Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Organik İlaç Sentezi | OGK 586 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Organik Kimya almış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA ZENGİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Son yıllarda ilaç sentezinde sentetik organik bileşikler önemli yer tutmaktadır. Özellikle insan sağlığı için önem taşıyan bazı doğal bileşiklerin laboratuvar ortamında sentezi artan dünya nufusu göz önünde bulundurulduğu zaman kaçınılmaz bir saha haline gelmiştir. Sentetik organik çalışan dünyadaki grupların büyük bir kısmı bu alana kaymış ve ilaç aktif maddesi sentezi olma ihtimali taşıyan bileşiklere yönelmiştir. Bu dersde, çok kademeli olan bu ilaç aktif maddelerinin sentezinde kullanılan ve son yıllarda sentezi ve biyolojik özlellikleri üzerinde çok fazla çalışmalar bulunan maddelerin sentezi ve bu alanlarda kullanılan sentez yöntemleri tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Reaksiyon Çeşitleri, Kaplink reaksiyonları, Palladyum Kimyası, Karashi Reaksiyonu, Stille Reaksiyonu, Heck Reaksiyonu, Shonogashira Reaksiyonu, Suzuki Reaksiyonu,1-2 Dipolar Katılmalar,1-3 Dipolar katılmalar, Aldol Kondenzasyonu ve İlgili Reaksiyonlar, İndol Reaksiyonları, Karbazol Reaksiyonları, Penisilin Sentezi, İzokinolin Reaksiyonları, Suberon Ve Türevlerinin Reaksiyonları, Hirsutin Sentezi, Kapnellen Sentezi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İlaç aktif maddelerin yapılarını tanır, | Anlatım, | |
2 | İlaçları sınıflandırır, | Anlatım, | |
3 | İlaç aktif madde sentez yöntemlerini kavrar | Anlatım, | |
4 | Reaksiyon mekanizmalarını anlar ve yorumlar | Anlatım, | |
5 | Sentezlenen bileşiklerin izolasyon metotlarını kavrar | Anlatım, | |
6 | Özgüvenli grup çalışmasına yatkınlığı gelişir | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Reaksiyon Çeşitleri | |
2 | Kaplink reaksiyonları | |
3 | Karashi Reaksiyonu, Stille Reaksiyonu, Heck Reaksiyonu | |
4 | Shonogashira Reaksiyonu, Suzuki Reaksiyonu, Dipolar Katılmalar | |
5 | İndol ve Reaksiyonları | |
6 | Karbazol ve reaksiyonları | |
7 | Penisilin Sentezi | |
8 | Penisilin Sentezine devam | |
9 | Ara sınav | |
10 | Ağrı kesici ilaçlar | |
11 | Suberan türevleri ve reaksiyonları | |
12 | Antibakteriyal ialçlar | |
13 | Betablokerler | |
14 | Lidokain ve Nadolol sentezi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Organopalladium Chemistry for Organic Synhesis Volum I, Volum I Ei-ichi Gegishi Wıley İntersecience 2002 |
Ders Kaynakları | [2] Jones, J., Core Carbonyl Chemistry, Oxford University Press, 1997. [3] Larock, R.C., Comprehensive Organic Transformations, John Wiley&Sons, Canada, 1999 [4]laou, E. J. Sorensen. Classic Total Synhesis ISBN 3-527- 29200-4 VCH, Tokyo |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Organik kimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
7 | Organik kimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İlaç aktif maddelerin yapılarını tanır, | |||||||
2 | İlaçları sınıflandırır, | |||||||
3 | İlaç aktif madde sentez yöntemlerini kavrar | |||||||
4 | Reaksiyon mekanizmalarını anlar ve yorumlar | |||||||
5 | Sentezlenen bileşiklerin izolasyon metotlarını kavrar | |||||||
6 | Özgüvenli grup çalışmasına yatkınlığı gelişir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
1. Ara Sınav | 60 |
2. Ödev | 15 |
3. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |