Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kimyasal Sensörler | ANK 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA GÜLFEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Kimyasal sensörlerin sınıflandırılmalarının, çalışma prensiplerinin ve mekanizmalarının, kullanıldığı alanların ve gelecekte kullanılabilecek alanların öğrenilmesi. |
Dersin İçeriği | Sensör ve kimyasal sensor kavramı; Kimyasal sensörlerin gelişimi ve kavramları: Transduser, seçicilik, ölçüm sınırı, hassaslık, sürekli ölçüm, bakım, ömrü vb özellikler; Kimyasal sensorlerin sınıflandırılması; Elektrokimyasal sensorler: Potansiyometrik kimyasal sensörler, voltametrik kimyasal sensörler; yerıiletken kimyasal sensörler, iletkenlik kimyasal sensörleri (Biyokimyasal sensörler), Fiber-optik kimyasal sensörler; Kalorimetrik kimyasal sensörler; Piezoelektrik sensörler (Quartz Mikro teraziler) ; Alan etkili iyon seçici elektrotlar, Gaz sensörleri; akıllı sensörler; Kullanım alanları; Sağlık, kimya, çevre, endüstriyel üretim, güncel toplum hayatında uygulama alanları, potansiyel uygulama alanları |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kimyasal sensörlerin tanımı genel özelliklerini ve sınıflandırılmasını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Herhangi bir kimyasal sensörün çalışma mekanizmasını kavrayabilir ve başkalarına aktarabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Kimyasal sensörlerin yapımında kullanılan malzemeleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Herhangi bir ölçüm için gerekli kimyasal sensörü araştırabilir ve tavsiye edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Kimyasal sensörlerin performanslarını karşılaştırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Güncel ve gelecekte kullanım alanlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sensör ve kimyasal sensor kavramı; Kimyasal sensörlerin gelişimi ve özellikleri | [1] Sayfa 1-4 |
2 | Transduser, seçicilik, ölçüm sınırı, hassaslık, sürekli ölçüm, bakım, ömrü vb özellikler | [1] Sayfa 5-10 |
3 | Kimyasal sensorlerin sınıflandırılması | [1] Sayfa 11-12 |
4 | Elektrokimyasal sensorler: Potansiyometrik kimyasal sensörler | [1] Sayfa 13-40 |
5 | Voltametrik kimyasal sensörler | [1] Sayfa 44-51 |
6 | Yerıiletken ve iletkenliğe dayalı kimyasal sensörler, | [1] Sayfa 52-53 |
7 | MIDTERM | |
8 | Fiber-optik kimyasal sensörler; Biyokimyasal sensörler | [1] Sayfa 54-63 |
9 | Kalorimetrik kimyasal sensörler | [1] Sayfa 64-66 |
10 | Piezoelektrik sensörler (Quartz mikro teraziler) | [1] Sayfa 67-70 |
11 | Alan etkili iyon seçici elektrotlar | [1] Sayfa 41-43 |
12 | Gaz sensörleri | [1] Sayfa 54-55 |
13 | Akıllı sensörler | [1] Sayfa 70-73 |
14 | Kullanım alanları: Sağlık, kimya, çevre, endüstriyel üretim, güncel toplum hayatında uygulama alanları vb, potansiyel uygulama alanları | [1] Sayfa 74-75 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] M. Gülfen Kimyasal Sensörler Ders Notları 2022 |
Ders Kaynakları | [2] Cattrall, W. Robert, Chemical sensors, Oxford University Press Inc. New York, 1997 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Analitik kimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
7 | Analitik kimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kimyasal sensörlerin tanımı genel özelliklerini ve sınıflandırılmasını bilir. | |||||||
2 | Herhangi bir kimyasal sensörün çalışma mekanizmasını kavrayabilir ve başkalarına aktarabilir. | |||||||
3 | Kimyasal sensörlerin yapımında kullanılan malzemeleri bilir. | |||||||
4 | Herhangi bir ölçüm için gerekli kimyasal sensörü araştırabilir ve tavsiye edebilir. | |||||||
5 | Kimyasal sensörlerin performanslarını karşılaştırabilir. | |||||||
6 | Güncel ve gelecekte kullanım alanlarını bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |