Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Geoteknik Deprem Mühendisliği | GEO 609 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEDAT SERT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yerel zemin koşullarına bağlı olarak depremler sırasında zemin yapılarına gelen deprem kuvvetleri farklılaşmakta ve buna bağlı olarak uyulması gereken tasarım ve inşaat yöntemleri değişmektedir. Zemin tabakalarının mukavemet kaybı ve sıvılaşma gösterebilecek bölgelerde zemin iyileştirmesi ve temel tasarımında önlemler alınması ve inşaatın buna göre yapılması deprem hasarlarının azaltılması için gerekli olmaktadır. |
Dersin İçeriği | Geoteknik deprem mühendisliğine giriş, kavramların tanımlanması, Sismoloji ve deprem, Kuvvetli yer hareketi, Sismik tehlike analizi, Sismik dalga ve yayılması, Dinamik zemin özellikleri, Zemin tepki analizi, Yerel zemin etkileri ve yer hareketi, Sıvılaşma, Sismik şev stabilitesi, Zemin iyileştirmesi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Deprem durumunda temel taşıma gücünü hesaplar. | Anlatım, Tartışma, | |
2 | Arazi deney sonuçlarını kullanarak sıvılaşma analaizi yapar. | Anlatım, Tartışma, | |
3 | Deprem durumunda oluşacak oturmaları hesaplar. | Anlatım, Tartışma, | |
4 | Zemin iyileştirme yöntemi önerir. | Anlatım, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sismoloji ve Deprem Kavramları | |
2 | Depremin zeminde ve temel mühendisliği yapıları üzerindeki etkileri | |
3 | Geoteknik deprem mühendisliği için gerekli zemin incelemeleri | |
4 | Dinamik deneyler (grup halinde CTX deneyi yapımı) | |
5 | Gerilme-deformasyon ve kayma direnci karakteristikleri | |
6 | Zemin büyütmesi | |
7 | Sıvılaşma | |
8 | Sıvılaşma | |
9 | Deprem durumunda taşıma gücü | |
10 | Depremle oluşan oturmalar | |
11 | Deprem durumunda duraylılık | |
12 | Dayanma yapılarının dinamik durumda tasarımı | |
13 | Zemin iyileştirmesi | |
14 | Ödev Sunumu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Yrd.Doç.Dr.Sedat Sert, Geoteknik Deprem Mühendisliği Ders Notları |
Ders Kaynakları | [2] Ishihara, K. (1996) Soil Behaviour in Earthquake Geotechnics, Oxford Engineering Science Series, Oxford Science Publications, Clarendon Press, Oxford [3] TC4 Committee of ISSMFE, (1993). Manual for Zonation on Seismic Geotechnical Hazard. Japan Society of Soil Mechanics and Foundation Engineering. [4] Bolt, B.(1995) Earthquakes, W.H. Freeman and Company, New York [5] Kramer, S.L. (1996) Geotechnical Earthquake Engineering, Prentice Hall, New Jersey [6] Youd,L.T. & Idriss, I.M. (1997) Evaluation of Liquefaction Resistance of Soils, Proceedings of the NCEER Workshop, NCEER Technical Report 97-0022, State University of new York at Buffalo, New York [7] Liam Finn,W.D.(1991) Dynamic Analysis in Geotechnical Engineering Proc. of ASCE Spe.Conf. Earthquake Engineering and Soil Dynamics II. pp523-591. [8] Japan Society of Civil Engineers (2000) Earthquake Resistant Design Codes in Japan, Japan Society of Civil Engineers, Tokyo, Japan [9] B.M.Das, Principles of Soil Dynamics, 1993. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Geoteknik yapıların depreme ve statik yüklere dayanıklı tasarımı ve değerlendirilmesi için deneysel ve/veya nümerik çalışmalar yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Deprem durumunda temel taşıma gücünü hesaplar. | |||||||
2 | Arazi deney sonuçlarını kullanarak sıvılaşma analaizi yapar. | |||||||
3 | Deprem durumunda oluşacak oturmaları hesaplar. | |||||||
4 | Zemin iyileştirme yöntemi önerir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |