Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ruh Sağlığı ve Hastalıkları | TIP 516 | 5 | 39 + 54 | 5 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ SAVAŞ ÇİLLİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ATİLA EROL, Prof.Dr. ESRA YAZICI, Prof.Dr. ALİ SAVAŞ ÇİLLİ, Prof.Dr. AHMET BÜLENT YAZICI, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Mustafa Güney |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları alanında starjerlere temel teorik bilgileri öğretmek ve pratik uygulamalar konusunda eğitim vermek amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Hasta ve yakınından öykü alma, psikiyatrik muayene, dosya hazırlama ve hasta izlemi bilgi ve becerisi kazandırılması. Ruhsal hastaliklarin etiyolojisi, nörobiyolojisi, klinik özellikleri, tani ve tedavisi konusunda temel bilgi sahibi olma. Yaygin görülen ruhsal hastaliklarin tanınması, önleyici ve temel tedavi yaklaşımlarının öğrenilmesi. Temel psikofarmakolojik tedavi yaklaşımlarının öğrenilmesi. Genel tıbbi hastalıklara biyopsikososyal yaklaşımın öğrenilmesi. Tıbbi hastalıkların psikiyatrik yönünün, psikiyatrik hastalık ve belirtilerin tıbbi yönünün öğrenilmesi. Acil psikiyatrik hastalıklara yaklaşımın ve temel farmakolojik ve psikoterapotik müdahalelerin öğrenilmesi. Adli psikiyatri ile ilgili uygulamaların ve adli rapor düzenlemede temel prensiplerin öğrenilmesi. Psikiyatrik bozuklukların tedavisinde yaygın bir şekilde kullanılan psikoterapiler hakkında teorik ve temel uygulama ile ilgili bilgilerin öğrenilmesi.. Her hastaya hastalığı ve tedavisi ile ilgili kısa ve anlaşılır açıklama yapmayı ve hasta ait bilgilerin gizliliğini koruma konusunda gerekli becerileri kazanma. Hasta ve hasta yakınları ile empatik ve etkin iletişim kurma becerileri edinme
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Psikiyatrik hastaya nonstigmatizan ve empatik yaklaşımın öğrenilmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Psikiyatrik anamnez alma ve psikiyatrik muayenenin temel prensiplerinin öğrenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Depresyon tanısı ve 1. basamak tedavisinin öğrenilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Acil psikiyatrik hastanın tanısın konulması ve ilk terapotik müdahalenin öğrenilmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Psikotik bozuklukların tanınması ve uygun yaklaşımların öğrenilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | İki uçlu duygudurum bozuklukların tanınması ve uygun tedavi yaklaşımlarının öğrenilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Alkol madde kullanım bozuklukları ile ilgili temel yaklaşımların öğrenilmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
8 | Anksiyete bozukluklarının tanısı 1. basamak tedavisinin öğrenilmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Kişilik Bozuklukları hakkında temel bilgilerin öğrenilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, | |
10 | Konsültasyon Liyezon psikiyatrisi ile ilgili temel yaklaşımların öğrenilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, | |
11 | Travma ile ilişkili bozuklukların tanınması ve uygun tedavi yaklaşımlarının öğrenilmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | İleri tetkik ve tedavi gerektiren diğer psikiyatrik bozuklukların tanınması ve uygun yaklaşımların öğrenilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
13 | Bu stajın sonunda öğrenciler bir psikiyatri hastasına tanı koyup temel tedavi yaklaşımları konusunda beceri kazanırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
14 | Bu stajın sonunda öğrenciler majör psikiyatrik bozuklukları tanır ve temel tedavi yöntemlerini öğrenirler | Anlatım, Soru-Cevap, | |
15 | Ayrıca psikiyatrik bozukluklar ile tıbbi hastalıklar arasındaki ilişkiyi öğrenir, temel bir tıp disiplini olan psikiyatri bilimi hakkında gerçeğe uygun bir bilgi birikimine sahip olurlar | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | PSİKİYATRİK GÖRÜŞME VE SEMİOLOJİ | Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma |
2 | DUYGUDURUM BOZUKLUKLARI VE İLİŞKİLİ BOZUKLUKLAR | Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma |
3 | ŞİZOFRENİ VE DİĞER PSİKOZLAR | Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma |
4 | OKB VE İLİŞKİLİ BOZUKLUKLAR, ANKSİYETE BOZUKLUKLARI | Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma |
5 | BESLENME VE YEME BOZUKLUKLARI, ŞİZOFRENİ VE DİĞER PSİKOTİK BOZUKLUKLAR | Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma |
6 | ALKOL MADDE KULLANIM BOZUKLUKLARI, UYKU BOZUKLUKLARI | Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma |
7 | KİŞİLİK BOZUKLUKLARI, PSİKOTERAPILER | Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma |
8 | CİNSELLİK VE CİNSEL İŞLEV BOZUKLUKLARI, DİSSOSİYATİF BOZUKLUKLAR | Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma |
9 | PERİNATAL DÖNEMDE PSİKİYATRİK HASTALIKLAR, NÖROKOGNİTİF BOZUKLUKLAR | Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma |
10 | BEDENSEL BELİRTİ BOZUKLUKLARI, ADLİ PSİKİYATRİ | Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma |
11 | KONSÜLTASYON LİYEZON PSİKİYATRİSİ, TRAVMA VE STRESÖRLE İLİŞKİLİ BOZUKLUKLAR | Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma |
12 | KLİNİK PSİKOFARMAKOLOJİ | Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma |
13 | ACİL PSİKİYATRİ | Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma |
14 | ERİŞKİNDE DEHB, BİYOLOJİK TEDAVİLER VE EKT | Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları, dersi veren öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır. |
Ders Kaynakları | Öztürk, M. Orhan; Uluşahın, Aylin. Ruh sağlığı ve bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevleri, 2015Köroğlu E, Güleç C (ed): Temel Psikiyatri Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara, 2012Oğuz Karamustafalıoğlu; Temel ve Klinik Psikiyatri, Güneş Tıp Kitapevleri,2018Sadock BJ, Sadock VA, Ruiz P (ed): Kaplan ve Sadock’s Comprehensive Textbook of Psychiatry. Lippincott Williams and Wilkins, Baltimore, (çeviri ed; H. Aydın, A Bozkurt), Güneş Kitapevi, 2007 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Psikiyatrik hastaya nonstigmatizan ve empatik yaklaşımın öğrenilmesi. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
2 | Psikiyatrik anamnez alma ve psikiyatrik muayenenin temel prensiplerinin öğrenmesi | 5 | 5 | |||||||
3 | Depresyon tanısı ve 1. basamak tedavisinin öğrenilmesi | 5 | ||||||||
4 | Acil psikiyatrik hastanın tanısın konulması ve ilk terapotik müdahalenin öğrenilmesi. | 5 | 5 | 5 | ||||||
5 | Psikotik bozuklukların tanınması ve uygun yaklaşımların öğrenilmesi | 5 | 5 | |||||||
6 | İki uçlu duygudurum bozuklukların tanınması ve uygun tedavi yaklaşımlarının öğrenilmesi | 5 | 5 | |||||||
7 | Alkol madde kullanım bozuklukları ile ilgili temel yaklaşımların öğrenilmesi. | 5 | 5 | 5 | ||||||
8 | Anksiyete bozukluklarının tanısı 1. basamak tedavisinin öğrenilmesi. | 5 | 5 | |||||||
9 | Kişilik Bozuklukları hakkında temel bilgilerin öğrenilmesi | 5 | 5 | |||||||
10 | Konsültasyon Liyezon psikiyatrisi ile ilgili temel yaklaşımların öğrenilmesi | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
11 | Travma ile ilişkili bozuklukların tanınması ve uygun tedavi yaklaşımlarının öğrenilmesi. | 5 | 5 | 5 | ||||||
12 | İleri tetkik ve tedavi gerektiren diğer psikiyatrik bozuklukların tanınması ve uygun yaklaşımların öğrenilmesi | 5 | 5 | |||||||
13 | Bu stajın sonunda öğrenciler bir psikiyatri hastasına tanı koyup temel tedavi yaklaşımları konusunda beceri kazanırlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
14 | Bu stajın sonunda öğrenciler majör psikiyatrik bozuklukları tanır ve temel tedavi yöntemlerini öğrenirler | 5 | 5 | |||||||
15 | Ayrıca psikiyatrik bozukluklar ile tıbbi hastalıklar arasındaki ilişkiyi öğrenir, temel bir tıp disiplini olan psikiyatri bilimi hakkında gerçeğe uygun bir bilgi birikimine sahip olurlar | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
1. Teorik | 50 |
1. Pratik | 50 |
1. Teorik Bütünleme | 50 |
1. Pratik Bütünleme | 50 |
Toplam | 200 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sözlü Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 54 | 1 | 54 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 39 | 1 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |