Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
I. Ders Kurulu (Hastalıkların Biyolojik Temelleri) | TIP 3100 | 3 | 115 + 6 | 8 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZLEM AYDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu kurulda öğrencilerin; 1. Onkogenez, hücre zedelenmesi, apopitoz gibi temel patolojik kavramları öğrenmesi 2. Sistemlerin flora ve etken açısından değerlendirilebilmesi 3. Bakteri, virus ve mantar gibi etkenlere bağlı hastalık oluşma mekanizmalarını, 4. Kanser patogenezini anlaması ve öğrenmesi, kansere neden olabilen mikroorganizmaları tanıması 5. Kanser genetiği, multifaktöriyel ve genetik hastalıkları öğrenmesi 6. Farmakolojide ilaçların etki mekanizmaları, emilimi, atılımı, uygulama yolları, ilaç etkileşimleri, yan etkileri, kontrendikasyonları, antibiyotikleri ve bunlara karşı gelişen direnç mekanizmalarını öğrenmesi 7. Enfeksiyon hastalıklarının tanısında kullanılan yöntemleri öğrenmesi 8. Hastane enfeksiyonlarının tanımını ve genel özelliklerini, döküntülü hastalıklara yaklaşımı öğrenmesi 9. Sterilizasyon ve dezenfeksiyon kavramlarını ve uygulamalarını öğrenmesi 10. Klinik biyokimya ve mikrobiyoloji labaratuvarlarındaki uygulamaları, hasta numunelerinin alınma, saklanma ve labaratuvara ulaştırma koşullarını öğrenmesi amaçlanır. |
Dersin İçeriği | Bu ders kurulunun sonunda öğrenciler 1. Enfeksiyon etkenlerinin ve genetik hastalıkların doku ve organ sistemleri üzerinde yarattığı değişiklikleri tanımlayabilir, 2. Bakteri, virüs ve mantarlarla ilgili bilgi sahibi olabilecek, patogenez mekanizmalarını kavrayabilir, 3. Enfeksiyon etkenlerinin tanısında kanıta dayalı, etkinliği yüksek yöntemleri seçebilecek, enfeksiyon etkenlerinin tanımlanmasında temel laboratuvar testlerini uygulayabilir, 4. İnfeksiyonların tedavisinde kullanılan antimikrobiyal ilaç gruplarını ve etki mekanizmalarını bilecek, 5. Kanserin moleküler temellerini tanımlayabilecek 6. Kalıtımın tanımını ve prenatal tanı yöntemlerini bilir 7. Sterilizasyon ve dezenfeksiyon uygulamalarını yapabilir 8. Klinik biyokimya ve mikrobiyoloji labaratuvarlarında değerlendirmek üzere hastadan uygun numune alabilir ve uygun şartlarda transfer edebilir. 9. Hastane enfeksiyonlarının yönetimini yapabilir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | |||
2 | Tıbbi Biyokimya: Klinik bivokimvada preanaliltik, analitik ve postanalitik dönem kavram ve içeriklerini tanımlar | ||
3 | |||
4 | Tıbbi Patoloji: Öğrenci bu ders kurulu sırasında Tıbbi patolojinin temel kavramlarını öğrenir | ||
5 | |||
6 | Tıbbi Mesleki Beceri : Bu kurul sonunda öğrenciler vital bulgular ve monitör okuma basamaklarını sayar ve uygular | ||
7 | |||
8 | Portfolyo: Bu dersin sonunda öğrenci tıpta bilimsel veri üretir, yorumlar ve sunabilir | ||
9 | Tıbbi Farmakoloji: İlaçların genel olarak farmakodinamik ve farmakokinetik niteliklerini bilir, otakoidlerle ilgili reseptörlere etkili ilaçlar ile kemoterapötik ilaçların etkilerini ve yan etkilerini bilir | ||
10 | Tıbbi Biyoloji: Hastalıkların moleküler temelini öğrenir | ||
11 | Çocuk sağlığı ve hastalıkları: alerjik hastalıklara, immün yetmezliklere yaklaşımı, tanı ve tedavisini bilir. | ||
12 | Enfeksiyon Hastalıkları(Teorik): Ateş ve döküntü ile seyreden hastalıkları tanımlar | ||
13 | Tıbbi mikrobiyoloji: tüm sistemlerin normal Florasını ve bu bölgelerde enfeksiyona yol açabilecek Etkenleri bilirKonak-parazit ilişkisi, bulaşma yollarını, patofizyolojisini bilir ve anlatır. | ||
14 | biyoistatistik: Biyoistatistiksel terim ve kavramları tanımlar, araştırma planı oluşturur, araştırma ve veri toplama yöntemlerini bilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | PEDİATRİ:İmmün Yetmezliğe Yaklaşım, allerjik hastaya yaklaşım | |
2 | Tıbbi biyoloji: Kanser Genetiği ve İmmünogenetik, Tek Gen Hastalıklar, Multifaktoriyel Hastalıklar, | |
3 | PATOLOJİ: Hücre Zedelenmes, Patolojiye Giriş, Radyasyon ve Fiziksel Ajanlarla Etkilenme,, Hücresel Uyum, İmmünopatoloji, Doku Onarımı, Neoplaz, Karsinojenler | |
4 | Farmakolojiye Giriş, İlaçların Farmasötik Şekilleri ve uygulama yoları, emilimi, İlaç Etkileşimler,İlaçların Etkisini Değiştiren Faktörler | |
5 | FARMAKOLOJİ: İlaçların Mutajenik ve Karsinojenik Etkileri, İlaçların Etki Mekanizmaları ve İlaç-Reseptör Etkileşimleri, Analjezik, Antipiretik, Antiinflamatuvar İlaçla | |
6 | MİKROBİYOLOJİ: Sistemlerin Flora ve Etken Açısından Değerlendirilmesi, Konak-parazit ilişkisi, Enfeksiyon İmmünolojis, ı | |
7 | BİYOKİMYA: Klinik Biyokimya Laboratuvarındaki Uygulamalar, Enzimlerin Klinik Önemi, Biyokimyasal Analizlerde Hata Kaynakları, | |
8 | TIBBİ MESLEKİ BECERİ: Vital Bulgular, Monitor Okuma, Burun kanamasına müdahale etme becerisi | |
9 | FARMAKOLOJİ:Florokinolonlar, Antistafilokokkal ve Antianaerobik İlaçlar, Makrolidler ve Linkozamidler, Antiviral İlaçlar | |
10 | ENFEKSİYON HAST:. Döküntülü Enfeksiyonlar | |
11 | PORTFOLYO: DANIŞMANLIK | |
12 | MİKROBİYOLOJİ: Onkojenik Mikroorganizmalar, Anaerob enfeksiyonlar, Antibiyotikler ve Direnç Mekanizmalarıda mikrobiyolojik tan | |
13 | PATOLOJİ: Neoplazinin Klinik Özellikleri | |
14 | TIBBİ FARMAKOLOJİ Kanser Kemoterapisinde Kullanılan İlaçlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||||||
2 | Tıbbi Biyokimya: Klinik bivokimvada preanaliltik, analitik ve postanalitik dönem kavram ve içeriklerini tanımlar | 5 | 5 | |||||||
3 | ||||||||||
4 | Tıbbi Patoloji: Öğrenci bu ders kurulu sırasında Tıbbi patolojinin temel kavramlarını öğrenir | |||||||||
5 | ||||||||||
6 | Tıbbi Mesleki Beceri : Bu kurul sonunda öğrenciler vital bulgular ve monitör okuma basamaklarını sayar ve uygular | |||||||||
7 | ||||||||||
8 | Portfolyo: Bu dersin sonunda öğrenci tıpta bilimsel veri üretir, yorumlar ve sunabilir | |||||||||
9 | Tıbbi Farmakoloji: İlaçların genel olarak farmakodinamik ve farmakokinetik niteliklerini bilir, otakoidlerle ilgili reseptörlere etkili ilaçlar ile kemoterapötik ilaçların etkilerini ve yan etkilerini bilir | 5 | ||||||||
10 | Tıbbi Biyoloji: Hastalıkların moleküler temelini öğrenir | 5 | 5 | |||||||
11 | Çocuk sağlığı ve hastalıkları: alerjik hastalıklara, immün yetmezliklere yaklaşımı, tanı ve tedavisini bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
12 | Enfeksiyon Hastalıkları(Teorik): Ateş ve döküntü ile seyreden hastalıkları tanımlar | 5 | 5 | 5 | ||||||
13 | Tıbbi mikrobiyoloji: tüm sistemlerin normal Florasını ve bu bölgelerde enfeksiyona yol açabilecek Etkenleri bilirKonak-parazit ilişkisi, bulaşma yollarını, patofizyolojisini bilir ve anlatır. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
14 | biyoistatistik: Biyoistatistiksel terim ve kavramları tanımlar, araştırma planı oluşturur, araştırma ve veri toplama yöntemlerini bilir. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
1. KurulTeorikSinav | 0 |
2. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
1. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
3. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
4. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
5. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
6. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
7. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
8. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
9. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
Toplam | 900 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|