Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çocuk Hukuku | HUK 255 | 3 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAFSA KESGİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Kübra ŞEN Arş. Gör. Yavuz Selim KOL |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, çocuk hukukuna ilişkin konulara temel bir giriş sağlayacaktır. Çocuk hukuku bağlamında velayet, çocuğun korunması, nafaka gibi temel konular incelenecektir. Yerli ve uluslararası popüler vaka örnekleri eleştirel olarak incelenecektir. |
Dersin İçeriği | 1 -Öğrencilerin hukuk sistemi içindeki çocuk hakları ve rolü hakkında çok disiplinli bakış açıları kazanması sağlanacak. -Öğrencilerin ebeveynin, çocuğun ve devletin rolünü anlaması ve analiz etmesi için yasal sistemi inceleyebilmesi sağlanacak. Yerel ve uluslararası düzenlemelerde çocuk hakları tespit edilecek, çocuğun korunmasına yönelik ilgili mevzuat ve çeşitli koruma yöntemleri incelenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çocuk haklarının önemini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Çocuk hukukunun kaynaklarını sıralar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Çocuk hukukunun özellik arz eden taraflarını analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Çocuk hukukunun hukuk sistemindeki yerini tespit eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Çocuk hakları eğitiminin önemini tekrarlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Çocuk hukukunun uluslararası hukuktaki yerini inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Çocuk hakları sözleşmesini açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Ailenin ve ailenin korunmasının önemini tanımlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | Çocukluğun tarihsel gelişimini analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Kişiler hukukuna göre çocuk kavramını inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
11 | Soybağı kavramını açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
12 | Soybağıyla ilgili dava türlerini sıralar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
13 | Evlat edinmenin usulünü analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
14 | Çocuk mallarının yönetimini tanımlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
15 | Dijital ortamda çocuğun korunmasını anlatır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çocuklar Niçin Korunmalıdır? Çocuk Haklarının Anlam ve Önemi | Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, 6. Bası, 2018, s. 3-17. |
2 | Çocuk Haklarının Tarihsel Gelişimi | Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, 6. Bası, 2018, s. 21-84. |
3 | Anayasada ve Uluslararası Antlaşmalarda Çocuk Hakları | Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, 6. Bası, 2018, s. 89-135. |
4 | Çocuğun Kötü Muameleye Karşı Korunması | Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, 6. Bası, 2018, s. 137-163. |
5 | Çocuğun Hak ve Fiil Ehliyeti | Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, 6. Bası, 2018, s. 163-199. |
6 | Çocuğun Kişiliğinin Korunması | Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, 6. Bası, 2018, s. 199-264. |
7 | Medeni Kanununa Göre Çocuğun Korunması | Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, 6. Bası, 2018, s. 265-305. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Çocukla Ana Babası Arasındaki İlişkiler | Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, 6. Bası, 2018, s. 305-337. |
10 | Çocukla Ana Baba Arasındaki Soybağı | Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, 6. Bası, 2018, s. 342-422. |
11 | Babalık Davası | Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, 6. Bası, 2018, s. 427-464. |
12 | Velayet | Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, 6. Bası, 2018, s. 468-489. |
13 | Korunmaya Muhtaç Çocuklar | Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, 6. Bası, 2018, s. 501-537. |
14 | Dijital Ortamda Çocuğun Korunması | Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, 6. Bası, 2018, s. 539-584. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | AKYÜZ, Emine, Çocuk Hukuku, 6. Bası, İstanbul: 2018. |
Ders Kaynakları | BALO, Yusuf Solmaz, Çocuk Koruma Hukuku, 2. Baskı, İstanbul: 2015. Rona Serozan, Çocuk Hukuku, 2005, Vedat. Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, 2021, Pegem Yayınevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | X | |||||
2 | Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | X | |||||
3 | İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma | X | |||||
4 | İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma | X | |||||
6 | Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
10 | İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çocuk haklarının önemini tanımlar. | |||||||||||
2 | Çocuk hukukunun kaynaklarını sıralar. | |||||||||||
3 | Çocuk hukukunun özellik arz eden taraflarını analiz eder. | |||||||||||
4 | Çocuk hukukunun hukuk sistemindeki yerini tespit eder. | |||||||||||
5 | Çocuk hakları eğitiminin önemini tekrarlar. | |||||||||||
6 | Çocuk hukukunun uluslararası hukuktaki yerini inceler. | |||||||||||
7 | Çocuk hakları sözleşmesini açıklar. | |||||||||||
8 | Ailenin ve ailenin korunmasının önemini tanımlar. | |||||||||||
9 | Çocukluğun tarihsel gelişimini analiz eder. | |||||||||||
10 | Kişiler hukukuna göre çocuk kavramını inceler. | |||||||||||
11 | Soybağı kavramını açıklar. | |||||||||||
12 | Soybağıyla ilgili dava türlerini sıralar. | |||||||||||
13 | Evlat edinmenin usulünü analiz eder. | |||||||||||
14 | Çocuk mallarının yönetimini tanımlar. | |||||||||||
15 | Dijital ortamda çocuğun korunmasını anlatır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 57 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |