Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dinler Tarihi | ILA 458 | 8 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yaşayan dünya dinleri içinde, evrensel kategorisini giren dinler hakkında bilgilendirme |
Dersin İçeriği | Yahudilik ve geçirdiği tarihsel evreler; inanç esasları; mezhepleri (kadim ve modern); günümüzdeki durumu; Hz. İsa ve bir din olarak Hıristiyanlığın ortaya çıkışı; geçirdiği tarihsel evreler; inanç esaslarının teşekkülü; mezhepler (kadim ve modern); günümüz dünyasında Hıristiyanlığın yeri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yahudi, İsrail ve İbrani kavramlarını bilir. Yahudiliğin en temel niteliklerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Semitik dinler kavramını ve Semitik bir din olarak Yahudiliği tanır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Yahudiliğin nasıl ortaya çıktığını betimler. | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Yahudiliğin kadim ve modern dönemdeki durumunu saptar | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Dünyanın en çok bağlısı bulunan dinlerden, Hıristiyanlığın Yahudi bir ortamda ortaya çıktığı ancak evrensel bir dine nasıl dönüştüğünü çözümler. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
6 | Hıristiyanlığın bu evrenselleşme sürecinde geçirdiği değişiklikleri betimler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
7 | Hıristiyanların inanç esaslarını, mezhepler arasında bu inançlarla ilgili farklılıkları ve yeni Hıristiyan dini akımlarını tanır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
8 | Hıristiyan çağdaş dünyadaki yerini saptar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yahudi kimdir? Yahudileri ifade etmek için kullanılan kavramlar. | |
2 | Yahudilerin/Yahudiliğin tarihi. | |
3 | Yahudi mezhepleri (kadim-modern). | |
4 | Yahudilikte inanç esasları:Tanrı anlayışı | |
5 | Melek, vahiy, kutsal kitaplar; kutsal kitap eleştirisi | |
6 | Yahudilikte ibadet, hac ve Yahudi bayramları | |
7 | Yahudiliğin diğer dinlere bakışı | |
8 | SINAV | |
9 | Hıristiyanlığa giriş (Hıristiyan kelimesi, kurucu şahsiyet olarak Hz.İsa'nın hayatı). | |
10 | Hıristiyanlığın tarihi; Mezhepler (ortaçağ öncesi ve sonrası) | |
11 | Hıristiyan inanç esaslarının oluşumu ve konsiller: Tanrı anlayışı | |
12 | Kutsal kitapları, vahiy, melek, ahiret anlayışı | |
13 | Hıristiyan ibadetleri ve sakrementler Hıristiyan ibadetleri | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Fuat Aydın, Yahudilik Tarih İbadet İnanç Kültür, Mahya Yayınları, İstanbul 2018. |
Ders Kaynakları | [2]Baki Adam, Yahudi Kaynaklarına göre,Tevrat, Pınar Yayınları İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | ||||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | X | |||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | ||||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yahudi, İsrail ve İbrani kavramlarını bilir. Yahudiliğin en temel niteliklerini tanır. | 5 | 5 | |||||||||||
2 | Semitik dinler kavramını ve Semitik bir din olarak Yahudiliği tanır. | |||||||||||||
3 | Yahudiliğin nasıl ortaya çıktığını betimler. | |||||||||||||
4 | Yahudiliğin kadim ve modern dönemdeki durumunu saptar | |||||||||||||
5 | Dünyanın en çok bağlısı bulunan dinlerden, Hıristiyanlığın Yahudi bir ortamda ortaya çıktığı ancak evrensel bir dine nasıl dönüştüğünü çözümler. | |||||||||||||
6 | Hıristiyanlığın bu evrenselleşme sürecinde geçirdiği değişiklikleri betimler. | |||||||||||||
7 | Hıristiyanların inanç esaslarını, mezhepler arasında bu inançlarla ilgili farklılıkları ve yeni Hıristiyan dini akımlarını tanır. | |||||||||||||
8 | Hıristiyan çağdaş dünyadaki yerini saptar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 10 |
1. Final | 90 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 89 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |