tarihçesi | |
3 | Refraksiyon kusurları ve lenslerle düzeltme teknikleri | |
4 | Tek odaklı lenslerin çerçeveye tespit yöntemi | |
5 | Konkav ve konveks lenslerin özellikleri | |
6 | Oftalmik lenslerin meridyenlerdeki diyoptrik güçleri | |
7 | Transpoze | |
8 | Lenslerin tanınması ve nötralizasyon | |
9 | Fokometre | |
10 | Arasınav | |
11 | Prizma | |
12 | Kimyasal yapılarına göre lensler | |
13 | Koruyucu ve emniyet lensleri | |
14 | Fotokromik lensler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Gözlükçülük Öğr. Gör. Ertekin Aksak Öğr. Gör. Eczacı Taylan Küçüker |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | ||||||
2 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | ||||||
4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | ||||||
5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | ||||||
6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | ||||||
7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
8 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | ||||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Optisyenlik hakkında temel bilgi sahibi olunur. | ||||||||||
2 | Optisyenlikte kullanılan makine ve techizat hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||
3 | Mercekler ve gözlük camları hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||
4 | Çerçeveler hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||
5 | |||||||||||
6 | |||||||||||
7 | |||||||||||
8 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |