Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İşletmecilik Tarihi | ISL 231 | 3 | 2 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ESRA DİL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tarihin geçmişi aydınlatan bir ayna ve bugünün anlaşılmasında geçmişin bize tuttuğu projeksiyonun son derece önemli olması tüm disiplinler içerisinde tarihsel çalışmaları oldukça önemli bir yere getirmiştir. Bu trende bağlı olarak işletme yazınında tarihsel araştırmalara doğru bir yönelim olduğu gözlenmektedir. Çünkü, hızla değişen dünyada hem geçmişi bütünün birikimiyle daha iyi aydınlatmak, işlemecilikle ilgili yaşanacak gelişme ve değişikliklere ilişkin bir öngörü de bulunmanın en önemli yollarından birisi böylesi çalışmalar yönelmektir. Bu çerçevede bu dersin amacı ekonomik gelişmeler ve işletme tarihinden yola çıkarak yönetim çalışmalarına ve oradan ülke işletme tarihlerine bir yolculuğa çıkarak hem bugünün birikimiyle geçmişi aydınlatmak, hem de geleceğe ilişkin bazı öngörülerde bulunmaktır. |
Dersin İçeriği | Ekonomik teoriler ve işletme tarihi, İşletme tarihi ve yönetim çalışmaları, İşletmenin fonksiyonlarında yaşanan değişmelerin ABD,Japonya ve Almanya işletmeleri bağlamında incelenmesi, işletme ve toplum ilişkisi, Türk işletme tarihi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ekonomik teoriler ve işletme tarihi arasında ilişki kurabilecek birikime ulaşma. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | |
2 | İşletme tarihi ve yönetim çalışmaları arasındaki ilişkiyi anlama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | İşletmenin fonksiyonlarında yaşanan gelişme ve değişimler karşılaştırmalı olarak incelemek ve anlamak | Beyin Fırtınası, | |
4 | İşletme toplum ilişkisini çok yönlü olarak analiz edebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | |
5 | Türk İşletme Tarihi hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmak | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ekonomik teoriler ve işletme tarihi | Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks. |
2 | İşletme Tarihi ve Yönetim Çalışmaları | Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks. |
3 | İşletme organizasyonları formlarına ilişkin tarihsel inceleme (Büyük işletmeler-Aile işletmeleri-İşletme grupları ve firmalar arası networkler) | Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks. |
4 | İşletme organizasyonları formlarına ilişkin tarihsel inceleme (Büyük işletmeler-Aile işletmeleri-İşletme grupları ve firmalar arası networkler) | Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks. |
5 | Tarihsel süreçte işletmeler ve Toplum (İşletmler-Devlet, Beceri oluşturma ve Eğitim) | Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks. |
6 | İşletmenin fonksiyonlarında tarihsel süreçte meydana gelen değişimi ABD-Japonya ve Almanya düzeyince incelemek (Finans, Teknoloji ve inovasyon, tasarım ve mühendislik, pazarlama, İnsan kaynakları, muhasebe ve haberleşme sistemleri) | Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks. |
7 | İşletmenin fonksiyonlarında tarihsel süreçte meydana gelen değişimi ABD-Japonya ve Almanya düzeyince incelemek (Finans, Teknoloji ve inovasyon, tasarım ve mühendislik, pazarlama, İnsan kaynakları, muhasebe ve haberleşme sistemleri) | Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks. |
8 | ARA SINAV | |
9 | İşletmenin fonksiyonlarında tarihsel süreçte meydana gelen değişimi ABD-Japonya ve Almanya düzeyince incelemek (Finans, Teknoloji ve inovasyon, tasarım ve mühendislik, pazarlama, İnsan kaynakları, muhasebe ve haberleşme sistemleri) | Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks. |
10 | İşletmenin fonksiyonlarında tarihsel süreçte meydana gelen değişimi ABD-Japonya ve Almanya düzeyince incelemek (Finans, Teknoloji ve inovasyon, tasarım ve mühendislik, pazarlama, İnsan kaynakları, muhasebe ve haberleşme sistemleri) | Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks. |
11 | Türk İşletme tarihi | Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks. |
12 | Türk İşletme tarihi | Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks. |
13 | Türkiye’de küçük işletmelerin tarihsel hikayeleri | Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks. |
14 | Türkiye’de holdinglerin hikayeleri | Jones, G. And Zeitlin, J. (Ed) “The handbook of Business history” Oxford Handbooks. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitaplar, kitap bölümleri ve makaleler |
Ders Kaynakları |
Amatori,F. ve Jones, G. “ Dünya İşltme Tarihi” Dost Kitapevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | X | |||||
3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | X | |||||
4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | X | |||||
5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | X | |||||
9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ekonomik teoriler ve işletme tarihi arasında ilişki kurabilecek birikime ulaşma. | |||||||||
2 | İşletme tarihi ve yönetim çalışmaları arasındaki ilişkiyi anlama | |||||||||
3 | İşletmenin fonksiyonlarında yaşanan gelişme ve değişimler karşılaştırmalı olarak incelemek ve anlamak | |||||||||
4 | İşletme toplum ilişkisini çok yönlü olarak analiz edebilmek | |||||||||
5 | Türk İşletme Tarihi hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |