Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ambulans Servis Eğitimi I | IAY 107 | 1 | 2 + 2 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | HEMŞİRE NAİME TAYMAZ |
Dersi Verenler | HEMŞİRE NAİME TAYMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Triyaj, kimyasal biyolojik nükleer ve radyoaktif (KBRN) riski ile mücadele etmek, paramedik yetki ve sorumluluklarını öğrenmek, ambulans çeşitlerini, ambulans ekipmanlarının kullanımı, acil sağlık hizmet işleyişi konusunda yeterlikleri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Paramediğin görev ve sorumlulukları, ambulans çeşitleri, acil sağlık hizmetlerinin işleyişi, ambulans ekipmanları ve kullanımı, Afetlerde Temel Korunma Prensiplerine Uymak, KBRN Olaylarını Değerlendirmek, KBRN Kaza Veya Saldırısında Acil Sağlık Hizmeti Uygulamak, Personel Güvenliği ve Sorumluluk Kazanmak |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Paramediğin yetki ve sorumluluklarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
2 | Türkiye de ambulans ve acil sağlık araçları çeşitleri öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
3 | Türkiye’de acil sağlık hizmetleri yapısı ve işleyişini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
4 | Sedye ve sabitleyici sistemlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
5 | Ambulansa ait tıbbi ekipman ve malzemeleri öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
6 | Olay yeri güvenliği, Kişisel koruyucu ekipmanlar, Müdahale sırasında güvenlik önlemlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
7 | İstasyon çeşitleri ve işleyişini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
8 | Kimyasal kaza ve saldırılar, Kimyasal saldırılarda kullanılabilecek ajanlar, Koruyucu önlemler ve dekontaminasyon ve arındırma işlemlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
9 | Tehlikeli Maddelerle ilgili olaylarda Personel Güvenliği Koruyucu ekipmanlar maskeler, A,B, C ve D düzeyi korunma giysileri tanımak ve kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Paramediğin yetki ve sorumlulukları. | |
2 | Türkiye de ambulans ve acil sağlık araçları (Hava, deniz, kara ambulansları) çeşitleri. | |
3 | Türkiye’de acil sağlık hizmetleri yapısı. | |
4 | Sedye ve sabitleyici sistemler(ana sedye, scop, vakum, kombinasyon sedye. Sırt tahtası, KED yeleği)uygulaması. | |
5 | Sabitleyiciler(vakum atel, traksiyon ateli, şişme atel, tahta atel, boyunluk, pnömotik anti şok giysisi uygulamaları. | |
6 | Ambulansa ait tıbbi ekipman ve malzemeler. | |
7 | Vaka Çalışması (sabitleyicileri uygulama KED, boyunluk, atel çeşitlerini vb. sedyelerle hasta taşıma merdivende, dar alanda, ambulansa hasta taşıma vb.) uygulamak. | |
8 | Kendi güvenliğini ve Hasta/Yaralı güvenliğini sağlamak. Olay yeri güvenliği (kaza anında, yangında, otobanda, trafik kazasında vb. olaylarda, Kişisel koruyucu ekipmanlar, müdahale sırasında güvenlik önlemleri) | |
9 | Vaka çalışması | |
10 | Yıl içi Sınavı | |
11 | İstasyon çeşitleri ve işleyişi | |
12 | Kimyasal Biyolojik Radyoaktif ve Nükleer (KBRN) Olaylar (Kimyasal kaza ve saldırılar, Kimyasal saldırılarda kullanılabilecek ajanlar, Koruyucu önlemler ve dekontaminasyon ve arındırma) | |
13 | Tehlikeli Maddelerle ilgili olaylarda Personel Güvenliği (Koruyucu ekipmanlar maskeler, maske filtresi, A,B, C ve D düzeyi korunma giysileri) | |
14 | Birinci ve ikinci değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ambulans Servis Eğitimi I Ders Notları |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | ||||||
2 | ş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | ||||||
4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | ||||||
5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | ||||||
6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | ||||||
7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
8 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | ||||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
11 | Temel ve ileri yaşam desteği konusunda açıklar ve uygular. | ||||||
12 | Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan ekipmanları tanımlar ve kullanır. | ||||||
13 | Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kendinin, hastanın ve olay yerinin güvenliğini sağlar ve yönetir. | ||||||
14 | Acil sağlık hizmetlerine yönelik yasal mevzuatları açıklar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Paramediğin yetki ve sorumluluklarını öğrenir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
2 | Türkiye de ambulans ve acil sağlık araçları çeşitleri öğrenir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
3 | Türkiye’de acil sağlık hizmetleri yapısı ve işleyişini kavrar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
4 | Sedye ve sabitleyici sistemlerini kavrar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
5 | Ambulansa ait tıbbi ekipman ve malzemeleri öğrenir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
6 | Olay yeri güvenliği, Kişisel koruyucu ekipmanlar, Müdahale sırasında güvenlik önlemlerini kavrar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
7 | İstasyon çeşitleri ve işleyişini öğrenir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
8 | Kimyasal kaza ve saldırılar, Kimyasal saldırılarda kullanılabilecek ajanlar, Koruyucu önlemler ve dekontaminasyon ve arındırma işlemlerini kavrar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
9 | Tehlikeli Maddelerle ilgili olaylarda Personel Güvenliği Koruyucu ekipmanlar maskeler, A,B, C ve D düzeyi korunma giysileri tanımak ve kavrar. | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |