Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tıbbi Atık Yönetimi | MYO 259 | 3 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CEMİLE DEDE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi CEMİLE DEDE, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Öğrencilere, güncel bilgilerle donanımlı, toplum ve çevre sağlığına duyarlı birer sağlık meslek elemanı olabilmeleri için; sağlık kuruluşlarından kaynaklanan atıklar ve tıbbi atık yönetimine ilişkin ilke ve uygulamalar hakkında gerekli güncel bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Atık kavramı ve atıkların sınıflandırılması; Etkileri Bakımından Atıklar, Yapıları Açısından Atıklar, Kaynakları Bakımından Atıklar Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkların tanımı ve sınıflandırılması; tıbbi atıklar, tehlikeli atıklar, radyoaktif atıklar, evsel atıklar Tıbbi atıkların üretildiği yerler Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuat Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülükleri Tıbbi Atıkların Ayrılması, Toplanması, Taşınması ve Geçici Depolanması Tıbbi atıkların bertaraf yöntemleri Tıbbi atıkların sağlık çalışanları açısından taşıdığı riskler Tıbbi atıkların toplum sağlığı açısından taşıdığı riskler Tıbbi atıkların çevre sağlığı açısından taşıdığı riskler Sağlık Kurumlarında Sürdürülebilir Atık Yönetimi Sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetiminde uygulanacak genel esaslar Dünyada sürdürülebilir atık yönetimi ile ilgili sağlık kurumlarına ait uygulama örnekleri Türkiye’de sürdürülebilir atık yönetimi ile ilgili sağlık kurumlarına ait uygulama örnekleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Atıkların özelliklerini bilir, atıkları özelliklerine göre ayrıştırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
2 | Atık yönetimi hiyerarşisi, atık minimizasyonu, geri dönüşümün önemini kavrar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkları tanır ve sınıflandırır | Soru-Cevap, Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, |
4 | Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuatı öğrenir | Soru-Cevap, Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, |
5 | Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülüklerini ve sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetiminde uygulanacak genel esasları öğrenir. | ||
6 | Tıbbi atıkları türlerine göre doğru ayrıştırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
7 | Tıbbi atıkların sağlık çalışanları, toplum ve çevre açısından taşıdığı riskleri bilir | ||
8 | Tıbbi atıkların bertaraf yöntemlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
9 | Sağlık kurumlarında sürdürülebilir atık yönetiminin önemini kavrar |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Atık kavramı ve atıkların sınıflandırılması; Etkileri Bakımından Atıklar, Yapıları Açısından Atıklar, Kaynakları Bakımından Atıklar | |
2 | Atık yönetimi hiyerarşisi ve atık minimizasyonu | |
3 | Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkların tanımı ve sınıflandırılması; tıbbi atıklar, tehlikeli atıklar, radyoaktif atıklar, evsel atıklar | |
4 | Tıbbi atıkların üretildiği yerler | |
5 | Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuat | |
6 | Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülükleri | |
7 | Tıbbi Atıkların Ayrılması, Toplanması, Taşınması ve Geçici Depolanması | |
8 | Ara sınav | |
9 | Sağlık kuruluşlarında atıksu ve sıvı atık yönetimi | |
10 | Sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetim planı | |
11 | Tıbbi atıkların bertaraf yöntemleri | |
12 | Tıbbi atıkların sağlık çalışanları açısından taşıdığı riskler | |
13 | Tıbbi atıkların toplum ve çevre sağlığı açısından taşıdığı riskler | |
14 | Sağlık kurumlarında sürdürülebilir tıbbi atık yönetimi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | -Safe management of wastes from health-care activities, World Health Organization, 2014, ISBN: 9789241548564 -https://www.mevzuat.gov.tr -https://www.epa.gov/rcra/medical-waste |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | |||||
2 | ş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | X | |||||
4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | ||||||
5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | ||||||
6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | ||||||
7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
8 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | ||||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
11 | Temel ve ileri yaşam desteği konusunda açıklar ve uygular. | ||||||
12 | Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan ekipmanları tanımlar ve kullanır. | ||||||
13 | Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kendinin, hastanın ve olay yerinin güvenliğini sağlar ve yönetir. | ||||||
14 | Acil sağlık hizmetlerine yönelik yasal mevzuatları açıklar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Atıkların özelliklerini bilir, atıkları özelliklerine göre ayrıştırabilir | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 | 1 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Atık yönetimi hiyerarşisi, atık minimizasyonu, geri dönüşümün önemini kavrar | 3 | 5 | 3 | 1 | 3 | |||||||||
3 | Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkları tanır ve sınıflandırır | 3 | 5 | 3 | 1 | 3 | |||||||||
4 | Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuatı öğrenir | 3 | 5 | 5 | 1 | 1 | |||||||||
5 | Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülüklerini ve sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetiminde uygulanacak genel esasları öğrenir. | 3 | 5 | 3 | 1 | 3 | |||||||||
6 | Tıbbi atıkları türlerine göre doğru ayrıştırabilir | 3 | 5 | 3 | 1 | 3 | |||||||||
7 | Tıbbi atıkların sağlık çalışanları, toplum ve çevre açısından taşıdığı riskleri bilir | 3 | 5 | 3 | 1 | 3 | |||||||||
8 | Tıbbi atıkların bertaraf yöntemlerini öğrenir | 3 | 5 | 3 | 1 | 3 | |||||||||
9 | Sağlık kurumlarında sürdürülebilir atık yönetiminin önemini kavrar | 3 | 5 | 3 | 0 | 1 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |