Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Metallerin Solvent Ekstraksiyonu FZK 571 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. UĞURSOY OLGUN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi YASEMİN YILDIZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dünyada zengin cevherler giderek azalmakta ve bunun sonucu kompleks cevherler, düşük tenörlü cevherler ve atıklardan metallerin kazanımına yönelik çalışmalar önem kazanmaktadır. Bu nedenle çözeltilerden metallerin geri kazanımına uygulanan prosesler hakkında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri detaylı bir şekilde öğrencilere vermek; onların çalışmalarını daha planlı ve daha bilinçli bir şekilde yapmalarını ve olayları bilimsel açıdan daha sağlıklı bir şekilde yorumlamalarını sağlamaktır
Dersin İçeriği Metallerin solvent ekstraksiyonuna giriş. Genel prensipler. Sıvı anyon değiştiriciler. Sıvı katyon değiştiriciler. İyon değiştirici-solvent ekstraksiyonu birleşik sistemi. Ekstraktantların sınıflandırılması. Ekstraksiyon sistemlerinin sınıflandırılması. -Diketonlar. 8-Hidrokskuinolin ve türevleri. Oksim ve dioksimler. Organofosforlu asitler, esterler ve oksitler. Yüksek molekül ağırlıklı amınler. Moleküller ve iyon assosiyasyon bileşilleri. Metallerin selektif ekstraksiyonu.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Solvent ekstraksiyon prensiplerini endüstriye uygulayabilirler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
2 Metal ekstraksiyonu prensiplerini kavrayabilirler Soru-Cevap, Anlatım,
3 Metalleri atıklardan ve diğer kaynaklardan geri kazanabilirler Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Metalleri çözeltilerden selektif olarak ayırabilirler Soru-Cevap, Anlatım,
5 Metalleri atık çözeltilerden giderebilirler Soru-Cevap, Anlatım,
6 Metalleri atık çözeltilerden selektif olarak ayırabilirler Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Metallerin solvent ekstraksiyonuna giriş
2 Genel prensipler
3 Sıvı anyon değiştiriciler
4 Sıvı katyon değiştiriciler
5 İyon değiştirici-solvent ekstraksiyonu birleşik sistemi
6 Ekstraktantların sınıflandırılması
7 Ekstraksiyon sistemlerinin sınıflandırılması
8 -Diketonlar,8-Hidrokskuinolin ve türevleri
9 ARASINAV
10 Oksim ve dioksimler
11 Organofosforlu asitler, esterler ve oksitler
12 Yüksek molekül ağırlıklı aminler
13 Moleküller ve iyon assosiyasyon bileşikleri
14 Metallerin selektif ekstraksiyonu
Kaynaklar
Ders Notu [1] Ders Notları
Ders Kaynakları . Ion Exchange and Solvent Extraction ed. Jacob A. Marinsky, Yizhak Marcus, New York : Marcel Dekker, 1995
2. Solvent Extraction; Akaiwa, H. in: Sekine, T. (Ed.), Elsevier, Amsterdam, 1992.
3. Handbook of Solvent Extraction ed. Teh C. Lo, Malcolm H. I.Baird, Carl Hanson. Malabar : Krieger, 1991
4.Extraction Metallurgy; J.D. Gilchrist; 2. bs.. -- Oxford : Pergamon, 1980.
5. Solvent Extraction of Metals; De, K. A.; Khopkar, S. M. and Chalmers, R. A., London, Van Nostrand Reinhold Company, 1970.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Fizikokimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar.
7 Fizikokimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Solvent ekstraksiyon prensiplerini endüstriye uygulayabilirler.
2 Metal ekstraksiyonu prensiplerini kavrayabilirler
3 Metalleri atıklardan ve diğer kaynaklardan geri kazanabilirler
4 Metalleri çözeltilerden selektif olarak ayırabilirler
5 Metalleri atık çözeltilerden giderebilirler
6 Metalleri atık çözeltilerden selektif olarak ayırabilirler
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6