Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kur’An-I Kerim Iv | ILA 402 | 8 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kur´an okuyabilme ve bazı pasajları ezberleme yeteneğinin geliştirilmesi. Kur´an okuma kurallarının kavratılması. |
Dersin İçeriği |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kur´an harflerini telaffuz edebilir. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Kur´an-ı Kerim´i yüzünden okuma becerisi kazanır. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Kur´an okuma kurallarını kavrar. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Âl-i İmrân ve İsrâ Sûrelerinin ilk sayfalarını tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Bakara Sûresi’nin 183-186, Âl-i İmrân Sûresi’nin 92-99. ayetlerini ve Kıyame Sûresi´ni tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Yasin, Mülk, Nebe ve Nâs-Duha sûrelerinin ezberden tedvir tarzında okuyabilir. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yüzünden okuma (23. cüz). Kur’ân okuma tarzları: tahkik/tertil, tedvir, hadr. | |
2 | Âl-i İmrân sûresinin 1-9. âyetlerinin ezberlenmesi. İstiaze ve besmelenin okunuşu. | |
3 | Yüzünden okuma (24. cüz).Tilavette tekbir. | |
4 | Âl-i İmrân Sûresinin 92-99. âyetlerinin ezberlenmesi. Tilavet secdesi. | |
5 | Yüzünden okuma (25. cüz). Vakf ve kuralları. | |
6 | İsrâ Sûresinin 1-7. âyetlerinin ezberlenmesi. İbtida ve kuralları. | |
7 | Yüzünden okuma (26. cüz). Vasıl ve kuralları. | |
8 | Temsili tilavet ve kuralları; “Hafd-ı savt”. | |
9 | Yüzünden okuma (27. cüz). Bakara sûresinin 182-186. ayetlerinin ezberlenmesi. Temsili tilavet “Ref-’i savt”. | |
10 | Yüzünden okuma (28. cüz).Tecvid tahlilleri. Kıyame Sûresi´nin ezberlenmesi. | |
11 | Yâsin sûresinin tedvir tarzında ezber tekrarı (1-3. sayfalar). Kur’an tilavetinde yapılan hatalar “lahn”. | |
12 | Yüzünden okuma (29. cüz). Yâsin sûresinin tedvir tarzında ezber tekrarı (4-6. sayfalar). Mukattaa harfleri. | |
13 | Mülk ve Nebe’ sûrelerinin tedvir tarzında ezber tekrarı. Asım kıraatine ait bazı okuyuş özellikleri. | |
14 | Yüzünden okuma (30. cüz). Nas-Duhâ sûrelerinin talimi. Tecvid tahlilleri. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]Dağdeviren, A. (2016): Kur’an Okuma Sanatı Tecvid. Sakarya: Beşiz Yayınları. |
Ders Kaynakları | [2] Ğavsânî, Y. A. (1996). İlmü’t-Tecvid. Dimeşk. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | ||||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | ||||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | ||||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kur´an harflerini telaffuz edebilir. | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Kur´an-ı Kerim´i yüzünden okuma becerisi kazanır. | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Kur´an okuma kurallarını kavrar. | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Âl-i İmrân ve İsrâ Sûrelerinin ilk sayfalarını tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Bakara Sûresi’nin 183-186, Âl-i İmrân Sûresi’nin 92-99. ayetlerini ve Kıyame Sûresi´ni tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Yasin, Mülk, Nebe ve Nâs-Duha sûrelerinin ezberden tedvir tarzında okuyabilir. | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 25 |
2. Kısa Sınav | 25 |
3. Kısa Sınav | 25 |
Toplam | 75 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 10 |
1. Final | 90 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 97 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |