Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Analitik Yöntemlerle Titreşimlerin Etüdü MTI 602 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÖMER KADİR MORGÜL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Mekanik Titreşimler dersinde, lisans eğitimleri esnasında görmedikleri değişik sistem ve analitik çözümler konusundaki teorik bilgileri vermek ve sistemlerin üst düzey modellemeleri ile lisansüstü tez çalışmalarında yardımcı olmak.
Dersin İçeriği Titreşimler İle İlgili Tanım Ve Kavramlar. Süperpozisyon Prensibi. Tesir Katsayıları. Lagrange Denklemlerinin Matrissel Şekli. Koordinat Dönüşümleri, Bağlılık, Hareket Denklemleri. Ayrık Sistemlerde Tabii Modlar. Özdeğer Problemi. Özvektörlerin Ortogonallığı. Modal Matris. Normal Koordinatlar, Açılım Teoremi. Matris İterasyonu Metodu. İkinci Özvektörlerin Bulunması. Rayleigh Oranı. Dunkerley Formülü. Sürekli Sistemlerin Titreşimi. Sınır Değer Formülasyonu. Öz Fonksiyonların Ortogonallığı. Açılım Teoremi. Tellerin Ve Çubukların Titreşimleri. Tabii Mod Ve Frekansların Bulunmasında Yaklaşık Metodlar. Random (Rastgele) Titreşim Yaklaşımı.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ayrık Sistem ve sürekli sistem farklarını açıklayabilir.
2 Lineer ve nonlineer sistem yaklaşımlarını açıklayabilir.
3 İleri titreşim teorileri hakkında bilgi verebilir.
4 Sistem matris denklemlerine çeşitli çözüm yaklaşımları sunabilir.
5 Özdeğer problem çözümlerini yapabilir.
6 Sistemin tabii modları çıkartabilir.
7 Klasik kiriş, çubuk ve tel problemlerini çözebilir.
8 Analitik çözümler için, modelleme ve çözümlemeler yapabilir.
9 Yaklaşık çözümler için, modelleme yapabilir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel Giriş Ve Dersin Çıktılarının Tanıtımı
2 Titreşimler İle İlgili Tanım Ve Kavramlar
3 Süperpozisyon Prensibi. Tesir Katsayıları
4 Enerji İfadeleri ve Lagrange Denklemleri
5 Ayrık Sistemler
6 Ayrık Sistemlerde Özdeğer Problemi
7 Öz Vektörlerin Ortagonalliği ve Açılım Teorisi
8 Ayrık Sistemlerde çözümler
9 Sürekli Sistemler
10 Sürekli Sistemlerde Özdeğer Problemi
11 Öz Fonksiyonların Ortagonalliği ve Açılım Teorisi
12 Çubuklarda ve Tellerde Titreşim çözümleri
13 Tabii Mod Tayininde Yaklaşik Yöntemler
14 Uygulamalar
Kaynaklar
Ders Notu [1] Prof. Dr. Metin Gürgöze, Analitik Metodlarla Titreşimlerin Etüdü , İTÜ Fen Bil. Enst. Yay.No:1, 1984
Ders Kaynakları [2] Meirovitch, L., Elements of Vibration Analysis, New York , McGraw-Hill Book Comp., 1975.

[3] Timoshenko, S., Young, D. H., Weaver, W. Jr., Vibration Problems in Engineering, New York, John Wiley, 1974.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Ayrık Sistem ve sürekli sistem farklarını açıklayabilir.
2 Lineer ve nonlineer sistem yaklaşımlarını açıklayabilir.
3 İleri titreşim teorileri hakkında bilgi verebilir.
4 Sistem matris denklemlerine çeşitli çözüm yaklaşımları sunabilir.
5 Özdeğer problem çözümlerini yapabilir.
6 Sistemin tabii modları çıkartabilir.
7 Klasik kiriş, çubuk ve tel problemlerini çözebilir.
8 Analitik çözümler için, modelleme ve çözümlemeler yapabilir.
9 Yaklaşık çözümler için, modelleme yapabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 45 45
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 20 20
Ödev 5 20 100
Toplam İş Yükü 250
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 10
Dersin AKTS Kredisi 6