Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Serbest Desen Tasarımı I ECO 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç. MESUDE HÜLYA DOĞRU
Dersi Verenler Doç. MESUDE HÜLYA DOĞRU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı Öğrencilerin Türk Çini Sanatında kullanılan motiflerle farklı ve özgün tasarımlar yapmayı öğrenerek uzmanlaşmalarının sağlanması amacıyla bu dersi almaları öngörülmüştür.
Dersin İçeriği Türk Çini Sanatında farklı dönemlerde gelişmiş olan motiflerle özgün ve çeşitli uygulamalar ve araştırmalarla uzmanlaşmayı sağlayacak çalışmalar yapılacaktır.Değişik ülkelerde yüzyıllar içinde gelişmiş olan çini tasarımlarının karşılaştırılmasıyla benzerlikler ve farklılıklar irdelenecektir.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Minai ve Lüster tekniklerini bilir; karşılaştırabilir. Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
2 Minai ve Lüster tekniklerini kullanarak tasarım yapar ve uygular. Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
3 Sırlı tuğla, kesme çini tekniklerini bilir; karşılaştırır. Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
4 Sırlı tuğla, kesme çini tekniklerini kullanarak tasarım yapar ve uygular. Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
5 Renkli sır tekniğini bilir. Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
6 Renkli sır tekniğini kullanarak tasarım yapar ve uygular. Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk çini sanatında XIV.yy.- XVI.yy. Arasında kullanılmış olan tekniklerin anlatımlarının yapılması ve bu tekniklerden yola çıkılarak hem ergonomik hem de günümüz sanat anlayışında tasarımlara bakış açısının anlatımı.
2 Minai ve Lüster tekniklerinin bir arada kullanıldığı mutfak ve banyo karo tasarımlarının yapılması.
3 Minai ve Lüster tekniklerinin bir arada kullanıldığı mutfak ve banyo karo tasarımlarının eskiz çalışmalarının devamı ve uygulamaya geçiş.
4 Minai ve Lüster tekniklerinin bir arada kullanıldığı mutfak ve banyo karo tasarımlarının uygulamasına devam .
5 Minai ve Lüster tekniklerinin bir arada kullanıldığı mutfak ve banyo karo tasarımlarının uygulamasına devam (bisküvi kurumasına alınması)
6 Karo tasarımlarının pişimi
7 Selçuklu Dönemi çinilerinde kullanılmış olan Sırlı tuğla, kesme Çini, Sır altı, Lajvardina (Lagardi) ve Renkli Sır tekniklerinin anlatımı. Bu tekniklerden seçilen ikisiyle günümüz mekan anlayışına uygun çini pano tasarımlarının yapılması.
8 Selçuklu Dönemi teknikleriyle yapılacak olan panonun tasarım aşamasına başlanması.
9 Selçuklu Dönemi teknikleriyle yapılacak olan panonun tasarım aşamasının devamı ve onaylanması.
10 Selçuklu Dönemi teknikleriyle yapılacak olan panonun uygulanma aşamasına geçilmesi.
11 Selçuklu Dönemi teknikleriyle yapılacak olan panonun uygulanmasına devam edilmesi.
12 Panonun bisküvi kurutulması işleminin yapılması.
13 Renkli Sır denemelerinin tablet deneylerinin yapılması.
14 Bisküvi kurutumu yapılmış olan çini panonun renkli sırlarla sırlanıp fırınlanmasının tamamlanması.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Olıver WATSON,Ceramıcs From Islamıc Lands,
İstanbul 2005-Otaman Tiles and Ceramics. İ.M.K.B Basımı İstanbul 1999-Yıldız Demiriz,İslam Sanatlarında Geometrik Süsleme, Lebib yayın evi-İstanbul.2000-Doğan Kuban, Divriği mucizesi.Yapı Kredi yayınları- İstanbul 2003-Gönül Öney, İslam Sanatı.- Emel Esin, Türk Sanatında İkonografik motifler.Kabalcı yayın evi.-Julian Raby-Nurhan Atasoy.İznik.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve konusuna yetkin olarak uyarlayabilmek. X
2 Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümleyebilmek konusunda yetkin olmak. X
3 Geleneksel sanatların uygulanmasında kullanılan tüm yüzey ve uygulama malzemelerini bilmek, kullanabilmek konusunda yetkin olmak. X
4 Geleneksel sanatlarda konusu ile ilgili tüm alanlarda, farklı yüzyıllarda kullanılan renkleri bilmek, hazırlayabilmek; tasarlanan uygulamada doğru şekilde kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları bilmek, kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan kavramları, konuları, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini bilmek; her türlü bilgi ve donanımla klasik ve özgün tasarımlar ortaya koyabilme konularında yetkinliğe sahip olmak. X
5 Tasarımı uygulamak veya araştırılan konuyu sunmak için gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını bilmek, kullanabilmek ve bu konudaki yenilikleri takip edebilmek konularında yetkin olmak. X
6 Konusuyla ilgili kaynak taraması yaptığı araştırmayı yetkin olarak akademik kriterlerin gerektirdiği şekilde tamamlamak. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapabilme yetkinliğinde olmak.
8 Mesleki ve etik sorumluluğa sahip olmak. X
9 Öğrenmeyi öğrenme yetkinliğine sahip olmak. Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri sürekli takip edip, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme yetkinliğine sahip olmak. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası gruplarla takım çalışması yapacak yetkinlikte olmak. X
11 Konusu ile ilgili çalışmaların, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini değerlendirebilmek için gerekli kapsamlı bilgiye sahip olmak. X
12 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. X
13 Eleştirel bakışa ve yaratıcı düşünme yetkinliğine sahip olmak. Sahip olunan bilgi, beceri ve fikirlerini bilimsel yöntemlerle analiz etmek, değerlendirmek için kullanabilmek yetkinliğine sahip olmak. X
14 Yaşam boyu öğrenmenin sürdürülmesi gerektiği bilinci ve bunu gerçekleştirme yetkinliğine sahip olmak. X
15 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp kavrayabilmek ve bunları karşılaştırıp sentezleyebilmek yetkinliğine sahip olmak. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Minai ve Lüster tekniklerini bilir; karşılaştırabilir. 5 5 5 5 5 5 5 5 0 5 5 5
2 Minai ve Lüster tekniklerini kullanarak tasarım yapar ve uygular. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
3 Sırlı tuğla, kesme çini tekniklerini bilir; karşılaştırır. 5 5 5 0 5 5 5 5 5 5 5
4 Sırlı tuğla, kesme çini tekniklerini kullanarak tasarım yapar ve uygular. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
5 Renkli sır tekniğini bilir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
6 Renkli sır tekniğini kullanarak tasarım yapar ve uygular. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Proje / Tasarım 40
2. Proje / Tasarım 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 1 10 10
Proje / Tasarım 3 15 45
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6