Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Adsorpsiyon Sistemlerinin Modellenmesi | FZK 662 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT ÖZACAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Adsorpsiyon sistemlerini, etki eden faktörleri, adsorpsiyon mekanizmalarını, denge ve kinetik veriler temelinden tasarlanan kesikli adsorpsiyon sistemlerini, sürekli adsorpsiyon sistemlerini ve adsorpsiyon sistemlerinin uygulama alanlarını öğretmek. |
Dersin İçeriği | Absorpsiyon, adsorpsiyon, ve adsorpsiyon türleri; Adsorbentler (Aktif karbon, metal oksitler, killer, zeolitler, tarımsal ve sanayi atıkları) ve adsorbatlar (metaller, boyalar, fosfatlar, organikler vb.); Adsorpsiyon sistemleri üzerine etkili parametreler ve adsorpsiyon mekanizmaları; Adsorpsiyon dengesi, adsorpsiyon izotermi ve izoterm modelleri; Adsorpsiyon kinetiği ve kinetik modeller; Denge verilerinden kesikli adsorpsiyon sistemlerinin modellenmesi; Kinetik verilerden kesikli adsorpsiyon sistemlerinin modellenmesi; Sürekli adsorpsiyon sistemlerinin modellenmesi; Adsorpsiyon modellerinin uygulanması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Adsorpsiyon sistemleri ile ilgili temel kavramları tanımlar | Anlatım, Gezi / Gözlem, Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Adsorpsiyon sistemi türlerini, özelliklerini ve çalışma prensiplerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
3 | Adsorpsiyon mekanizmalarını ve bunlara etki eden faktörleri karşılaştırır | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
4 | Denge verileri temelinde kesikli adsorpsiyon sistemlerini tasarlar ve başkalarına tavsiye eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
5 | Kinetik veriler temelinde kesikli adsorpsiyon sistemlerini tasarlar ve başkalarına tavsiye eder | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, | |
6 | Sürekli adsorpsiyon sistemlerini tasarlar ve başkalarına tavsiye eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Absorpsiyon, adsorpsiyon ve adsorpsiyon türleri Adsorpsiyon sistemleri ile ilgili tanımlar ve terminoloji | [1] Sayfa 1-8 |
2 | Adsorbentler (Aktif karbon, metal oksitler, killer, zeolitler, tarımsal ve sanayi atıkları) ve adsorbatlar (metaller, boyalar, fosfatlar, organikler vb.) | [1] Sayfa 9-15 |
3 | Adsorpsiyon sistemleri üzerine etkili parametreler ve adsorpsiyon mekanizmaları | [1] Sayfa 16-22 |
4 | Adsorpsiyon dengesi; adsorpsiyon izotermi ve izoterm modelleri | [1] Sayfa 23-37 |
5 | Adsorpsiyon izotermleri ile ilgili hesaplamalar ve izoterm seçimi | [1] Sayfa 38-56 |
6 | Adsorpsiyon kinetiği ve kinetik eşitlikler | [1] Sayfa 57-70 |
7 | Adsorpsiyon kinetiği ile ilgili hesaplamalar ve kinetik model seçimi | [1] Sayfa 71-85 |
8 | Denge verilerinden kesikli adsorpsiyon sistemlerinin modellenmesi | [1] Sayfa 86-100 |
9 | ARASINAV | |
10 | Adsorpsiyon modelleri ile ilgili uygulamalar | [1] Sayfa 100-120 |
11 | Kinetik verilerinden kesikli adsorpsiyon sistemlerinin modellenmesi | [1] Sayfa 121-135 |
12 | Adsorpsiyon modelleri ile ilgili uygulamalar | [1] Sayfa 136-155 |
13 | Sürekli adsorpsiyon sistemlerinin modellenmesi | [1] Sayfa 156-170 |
14 | Adsorpsiyon modelleri ile ilgili uygulamalar | [1] Sayfa 171-180 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]. ÖZACAR, M., Adsorpsiyon Sistemlerinin Modellenmesi Ders Notları, Sakarya, 2008. |
Ders Kaynakları | [1]. W.J. Thomas, B. Crittenden, Adsorption Technology and Design, Butterworth-Heinemann, Oxford, 1998. [2]. D.O. Cooney, Adsorption Design for Wastewater Treatment, 1999. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Fizikokimya alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyindeki yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
8 | Fizikokimya Bilim dalı için gerekli modern cihazlar ve metotlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir. Elde edilen sonuçları ve karşılaşılan sorunları gözlemleyip, çözüm yolları bulabilme yeteneğini kazanmış kimya doktoru unvanına sahip uzman kimyager ve akademisyen olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Adsorpsiyon sistemleri ile ilgili temel kavramları tanımlar | ||||||||
2 | Adsorpsiyon sistemi türlerini, özelliklerini ve çalışma prensiplerini açıklar | ||||||||
3 | Adsorpsiyon mekanizmalarını ve bunlara etki eden faktörleri karşılaştırır | ||||||||
4 | Denge verileri temelinde kesikli adsorpsiyon sistemlerini tasarlar ve başkalarına tavsiye eder | ||||||||
5 | Kinetik veriler temelinde kesikli adsorpsiyon sistemlerini tasarlar ve başkalarına tavsiye eder | ||||||||
6 | Sürekli adsorpsiyon sistemlerini tasarlar ve başkalarına tavsiye eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |