Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Ahlak Felsefesi | ILA 366 | 6 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KEMAL BATAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam ahlak düşüncesindeki ekoller hakkında bilgi vermek |
Dersin İçeriği | Kelami ahlak, dini ahlak, tasavvufi ahlak ve felsefi ahlak |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam ahlak felsefesinde farklı yaklaşımlar olduğunu bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Farklı ahlak okullarının temel tartışma alanlarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | İslam ahlak düşüncesinin temel kavramlarını tanımlar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Ahlak teorisine ulaşmada etkili bazı aksiyomları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Yunan ahlak felsefesi ile İslam ahlak felsefesi arasındaki ilişkiyi farkeder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | GİRİŞ | |
2 | KELÂMÎ AHLAK | |
3 | AHLÂKÎ İRADECİLİK: İLK CEBRÎLER, EŞ‘ARÎLER VE MATURİDÎLER | |
4 | DİNÎ AHLAK VE ZÜHD İDEALİ | |
5 | İBN HAZM: GELENEKSELCİLİK VE FAYDACILIK VE RÂGIB EL-İSFAHÂNÎ: ŞEREFLİ DİNÎ KARAKTERLER | |
6 | FAHREDDÎN RÂZÎ: PSİKOLOJİK VE AHLÂKÎ ILİŞKİLER | |
7 | TASAVVUF AHLAKI | |
8 | FELSEFİ AHLAK VE YUNANCA KAYNAKLARI | |
9 | SOKRATÇI VE STOACI BAŞLANGIÇLAR: KİNDÎ VE RAZÎ | |
10 | YENİ PİSAGORCU VE FAYDACI UNSURLAR: İHVÂN-I SAFÂ VE YAHYA B. ‘ADÎ | |
11 | ARİSTOCU VE YENİ EFLÂTUNCU EĞİLİMLER FARÂBÎ, İBN SÎNÂ VE İBN RÜŞD | |
12 | İBN MİSKEVEYH | |
13 | NASIRUDDÎN TÛSÎ VE DEVVÂNÎ | |
14 | GAZZÂLÎ: SENTEZ |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Macid Fahri, İslam Ahlak Teorileri, çev. Atilla Arkan, Muammer İskenderoğlu, İstanbul 2004. |
Ders Kaynakları | Mustafa Çağrıcı, İslam Düşüncesinde Ahlak, İstanbul 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | X | |||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | ||||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İslam ahlak felsefesinde farklı yaklaşımlar olduğunu bilir | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | 2 | 0 | 3 | 0 | 1 | 0 | 0 |
2 | Farklı ahlak okullarının temel tartışma alanlarını kavrar | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | 2 | 0 | 3 | 0 | 1 | 0 | 0 |
3 | İslam ahlak düşüncesinin temel kavramlarını tanımlar | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | 2 | 0 | 3 | 0 | 1 | 0 | 0 |
4 | Ahlak teorisine ulaşmada etkili bazı aksiyomları bilir | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | 2 | 0 | 3 | 0 | 1 | 0 | 0 |
5 | Yunan ahlak felsefesi ile İslam ahlak felsefesi arasındaki ilişkiyi farkeder | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | 2 | 0 | 2 | 0 | 3 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
3. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 10 |
1. Final | 90 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |