Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tanin Kimyası ve Teknolojisi | FZK 665 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT ÖZACAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Taninlerin yapılarını, özelliklerini, oluşumlarını, elde edilme yöntemlerini, reaksiyonlarını ve kullanım alanlarını öğretmek. |
Dersin İçeriği | Taninler, sınıflandırılması ve yapıları; Taninlerin bitki dokularında bulunuşu ve biyosentezi; Ekstraksiyon ve analiz yöntemleri; Hidrolize taninler ve reaksiyonları; Kondanse taninlerin A ve B-halkası reaksiyonları; Taninlerin karbonhidratlar, proteinler ve biyopolimerlerle etkileşimleri; Taninlerin deri sanayindeki kullanımları; Taninlerin odun yapıştırıcılarında kullanımı; Taninler ve reçine üretimi; Taninlerin metallerle reaksiyonları ve korozyon inhibitörü uygulamaları; Taninlerin polielektrolit ve adsorban olarak kullanılması; Taninlerin diğer kullanım alanları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Taninlerin yapıları, özellikleri ve oluşumları ile ilgili temel kavramları tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
2 | Taninlerin elde edilme yöntemlerini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
3 | Taninlerin analiz yöntemlerini karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
4 | Hidrolize taninlerin reaksiyonlarını değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
5 | Kondanse taninlerin A- ve B-halkası reaksiyonlarını karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
6 | Taninlerin kullanım alanlarını değerlendirir ve başkalarına aktarır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Taninler, sınıflandırılması ve yapıları | [1] Sayfa 1-10 |
2 | Taninlerin Bitki Dokularında bulunuşu ve biyosentezi | [1] Sayfa 11-20 |
3 | Ekstraksiyon ve analiz yöntemleri | [1] Sayfa 21-36 |
4 | Hidrolize taninler ve reaksiyonları | [1] Sayfa 37-45 |
5 | Kondanse taninler ve A-halkası reaksiyonları | [1] Sayfa 46-53 |
6 | Kondanse taninler ve B-halkası reaksiyonları | [1] Sayfa 54-60 |
7 | Taninlerin karbonhidratlar, proteinler ve biyopolimerlerle etkileşimleri | [1] Sayfa 61-78 |
8 | Taninlerin deri sanayindeki kullanımları | [1] Sayfa 79-98 |
9 | ARASINAV | |
10 | Taninlerin odun yapıştırıcılarında kullanımı | [1] Sayfa 99-106 |
11 | Taninler ve reçine üretimi | [1] Sayfa 107-115 |
12 | Taninlerin metallerle reaksiyonları ve korozyon inhibitörü uygulamaları | [1] Sayfa 116-125 |
13 | Taninlerin polielektrolit ve adsorban olarak kullanılması | [1] Sayfa 126-140 |
14 | Taninlerin diğer kullanım alanları | [1] Sayfa 141-150 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]. ÖZACAR, M., Tanin Kimyası ve Teknolojisi Ders Notları, Sakarya, 2008. |
Ders Kaynakları | [1]. HASLAM, E., Chemistry of Vegetable Tannins, Academic Press, London, 1966. [2]. HASLAM, E., Plant Polyphenols, Cambridge University Press, Cambridge, 1989. [3]. HEMINGWAY, R.W., KARCHESY, J.J. (Eds.), Chemistry and Significance of Condensed Tannins, Plenum Press, New York, 1989. [4]. HAGERMAN, A.E., Tannin Chemistry, Miami University Oxford, OH, 2002. [5]. RAPPOPORT, Z. (Ed.), The Chemistry of Phenols, John Wiley & Sons, Ltd., England, 2003. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Fizikokimya alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyindeki yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
8 | Fizikokimya Bilim dalı için gerekli modern cihazlar ve metotlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir. Elde edilen sonuçları ve karşılaşılan sorunları gözlemleyip, çözüm yolları bulabilme yeteneğini kazanmış kimya doktoru unvanına sahip uzman kimyager ve akademisyen olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Taninlerin yapıları, özellikleri ve oluşumları ile ilgili temel kavramları tanımlar | ||||||||
2 | Taninlerin elde edilme yöntemlerini değerlendirir | ||||||||
3 | Taninlerin analiz yöntemlerini karşılaştırır | ||||||||
4 | Hidrolize taninlerin reaksiyonlarını değerlendirir | ||||||||
5 | Kondanse taninlerin A- ve B-halkası reaksiyonlarını karşılaştırır | ||||||||
6 | Taninlerin kullanım alanlarını değerlendirir ve başkalarına aktarır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |