Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Örgüt Geliştirme EYT 566 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş.Gör.Gözde SEZEN GÜLTEKİN
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Örgüt geliştirme yaklaşımını tanıyıp analiz edebilmek.
Dersin İçeriği Örgüt geliştirmenin tanımı, tarihi, temel ögeleri, modelleri, örgütsel öğrenme, değişime direnç ve müdahale yolları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Örgüt geliştirme ile örgütsel değişimi ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Örgüt geliştirmenin özelliklerini değerlendirir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Örgüt geliştirme modellerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Örgütsel değişime direnci kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Örgütsel değişime yönelik dirence müdahale etme tekniklerini uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Örgüt geliştirmenin tanımı
2 Örgüt geliştirmenin tarihi
3 Örgüt geliştirmenin özellikleri
4 Örgüt geliştirmenin amaçları
5 Örgüt geliştirmenin temel ögeleri: Planlı değişim
6 Örgüt geliştirmenin temel ögeleri: eylem planı
7 Örgüt geliştirmenin temel ögeleri: Danışmanlık, değişim ajanlığı süreci
8 Denge modeli
9 Organik model
10 Geliştirici değişim modeli
11 Faaliyet araştırması
12 Örgütsel öğrenme
13 Değişime direnç ve müdahale teknikleri
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Balcı, A. (2001). Etkili okul ve okul geliştirme. Ankara: Pegema Yayınları.
Dinçer, Ö. (2008). Örgüt geliştirme, teori ve uygulamalar. İstanbul: Alfa Yayınları.
Öztürk, A. (2007). Örgüt geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları eğitim yönetimi ve denetimi alanı ile bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.
2 Eğitim yönetimi ve denetimi alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
3 Eğitim yönetimi ve denetimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
4 Eğitim yönetimi, denetimi ve ekonomisi alanı ile ilgili bilimsel araştırma teknikleri alanlarında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
5 Eğitim yönetimi, denetimi ve ekonomisi alanı ile ilgili elde ettiği bilimsel verileri, problem durumlarına göre nasıl çözümleyeceğine ilişkin temel istatistiki analizleri yapma, tablolaştırma, yorumlama ve sonuçlandırma yeterliğine sahip olur.
6 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
7 Eğitim örgütlerindeki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar.
8 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.
9 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
10 Güncel gelişmeleri ve eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili değişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
11 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında bilimsel çalışmalarını, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.
12 Eğitim yönetimi ve denetimi alanında teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder, ileri düzeyde kullanır.
13 Okulların kültürü ve okullardaki örgütsel davranışa ilişkin temel ve yeni kuram ve yaklaşımları bilir ve buna dayalı bir olaya nasıl çözüm üretebileceğini kavrar.
14 Bir örgüt olarak okullardaki hizmetlerin neler olduğunu kavrar ve bu hizmetleri hangi çağdaş örgütsel yaklaşımlarla geliştirebileceğine ilişkin bir vizyon sahibi olur.
15 Okulu yönetirken temel yasal ve yönetsel hususları bilir ve uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Örgüt geliştirme ile örgütsel değişimi ayırt eder.
2 Örgüt geliştirmenin özelliklerini değerlendirir.
3 Örgüt geliştirme modellerini analiz eder.
4 Örgütsel değişime direnci kavrar.
5 Örgütsel değişime yönelik dirence müdahale etme tekniklerini uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6