Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Organo Azot ve Kükürt Kimyası | OGK 589 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Organik Kimya almış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAYRİYE GENÇ BİLGİÇLİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Azot ve sülfür Organik Kimya´ da önemli bir rol oynamaktadır. Doğal ürünlerde, sentetik ilaçlarda ve endüstriyel madde yapısında bulunmaktadırlar. Organo azot ve kükürt kimyasal özelliklerinin bilinmesi Organik Kimyanın daha iyi anlaşılmasının önünü açacaktır. |
Dersin İçeriği | Azot Kimyasına Giriş, Aminler, Amonyum Bileşikleri, Azot Bazları, Aminlerin Sentezi, İmin ve Enaminler, Amidler, Nitriller, Üretanlar, Üreler, İmidler ve Diimidler, N-N Bağı İçeren Bileşikler, Oksimler, Azot Oksitler, Nitro Bileşikleri, Organik Sülfür Bileşiklerinin Sentezi, Tiyokarbonil Bileşiklerinin Sentezi, Sülfoksit ve Sülfonlar, Organo Sülfür Bileşiklerinin Kullanımı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Azotlu ve kükürtlü organik bileşiklerin genel özelliklerini kavrar, | Anlatım, | |
2 | Azot ve kükürt atomu içeren fonksiyonel grupların reaksiyonlarını kavrar | Anlatım, | |
3 | Reaksiyon mekanizmalarını kavrar ve yorumlar, | Anlatım, | |
4 | Azot ve kükürt içeren doğal ürünleri sentezler | Anlatım, | |
5 | Sentezlenen bileşiklerin izolasyan metotlarını kavrar | Anlatım, | |
6 | Sentezlenen bileşiklerin kullanım alanları ile ilgili bilgi sahibi olur | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Azot Kimyasına Giriş | [1] kaynak 1-3; güncel makaleler |
2 | Aminler | [1] kaynak 6-13 |
3 | Amonyum Bileşikleri | [1] kaynak 14-21 |
4 | Azot Bazları | [1] kaynak 22-24 |
5 | Aminlerin Sentezi | [1] kaynak 25-31 |
6 | İmin ve Enaminler, Amidler, Nitriller | [1] kaynak 36-53 |
7 | Üretanlar, Üreler, İmidler ve Diimidler | [1] kaynak 60-66 |
8 | N-N Bağı İçeren Bileşikler | [1] kaynak 69-73 |
9 | Ara sınav | |
10 | Oksimler, Azot oksitler, Nitro Bileşikleri | [1] kaynak 74-84 |
11 | Organo Kükürt Bileşiklerinin Sentezi | [2] kaynak 17-28 |
12 | Tiyokarbonil Bileşikler | [2] kaynak 121-146 |
13 | Sulfoksit ve Sülfonlar | [2] kaynak 63-80 |
14 | Organo Kükürt Bileşiklerinin Kullanımı | [2] kaynak 219-242 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Bailey, D.P. and Morgan, M.K., Organonitrogen Chemistry, Oxford University Press, New York, 1995. |
Ders Kaynakları | [2] Cremlyn R.J. An İntroduction to Organosulfur Chemistry John Wiley&Sons, UK ISBN 0471 955124, 1996. [3] Larock, R.C., Comprehensive Organic Transformations, John Wiley&Sons, Canada, 1999. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Organik kimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
7 | Organik kimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Azotlu ve kükürtlü organik bileşiklerin genel özelliklerini kavrar, | |||||||
2 | Azot ve kükürt atomu içeren fonksiyonel grupların reaksiyonlarını kavrar | |||||||
3 | Reaksiyon mekanizmalarını kavrar ve yorumlar, | |||||||
4 | Azot ve kükürt içeren doğal ürünleri sentezler | |||||||
5 | Sentezlenen bileşiklerin izolasyan metotlarını kavrar | |||||||
6 | Sentezlenen bileşiklerin kullanım alanları ile ilgili bilgi sahibi olur |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |