Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Felsefe Tarihi ILA 370 6 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. METİN AYDIN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Felsefenin mahiyetini ve Batı felsefi düşüncesinin gelişim süreçlerini tartışmak.

Dersin İçeriği

Bu derste başlangıcından modern döneme kadar felsefenin doğuşu ve gelişimi temel okullar ve konular üzerinden işlenecektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Felsefe nerdir, felsefi tavır nedir, nasıl felsefe yapışır, felsefe nasıl öğrenilir, sorularına cevap verebilir Anlatım, Soru-Cevap,
2 İslam öncesi felsefi düşüncenin tarihi gelişimi hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 İlkçağ felsefesinin İslam düşüncesi ile ilişkisini kurar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Ortaçağ Barı felsefesini tanır Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
5 Modern Batı felsefesini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Günümüz temel felsefe akımlarını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve Presokratik Felsefe
2 Sokrates ve Platon
3 Aristoteles
4 Helenistik Felsefe ve Yeni Platonculuk
5 İslam Felsefe Bilim Geleneğinden Yeni Çağ Felsefesinin Oluşum Sürecine
6 Doğa Bilimlerinin Yükselişi
7 Siyaset Felsefesi Machiavelli, Hobbes
8 Descartes, Pascal ve Vico
9 Spinoza
10 Leibniz
11 Locke
12 Berkeley
13 Hume
14 Kant
Kaynaklar
Ders Notu

Skirbekk, Gunnar, ve Nils Gilje. Antik Yunan´dan Modern Döneme Felsefe Tarihi. İstanbul: Üniversite Kitabevi, 2004.

Ders Kaynakları

Kadir Çüçen, Felsefeye Giriş, Bursa, Asa Yayınları.
Ahmet Cevizci, İlkçağ Felsefesi Tarihi, Bursa, Asa Yayınları.
Platon, Devlet, tr., S Eyüboğlu, M. A. Cimcoz, İstanbul: Remzi Kitabevi
Aristoteles, Politika, Tr., Mete Tunçay, İstanbul: Remzi Kitabevi
Ahmet Cevizci, 17. Yüzyıl Felsefesi, İstanbul, Say Yayınları, 2013
Ahmet Cevizci, Aydınlanma Felsefesi Tarihi, Bursa Asa Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Felsefe nerdir, felsefi tavır nedir, nasıl felsefe yapışır, felsefe nasıl öğrenilir, sorularına cevap verebilir 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0
2 İslam öncesi felsefi düşüncenin tarihi gelişimi hakkında bilgi sahibi olur 1 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0 1
3 İlkçağ felsefesinin İslam düşüncesi ile ilişkisini kurar 1 0 0 0 0 0 0 0 2 0 0 0 1
4 Ortaçağ Barı felsefesini tanır 1 0 0 0 0 0 0 0 2 0 0 0 1
5 Modern Batı felsefesini tanır 1 0 0 0 0 0 0 0 2 0 0 0 1
6 Günümüz temel felsefe akımlarını bilir 1 0 0 0 0 0 0 0 2 0 0 0 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 50
2. Kısa Sınav 2
3. Kısa Sınav 50
Toplam 152
1. Yıl İçinin Başarıya 10
1. Final 90
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,28
Dersin AKTS Kredisi 6