Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Ahlak Felsefesi ILA 366 6 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KEMAL BATAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İslam ahlak düşüncesindeki ekoller hakkında bilgi vermek
Dersin İçeriği Kelami ahlak, dini ahlak, tasavvufi ahlak ve felsefi ahlak
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslam ahlak felsefesinde farklı yaklaşımlar olduğunu bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Farklı ahlak okullarının temel tartışma alanlarını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 İslam ahlak düşüncesinin temel kavramlarını tanımlar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
4 Ahlak teorisine ulaşmada etkili bazı aksiyomları bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Yunan ahlak felsefesi ile İslam ahlak felsefesi arasındaki ilişkiyi farkeder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 GİRİŞ
2 KELÂMÎ AHLAK
3 AHLÂKÎ İRADECİLİK: İLK CEBRÎLER, EŞ‘ARÎLER VE MATURİDÎLER
4 DİNÎ AHLAK VE ZÜHD İDEALİ
5 İBN HAZM: GELENEKSELCİLİK VE FAYDACILIK VE RÂGIB EL-İSFAHÂNÎ: ŞEREFLİ DİNÎ KARAKTERLER
6 FAHREDDÎN RÂZÎ: PSİKOLOJİK VE AHLÂKÎ ILİŞKİLER
7 TASAVVUF AHLAKI
8 FELSEFİ AHLAK VE YUNANCA KAYNAKLARI
9 SOKRATÇI VE STOACI BAŞLANGIÇLAR: KİNDÎ VE RAZÎ
10 YENİ PİSAGORCU VE FAYDACI UNSURLAR: İHVÂN-I SAFÂ VE YAHYA B. ‘ADÎ
11 ARİSTOCU VE YENİ EFLÂTUNCU EĞİLİMLER FARÂBÎ, İBN SÎNÂ VE İBN RÜŞD
12 İBN MİSKEVEYH
13 NASIRUDDÎN TÛSÎ VE DEVVÂNÎ
14 GAZZÂLÎ: SENTEZ
Kaynaklar
Ders Notu Macid Fahri, İslam Ahlak Teorileri, çev. Atilla Arkan, Muammer İskenderoğlu, İstanbul 2004.
Ders Kaynakları Mustafa Çağrıcı, İslam Düşüncesinde Ahlak, İstanbul 2000.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 İslam ahlak felsefesinde farklı yaklaşımlar olduğunu bilir 0 0 0 0 2 2 2 0 3 0 1 0 0
2 Farklı ahlak okullarının temel tartışma alanlarını kavrar 0 0 0 0 2 2 2 0 3 0 1 0 0
3 İslam ahlak düşüncesinin temel kavramlarını tanımlar 0 0 0 0 2 2 2 0 3 0 1 0 0
4 Ahlak teorisine ulaşmada etkili bazı aksiyomları bilir 0 0 0 0 2 2 2 0 3 0 1 0 0
5 Yunan ahlak felsefesi ile İslam ahlak felsefesi arasındaki ilişkiyi farkeder 0 0 0 0 2 2 2 0 2 0 3 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
3. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 10
1. Final 90
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 4 4
Toplam İş Yükü 90
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,6
Dersin AKTS Kredisi 4