Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dahili Bilimler Seçmeli Stajı (Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları) | TIP 626 | 6 | 0 + 160 | 6 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE TEKİN YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr.Üyesi MELTEM KARABAY, Prof.Dr. ÖNER ÖZDEMİR, Prof.Dr. MUSTAFA BÜYÜKAVCI, Doç.Dr. BAHRİ ELMAS, Doç.Dr. İBRAHİM CANER, Dr.Öğr.Üyesi MEHMET FATİH ORHAN, |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Çekirdek Eğitim Programı çerçevesinde, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili semptomlar, durumlar, çekirdek hastalıklar, klinik problemler ve Temel Hekimlik Uygulamalarının staj süresince verilmesi amaçlanmaktadır. Toplumun nerede ise yarısını oluşturan bebek, çocuk ve adölesan yaş grubu çocukların tıbbi problemlerinde, birinci basamak düzeyinde koruyucu ve tedavi edici sağlık hizmeti verecek hale getirecek bilgi, beceri ve davranışları kazandırmaktır. Ayrıca bu yaklaşımların ayaktan ve yatarak hasta izlemi ile öğrencinin kendi akıl süzgecinden geçirerek bilimsel düşünen bir hekim adayı olmasına katkıda bulunması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Çocuk acil, çocuk endokrinolojisi, çocuk hematolojisi ve onkolojisi, çocuk immünolojisi ve alerji hastalıkları, çocuk kardiyolojisi, çocuk yoğun bakım, neonatoloji servis ve yoğun bakımı gibi özellikli alanlarda 8 haftalık rotasyonlar yapmak. · Sağlık Bakanlığı’nın her yıl yayınladığı sağlık istatistikleri yıllığında çocuklarda en sık görülen 5 hastalığı (ÜSYE, AGE, ASYE, DEA, İYE) konu edinen seminer sunumları yapmak. · Çocukluk çağı rutin ve rutin dışı aşılar konusunda yeterli bilgi ve pratiğe sahip olmak. · Son tıpta uzmanlık sınavında pediatri alanında çıkmış 30 soruyu gözden geçirerek, konuları özet şekilde hatırlamak. · Çocuk acil ve servislerinde nöbet tutmak. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sağlıklı çocuk izlemini gerçekleştirebilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
2 | Sağlıklı çocuk beslenmesini sağlayabilir ve beslenemeyen çocuğu yönetebilir. | Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
3 | Yenidoğan canlandırmasının gerekli durumlarını bilir ve yönetebilir. | Tartışma, Anlatım, | |
4 | Yenidoğanın fizik muayene yapabilir ve bulguları yorumlayabilir | Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, | |
5 | Çocukluklarda temel ve ileri yaşam desteği sağlayabilir | Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, | |
6 | Aciil çocuk hastaya yaklaşımı bilir, acil durumları ayırt edebilir ve acil çocuk hastayı yönetebilir | Grupla Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | DERİ VE LENF BEZİ, BAŞ-BOYUN-BATIN MUAYENESİ,KARDİYOVASKÜLER SİSTEM VE NÖROLOJİK SİSTEM MUAYENESİ,TEMEL EKG,PEDİATRİK ANAMNEZ ALMA,TEMEL VE İLERİ YAŞAM DESTEĞİ SAĞLAYABİLME, ANTROPOMETRİK ÖLÇÜMLER,YENİDOĞAN MUAYENESİ VE CANLANDIRMA, PERİFERİK YAYMA DEĞER, | |
2 | PREMATURİTE VE SGA SORUNLARI,YENİDOĞAN TARAMALARI,ÜST SOLUNUM YOLU ENFEKSİYONLARI,PERİNATAL ASFİKSİ,YENİDOĞAN KONVÜLZİYONLARI,DEMİR EKSİKLİĞİ ANEMİSİ,HEMOGLOBİNOPATİLER,ACİL ÇOCUĞA YAKLAŞIM,NEDENİ BİLİNMEYEN ATEŞ,ÇOCUKLUK ÇAĞI ARİTMİLERİ,KALP YETERSİZLİĞİ | |
3 | ASİYANOTİK DOĞUMSAL KALP HASTALIKLARI,KONJENİTAL ADRENA HİPERPLAZİ,HİPOTALAMO HİPOFİZER AKS HASTALIKLARI,AKUT BÖBREK YETERSİZLİĞİ,FEBRİL KONVÜLZİYON,STATUS EPİLEPTİKUS,LÖSEMİLER,LENFOMALARSIVI ELEKTROLİT TEDAVİSİ , | |
4 | GASTROENTERİTLER VE DEHİDRATASYON,PNÖMONİLER,TÜBERKÜLOZ,ŞOK,RAŞİTİZM,ÇOCUK İHMAL VE İSTİSMARI,KANAMA DİYATEZİ VE HEMOFİLİLER,ONKOLOJİK ACİLLER | |
5 | ALERJİK RİNİT,BRONŞİOLİT,ASTIM BRONŞİALE, ANAFİLAKSİ,KRONİK ÖKSÜRÜK, ATOPİK DERMATİT,ÜRTİKER VE ANJİOÖDEM - HEREDİTER ANJİOÖDEM, PRİMER İMMÜN YETMEZLİKLER ,İLAÇ VE ARI ALERJİSİ | |
6 | YENİDOĞANDA SEPSİS VE MENENJİT,ÜRİNER SİSTEM ENFEKSİYONLARI,HEMOLİTİK ÜREMİK SENDROM,SİYANOTİK ACİLLER,SİYANOTİK DOĞUMSAL KALP HAST,AKUT ROMATİZMAL ATEŞ, KARDİYOMİYOPATİLER, KAWASAKİ HASTALIĞI, HENÖCH SCHÖNLEİN PURPURASI,MENENJİTLER,ENSEFALİTLER | |
7 | YENİDOĞAN SARILIĞI, NÖROKUTANÖZ HAST,KAN ÜRÜNLERİ TRANSFÜZYON KOMP, ÖZEL AŞILAR VE ÖZEL DURUMLARDA AŞILAMA,ANNE SÜTÜ VE YENİDOĞAN BESLENMESİ, YENİDOĞANIN METABOLİK SORUNLARI, MİYOKARDİT VE PERİKARDİTLER,MALNÜTRİSYON,OBEZİTE,YENİDOĞANDA SOLUNUM GÜÇLÜĞÜ | |
8 | ||
9 | ||
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Üst Solunum Yolu Enfeksiyonları, Akut Gastroenteritler, Alt Solunum Yolu Enfeksiyonları, Demir Eksikliği Anemisi, İdrar Yolu Enfeksiyonu, Sağlık Bakanlığı çocukluk çağı rutin aşıları, özel aşılar konularında her intörn doktorun yapacağı araştırma ve hazırlık sonuçlarını akran eğitimi kapsamında kendi arkadaşlarına anlatmaktadır. Ders notları dolayısıyla her dönem öğrenciye özgü değişmektedir. |
Ders Kaynakları | Robert M. Kliegman, Joseph W. St Geme, Nathan J. Blum, Samir S. Shah, Robert C. Tasker and Karen M. Wilson. Nelson Textbook of Pediatrics, 21 edıtıon, Philadelphia, Elsevier, 2020. · Philip Lanzkowsky. Jeffrey Lipton. Jonathan D. Lanzkowsky's Manual of Pediatric Hematology and Oncology, 6th edition. 2016. Elsevier. · Türk Neonatoloji Derneği Rehberi · Myung K. Park, Mehrdad Salamat. Park’s Pediatric Cardiology for Practitioners, Sixth Edition, Philadelphia, Elsevier, 2019. · UpToDate · Clinical Key · Pub Med |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sağlıklı çocuk izlemini gerçekleştirebilir. | |||||||||
2 | Sağlıklı çocuk beslenmesini sağlayabilir ve beslenemeyen çocuğu yönetebilir. | |||||||||
3 | Yenidoğan canlandırmasının gerekli durumlarını bilir ve yönetebilir. | |||||||||
4 | Yenidoğanın fizik muayene yapabilir ve bulguları yorumlayabilir | |||||||||
5 | Çocukluklarda temel ve ileri yaşam desteği sağlayabilir | |||||||||
6 | Aciil çocuk hastaya yaklaşımı bilir, acil durumları ayırt edebilir ve acil çocuk hastayı yönetebilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|