Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları TIP 504 5 17 + 13 2 2
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ENES SARIGEDİK
Dersi Verenler Doç.Dr. ENES SARIGEDİK, Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA TOLGA TUNAGÜR,
Dersin Yardımcıları

yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu stajda öğrencilerin Ulusal ÇEP kapsamında, genel tıp uygulamasında hastayı bütüncül yaklaşım içinde psikiyatrik yönden değerlendirmeleri, psikopatolojileri tanımlayabilmeleri ve çocukluk ve ergenlik çağında sıklıkla karşılaşabilecekleri psikiyatrik hastalıkların ayırıcı tanı ve tedavilerini yapabilmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

1. Anlatım: Staj yeterliklerine ulaşmak için gerekli bilgilerin derlenmesi ve öğrenciler tarafından kavranabilmesi amacı ile kuramsal bilginin paylaşıldığı, tartışıldığı derslerdir. 2. Olgu Tartışması: Belirli hasta gruplarına veya başvuru yakınmalarına yaklaşım, tanı, ayırıcı tanı ve tedavi ilkeleri, bir olgu sunumu eşliğinde öğrencilerle tartışılmaktadır. Bu olgu tartışmaları gerçek takipli hastalar üzerinden yapılmaktadır. 3. Uygulamalı Eğitim: Staj döneminde küçük gruplarla öğretim elemanı eşliğinde spesifik hasta gruplarına veya temel yakınmalara yaklaşım, tanı, ayırıcı tanı ve tedavi ilkeleri, spesifik tetkik ve tedavi yöntemleri, klinik uygulamalar, hasta görüşmelerinin yapıldığı ve eğitici ile birlikte tartışıldığı oturumlardır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hasta, hasta yakınları ve mesai arkadaşları ile iletişim kurabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Biyopsikososyal model çerçevesinde bütüncül yaklaşımla psikiyatrik değerlendirme yapabilir. Problem Çözme, Performans Değerlendirme, Sözlü Sınavlar,
3 Psikiyatrik tıbbi hikâye alabilir, mental durum muayenesi yapabilir. Problem Çözme, Sözlü Sınavlar,
4 Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları polikliniğinde değerlendirilen olguların takibini yapabilir. Anlatım, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı hastalıklarını (başta çocukluk dönemine ait gelişimsel gecikmeleri, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunu, otizm spektrum bozukluğunu, duygudurum bozukluklarını ve anksiyete bozukluklarını olmak üzere) tanıyabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Psikotrop ilaçların reçetelerini yazabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Saldırganlık, intihar eylemi teşebbüsü gibi psikiyatrik acil durumlara yaklaşımı açıklayabilir, müdahale edebilir. Problem Çözme, Çoktan Seçmeli Testler,
8 Topluma, hasta ve hasta yakınlarına, meslektaşlarına etik ve deontolojik şekilde davranabilir. Problem Çözme, Anlatım, Çoktan Seçmeli Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu

Ders sunum notları

Ders Kaynakları

Akay AP, Ercan ES. Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Türkiye Çocuk ve Genç Psikiyatri Derneği Yayınları, 2.baskı. Ankara: HSB Basım Yayın; 2016. Lewis's Child and Adolescent Psychiatry: A Comprehensive Textbook : Martin, Andrés, Bloch, Michael H., Volkmar, Fred R SM, Stahl. Stahl’ın temel psikofarmakolojisi. T Alkın (Çev. Ed.), İstanbul: Tıp Kitabevi, 2015, 79.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. X
2 Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur X
3 Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir X
4 Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir X
5 Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır X
6 Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır X
7 İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. X
8 Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır X
9 Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Hasta, hasta yakınları ve mesai arkadaşları ile iletişim kurabilir. 5
2 Biyopsikososyal model çerçevesinde bütüncül yaklaşımla psikiyatrik değerlendirme yapabilir. 5
3 Psikiyatrik tıbbi hikâye alabilir, mental durum muayenesi yapabilir. 5
4 Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları polikliniğinde değerlendirilen olguların takibini yapabilir. 5 5 5
5 Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı hastalıklarını (başta çocukluk dönemine ait gelişimsel gecikmeleri, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunu, otizm spektrum bozukluğunu, duygudurum bozukluklarını ve anksiyete bozukluklarını olmak üzere) tanıyabilir. 5 5 5 5
6 Psikotrop ilaçların reçetelerini yazabilir. 5 5 5 5
7 Saldırganlık, intihar eylemi teşebbüsü gibi psikiyatrik acil durumlara yaklaşımı açıklayabilir, müdahale edebilir. 5 5 5 5 5
8 Topluma, hasta ve hasta yakınlarına, meslektaşlarına etik ve deontolojik şekilde davranabilir. 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)