Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Endüstriyel Analiz Metotları | FZK 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRAH BULUT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Kimya Bölümü Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Endüstriyel işletmelerde fazlaca karşılaşılan analiz ve kalite kontrol işlemlerinde numune alınması ve değişik parametrelerin analiz işlemlerinin incelenmesi ve bu sırada karşılaşılan problemler ve çözümlerinin öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Analiz yapılırken metot seçimi ve standartlar. Numune alma, hazırlama ve analiz sonuçlarının değerlendirilmesi. Kömür analizleri; ısıl değer, kükürt, uçucu madde vb analizleri. Yanma ürünleri ile ilgili stokiometrik hesaplamalar. Çimento ve Cevher analizleri; çözünürleştirme, silis, kalsiyum, sodyum, potasyum vb analizler. Gübre analizleri; fosfor, azot potasyum vb analizler. Su ve atık su analizleri; alkalinite, pH, KOI, BOI, sülfat, klorür, metal iyonları analizleri. Metal ve alaşımların analizi; çözündürme ve analiz işlemleri. Sürekli yapılan analizlerde kullanılan konvansiyonel çözeltiler ve uygulamaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Numune alınmasını ve analize hazırlamasını açıklayabilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Standart kavramını bilir ve değişik standartların değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Endüstriyel bir numunenin analizi için metot ve standart seçebilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Bir analizdeki parametreleri hesaplayarak sonuçları yorumlar. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Analiz sonuçlarını farklı standartlara göre değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Bazı maddelerin analizleri için analitik yöntemleri açıklayabilir. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
7 | Çeşitli analiz işlemlerinde gerekli stokiometrik hesaplamaları yapabilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Numune alınması, metot seçimi ve analiz sonuçlarının değerlendirilmesi | Sayfa:1-3 |
2 | Kömürlerde yoğunluk, nem, uçucu madde ve kül tayinleri | Sayfa:4-8 |
3 | Konvansiyonel yakıtlarda ısıl değer tayini | Sayfa:9-14 |
4 | Yakıtlarda kükürt, azot hidrojen ve karbon analizleri | Sayfa:15-19 |
5 | Yakıt analizi ile ilgili problemler ve çözümleri | Sayfa:19-22 |
6 | Deterjanlarda suda çözünmeyen klorür ve fosfat miktarı analizleri | Sayfa:22-24 |
7 | Deterjanlarda pH, kararlılık, aktif oksijen anyonik aktif madde analizi | Sayfa:25-27 |
8 | Çimentoda kullanılan ham maddeler, çimento üretimi ve türleri | Sayfa:28-32 |
9 | ARA SINAV | |
10 | Çimentolarda endüstriyel parametrelerin analizleri | Sayfa:33-36 |
11 | Kimyasal gübre çeşitleri ve kimyasal analizleri | Sayfa:37-42 |
12 | Su ve atık su analizleri | Sayfa:43-48 |
13 | Metal ve alaşım analizleri | Sayfa:48-52 |
14 | Konvansiyonel çözeltiler ve uygulamaları | Sayfa:53-60 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | AYDIN, A.O., İleri Endüstriyel Analiz Metotları Ders Notları, Fen Edebiyat Fakültesi, Kimya Bölümü, 2018. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Fizikokimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
7 | Fizikokimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Numune alınmasını ve analize hazırlamasını açıklayabilir. | |||||||
2 | Standart kavramını bilir ve değişik standartların değerlendirebilir. | |||||||
3 | Endüstriyel bir numunenin analizi için metot ve standart seçebilir. | |||||||
4 | Bir analizdeki parametreleri hesaplayarak sonuçları yorumlar. | |||||||
5 | Analiz sonuçlarını farklı standartlara göre değerlendirir. | |||||||
6 | Bazı maddelerin analizleri için analitik yöntemleri açıklayabilir. | |||||||
7 | Çeşitli analiz işlemlerinde gerekli stokiometrik hesaplamaları yapabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |