Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hadis Metinleri I | ILA 409 | 7 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ZÜBEYDE ÖZBEN DOKAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ZÜBEYDE ÖZBEN DOKAK, |
Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Doç. Dr. Erdinç AHATLI |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hz. Peygambern söz ve fiilleri hakkında özgün metinlerden hadislerin okunması ve anlaşılması konusunda birikim kazandırmak |
Dersin İçeriği | Bu derste Hadis ve Sünnetin önemi, Hadis kitaplarından seçilmiş örnek hadislerin sened ve metin yönüyle incelenip anlama çalışması yapılmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hadisi şekil özellikleriyle tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Temel hadis kitaplarını rivayet özellikleri açısından karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Sened-metin ilişkisini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Hadis metninin Türkçeye çevirisi konusunda tecrübe kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Metin anlama metodlarını uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Hadisin klasik ve güncel yorumlarının sentezini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Hadis ve Sünnet | |
2 | Hadisin Önemi | |
3 | Hadis Usulü (Özet) | |
4 | Hadis Tarihi (Özet) | |
5 | Seçme Hadis Metinleri Okuma (Niyet, İhlas, İlim) | |
6 | Seçme Hadis Metinleri Okuma (İman, Amel, Namaz) | |
7 | Seçme Hadis Metinleri Okuma (Zekat, Oruç) | |
8 | Seçme Hadis Metinleri Okuma (Hac, Cihad) | |
9 | Seçme Hadis Metinleri Okuma (Takva, Tövbe, Dua-Zikir, Güzel Ahlak) | |
10 | Seçme Hadis Metinleri Okuma (Selam, Gıybet, Güven, Sabır, Zulüm) | |
11 | Seçme Hadis Metinleri Okuma (İdarecilik, Aile, Ana-babaya iyilik) | |
12 | Seçme Hadis Metinleri Okuma (Kadın, Çocuk, Yetimler) | |
13 | Seçme Hadis Metinleri Okuma (Akraba, Komşu, Fakirler) | |
14 | Seçme Hadis Metinleri Okuma (Genel değerlendirme) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Aydınlı, Abdullah, Yılmaz, Hayati, el-Ahâdîsü-muhtâra (Seçilmiş Hadisler) |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | ||||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | ||||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hadisi şekil özellikleriyle tanır. | |||||||||||||
2 | Temel hadis kitaplarını rivayet özellikleri açısından karşılaştırır. | |||||||||||||
3 | Sened-metin ilişkisini analiz eder. | |||||||||||||
4 | Hadis metninin Türkçeye çevirisi konusunda tecrübe kazanır. | |||||||||||||
5 | Metin anlama metodlarını uygular. | |||||||||||||
6 | Hadisin klasik ve güncel yorumlarının sentezini yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 10 |
1. Final | 90 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Kısa Sınav | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |