Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Serbest Radikal Biyokimyası | BYK 514 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ESMA HANDE ALICI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Biyokimya Anabilimdalı Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste, serbest radikaller ve ilişkili hastalıklarla ilgili temel bilgiler verilerek bilimin en çok üzerinde durduğu konulardan olan oksidatif hasar hakkında öğrenciye bir anlayış kazandırmak hedeflenmiştir. Ders kapsamında biyolojik sistemlerdeki serbest radikal türleri, hastalıklardaki rolleri ve antioksidan savunma sistemleri ile etkileşimleri ile ilgili bilgiler sunulmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bölüm 1. Serbest Radikal oluşumu 1.1. Radikalik türler 1.2. Serbest radikal oluşum mekanizmaları 1.3. Oksidatif stres
Bölüm 2. Oksidatif Stresin İnsan Sağlığı Üzerine Etkisi 2.1. Lipit peroksidasyonu, DNA hasarı, protein hasarı 2.2. Reaktif türlerin zararlı etkileri
Bölüm 3. Antioksidanlar 3.1. Antioksidanlar ve sınıflandırılmaları 3.2. Antioksidan enzimler: katalaz, SOD, glutatyon peroksidaz, glutatyon redüktaz, glutatyon-S-transferaz, glutatyon transferaz 3.3. Antioksidan moleküller: glutatyon, flavonoidler, melatonin, ürik asit, Vitamin A,C,E, ve diğerleri 3.4. Antioksidan Takviyeler: Dost mu Düşman mı?
Bölüm 4. Oksidatif Stres ve Hastalıklar 4.1. Yaşlanma ve nörolojik hastalıklar 4.2. Kanser 4.3. Diyabet 4.4. Viral enfeksiyonlar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler serbest radikal tanımını öğrenir. | ||
2 | Öğrenciler serbest radikal türlerini ve bunların neden olduğu oksidatif stres kavramını öğrenir. | ||
3 | Öğrenciler oksidatif stresin insan sağlığını nasıl etkilediğini çeşitli mekanizmalar üzerinden öğrenir. | ||
4 | Öğrenciler antioksidan kavramı, antioksidan türleri ve bunların oksidatif stresle mücadele etme şekli hakkında bilgi sahibi olur. | ||
5 | Öğrenciler oksidatif strese bağlı olarak gelişen hastalık türlerini öğrenir ve bunların hangi mekanizmalar üzerinden oluştuğunu kavrar. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Serbest Radikal biyokimyası, radikalik türler | [1] [2] [3] |
2 | Serbest radikal oluşumu, oluşum mekanizmaları | [1] [2] [3] |
3 | Oksidatif stres | [1] [2] [3] |
4 | Lipit peroksidasyonu, DNA hasarı, protein hasarı | [1] [2] [3] |
5 | Reaktif türlerin zararlı etkileri | [1] [2] [3] |
6 | Antioksidanlar ve sınıflandırılmaları | [1] [2] [3] |
7 | Antioksidan enzimler | [1] [2] [3] |
8 | Antioksidan moleküller | [1] [2] [3] |
9 | Antioksidan Takviyeler: Dost mu Düşman mı? | [1] [2] [3] |
10 | Arasınav | |
11 | Yaşlanma ve nörolojik hastalıklar | [1] [2] [3] |
12 | Kanser | [1] [2] [3] |
13 | Viral enfeksiyonlar | [1] [2] [3] |
14 | Diyabet | [1] [2] [3] |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders kaynakları kısmında verilen kaynaklardan hazırlanmış ders notu. [1] Alıcı E.H., Serbest Radikal Biyokimyası Ders Notları, 2024, Sakarya. |
Ders Kaynakları | 1. Oxidative Stress in Aging, From Model Systems to Human Diseases, Satomi Miwa, Kenneth B. Beckman, Florian L. Muller, Humana Totowa, NJ, ISBN: 978-1-59745-420-9, 2008. 2. Oxidative Stress and Free Radical Damage in Neurology, Natan Gadoth, Hans Hilmar Göbel, Humana Totowa, NJ, ISBN: 978-1-60327-514-9, 2010. 3. Free Radicals in Human Health and Disease, Vibha Rani, Umesh Chand Singh Yadav, Springer New Delhi, ISBN: 978-81-322-2035-0, 2014. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Biyokimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
7 | Biyokimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler serbest radikal tanımını öğrenir. | |||||||
2 | Öğrenciler serbest radikal türlerini ve bunların neden olduğu oksidatif stres kavramını öğrenir. | |||||||
3 | Öğrenciler oksidatif stresin insan sağlığını nasıl etkilediğini çeşitli mekanizmalar üzerinden öğrenir. | |||||||
4 | Öğrenciler antioksidan kavramı, antioksidan türleri ve bunların oksidatif stresle mücadele etme şekli hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||
5 | Öğrenciler oksidatif strese bağlı olarak gelişen hastalık türlerini öğrenir ve bunların hangi mekanizmalar üzerinden oluştuğunu kavrar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |