Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Matematiksel Programlama | UYM 002 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Soyut Matematik, Lineer Cebir I, II, Analiz I, II, Sayısal Analiz, Analiz III, IV ve Sayılar Teorisi derslerinin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MURAT SARDUVAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Tuğba Petik, Arş. Gör. Emre Kişi |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Lisansüstü çalışmalarında karşılaşılan bazı problemler, insan emeği ile çok uzun bir süre içinde çözülebilir. Bununla birlikte, bu problemler bilgisayar programlama ile çok kısa bir sürede halledilebilir. Bu dersin amacı bilgisayar programlama yoluyla lisansüstü çalışmalarında karşılaşılan bazı matematiksel problemlerin nasıl çözülebileceği hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Paket program ortamı, karşılaştırma ve döngü yapıları, diziler, fonksiyon oluşturma, sayılar teorisi problemleri, yaklaşık hesaplamalar, Ofis programları ile veri alış-verişi, Grafik çizme, Arayüz oluşturma |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Programlama ile ilgili genel kavramları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Paket program ortamını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Algoritma oluşturma mantığını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Döngü kullanarak program yazar | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
5 | Fonksiyon tanımlar ve kullanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Oluşturulmuş bir algoritmayı Matlab programında yazar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Lisans düzeyindeki derslerde karşılaştığı bazı problemleri bilgisayar yardımı ile çözer | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Ofis programından veri alır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
9 | Çıktıları ofis programını kullanarak alır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
10 | İki ve üç boyutlu olarak fonksiyon grafiklerini programı kullanarak çizer | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
11 | Kullanıcı arayüzü oluşturur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Paket program ortamını tanıma | |
2 | Değişken tanımlama, değer atama, aritmetik ve mantıksal işlemler | |
3 | Döngü yapıları | |
4 | Tek boyutlu ve çok boyutlu diziler | |
5 | Fonksiyon oluşturma ve programlamada kullanımı | |
6 | Sayılar teorisi problemleri ve çözümleri | |
7 | Bir fonksiyonun limit, türev, integralini bulma | |
8 | Lineer Cebir Problemleri | |
9 | Arasınav | |
10 | Sayısal Analiz Problemleri | |
11 | Sayısal Analiz Problemleri | |
12 | Excel vb. diğer dosyalardan veri alma ve veri kaydetme | |
13 | İki ve üç boyutlu grafik çizimleri | |
14 | Arayüz oluşturma ve onunla programlama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. BURDEN Richard L., FAİRES J. Douglas, Numerical Analysis (9th Edition), Brooks/Cole, Cengage Learning, Boston, MA02210, USA, 2011. 2. DAL Deniz, Matlab ile Programlama, Ekin Yayınevi, Bursa 2011. 3. DEVECİ KARAKOÇ İpek, MATLAB ve İstatistiksel Veri Analizi, Nobel Yayınevi, Ankara 2010. 4. ARİFOĞLU Uğur, MATLAB 7.04 Simulink ve Mühendislik Uygulamaları, Alfa Yayınevi, İstanbul 2005. 5. UYSAL Mithat, MATLAB ile Matematiksel Uygulamalar ve Mühendislik Uygulamaları, Beta Yayınevi, İstanbul 2004. 6. ÇELİK Basri, MAPLE ve MAPLE ile Matematik, Nobel Yayınevi, Ankara 2004. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Gerçek dünya problemlerini matematiksel olarak modeller. Farklı türde diferansiyel denklemleri çözme yeteneği kazanır ve bu denklemleri biyoloji, fizik ve mühendisliğin çeşitli dallarındaki uygulamalarda kullanabilir. Temel istatistik, olasılık teorisi ve veri analizi konularını öğrenir; optimizayon problemlerini çözme kabiliyeti kazanır ve kazandıkları analitik düşünme becerileri ile gerçek dünya problemlerine matematiksel çözümler getirir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Programlama ile ilgili genel kavramları bilir | ||||||
2 | Paket program ortamını tanır | ||||||
3 | Algoritma oluşturma mantığını kavrar | ||||||
4 | Döngü kullanarak program yazar | ||||||
5 | Fonksiyon tanımlar ve kullanır | ||||||
6 | Oluşturulmuş bir algoritmayı Matlab programında yazar | ||||||
7 | Lisans düzeyindeki derslerde karşılaştığı bazı problemleri bilgisayar yardımı ile çözer | ||||||
8 | Ofis programından veri alır | ||||||
9 | Çıktıları ofis programını kullanarak alır | ||||||
10 | İki ve üç boyutlu olarak fonksiyon grafiklerini programı kullanarak çizer | ||||||
11 | Kullanıcı arayüzü oluşturur |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 12 | 12 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |