Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Cerrahi Bilimler Seçmeli Stajı (Kadın Hast. ve Doğum) | TIP 617 | 6 | 0 + 160 | 6 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SELÇUK ÖZDEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Prof.Dr. ARİF SERHAN CEVRİOĞLU, Prof.Dr. NERMİN AKDEMİR, Doç.Dr. MEHMET SÜHHA BOSTANCI, Dr.Öğr Üyesi HİLAL USLU YUVACI |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | · Ülkemizin kadın hastalıkları ve gebelik sorunlarını bilen, koruyucu, önleyici hekimliği önemseyen, sık karşılaşılan ve acil kadın hastalıklarının ve gebelik hastalıklarının tedavisini yapabilen hekimler olarak yetişmelerini sağlamak. · Hastadan öykü alma, fizik muayene yapma, dosya hazırlama ve hasta izlemi bilgi ve becerilerinin kazandırılması · Hekim hasta iletişim becerisini geliştirilmesi, · Temel jinekolojik ve ve obstetrik muayene yöntemlerinin öğretilmesi · Jinekolojik ve obstetrik hastalıklarda ayırıcı tanı yapabilme ve tanıya ulaşmak için tetkikleri planlayabilme becerilerinin geliştirilmesi, · Acil obstetrik ve jinekolojik problemlerde tanı ve yönetim algoritmalarının öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Jinekolojik ve obstetrik ile ilgili hastalıkların tanı, ayırıcı tanı ve tedavisini uygun bir şekilde yönetmeyi öğrenmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sık karşılaşılan jinekolojik ve obstetrik hastalıklarda öykü, klinik ve laboratuvar bulgularını değerlendirerek ayırıcı tanı yapabilme ve tedavi önerebilme becerisini kazandırmak, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Acil jinekolojik ve obstetrik hastalıklarda öykü, klinik ve laboratuvar bulgularını değerlendirerek ayırıcı tanı yapabilme, ilk yardım işlemlerini uygulayabilme ve gereken olguları üst merkeze sevkini güvenli bir şekilde sağlayabilme becerisini kazandı | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, Rol Oynama, | |
3 | Gebelik teşhis edebilme, öykü, klinik muayene ve laboratuvar tetkiklerini değerlendirebilme, gerekli tarama testleri konusunda yönlendirebilme, risksiz gebeliklerin periyodik muayenelerini yapabilm, erken ve geç gebelik komplikasyonlarını tanımlayabilme. | Deney ve Laboratuvar, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Riskli gebelikleri tanıyabilme ve üst merkeze yönlendirebilme becerisini kazandırmak | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, | |
5 | Term ve preterm doğum eyleminin başladığını belirleyebilme ve üst merkeze yönlendirebilme becerisini kazandırmak | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, | |
6 | Lohusalık döneminde karşılaşılacak problemleri değerlendirebilme ve yönlendirebilme, | Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
7 | Doğum kontrol yöntemleri konusunda danışma verebilme ve yöntem önerebilme, | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Puberte dönemlerindeki problemleri değerlendirebilme ve yönlendirebilme, | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, | |
9 | Menopoz dönemlerindeki problemleri değerlendirebilme ve yönlendirebilme, | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, | |
10 | İnfertil olguları değerlendirebilme ve yönlendirebilme, | Rol Oynama, Problem Çözme, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
11 | Seksüel yolla bulaşan hastalıkların klinik bulgularını değerlendirebilme, | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
12 | Spontan vaginal doğum mekanizmasını kavrama, distosi ve müdahaleli doğum konusunda gerekli teorik donanımın sağlanması | Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Problem Çözme, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
13 | Obstetrik ve jinekolojik kanama ve şok durumlarında ilk yardımı yapabilme, güvenli şekilde üst merkeze transferini sağlayabilme. | Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
14 | Genital sistem kanserlerinin erken bulgularını saptayabilmek, taramalarını yapabilmek ve üst merkeze yönlendirebilmek, | Grupla Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, | |
15 | Genital organ sarkması ve inkontinansı olan olgulara danışma verebilme ve yönlendirebilme | Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genital sistemin anatomisi, embriyolojisi, maternal fizyoloji, üreme fizyolojisi, gebeliğin oluşumu, jinekolojik ve obstetrik muayene ve tanı yöntemleri. Gebelikte tarama testleri, erken membran rüptürü. Genital sistemin anomalileri, adnekseal kitleler | |
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | ||
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Williams Obstetrics, 25th Edition by F. Gary Cunningham, Kenneth Leveno, et al. | Apr 12, 2018. 2- Williams Obstetrik 25.Baskı, 2020-Güneş Tıp Kitabevi 3- Current Diagnosis & Treatment Obstetrics & Gynecology, 12th Edition (Current Obstetric and Gynecologic Diagnosis and Treatment) [Paperback] DeCherney, Alan; Roman, Ashley; Nathan, Lauren and Laufer, Neri- 2019 4- Creasy and Resnik's Maternal-Fetal Medicine: Principles and Practice by Robert Resnik MD, Charles J. Lockwood MD MHCM Senior, et al. | Oct 24, 2018 5- Speroff's Clinical Gynecologic Endocrinology and Infertility by Hugh S Taylor MD, Lubna Pal MD MBBS MRCOG MS, et al. | Aug 30, 2019. 6- Uptodate |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sık karşılaşılan jinekolojik ve obstetrik hastalıklarda öykü, klinik ve laboratuvar bulgularını değerlendirerek ayırıcı tanı yapabilme ve tedavi önerebilme becerisini kazandırmak, | |||||||||
2 | Acil jinekolojik ve obstetrik hastalıklarda öykü, klinik ve laboratuvar bulgularını değerlendirerek ayırıcı tanı yapabilme, ilk yardım işlemlerini uygulayabilme ve gereken olguları üst merkeze sevkini güvenli bir şekilde sağlayabilme becerisini kazandı | |||||||||
3 | Gebelik teşhis edebilme, öykü, klinik muayene ve laboratuvar tetkiklerini değerlendirebilme, gerekli tarama testleri konusunda yönlendirebilme, risksiz gebeliklerin periyodik muayenelerini yapabilm, erken ve geç gebelik komplikasyonlarını tanımlayabilme. | |||||||||
4 | Riskli gebelikleri tanıyabilme ve üst merkeze yönlendirebilme becerisini kazandırmak | |||||||||
5 | Term ve preterm doğum eyleminin başladığını belirleyebilme ve üst merkeze yönlendirebilme becerisini kazandırmak | |||||||||
6 | Lohusalık döneminde karşılaşılacak problemleri değerlendirebilme ve yönlendirebilme, | |||||||||
7 | Doğum kontrol yöntemleri konusunda danışma verebilme ve yöntem önerebilme, | |||||||||
8 | Puberte dönemlerindeki problemleri değerlendirebilme ve yönlendirebilme, | |||||||||
9 | Menopoz dönemlerindeki problemleri değerlendirebilme ve yönlendirebilme, | |||||||||
10 | İnfertil olguları değerlendirebilme ve yönlendirebilme, | |||||||||
11 | Seksüel yolla bulaşan hastalıkların klinik bulgularını değerlendirebilme, | |||||||||
12 | Spontan vaginal doğum mekanizmasını kavrama, distosi ve müdahaleli doğum konusunda gerekli teorik donanımın sağlanması | |||||||||
13 | Obstetrik ve jinekolojik kanama ve şok durumlarında ilk yardımı yapabilme, güvenli şekilde üst merkeze transferini sağlayabilme. | |||||||||
14 | Genital sistem kanserlerinin erken bulgularını saptayabilmek, taramalarını yapabilmek ve üst merkeze yönlendirebilmek, | |||||||||
15 | Genital organ sarkması ve inkontinansı olan olgulara danışma verebilme ve yönlendirebilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
Toplam | 100 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|