Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Türkçesi | ILA 369 | 5 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KENAN MERMER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. KENAN MERMER, Doç.Dr. AHMET YEŞİL, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı Türkçesi´yle yazılmış eski ve modern metinleri doğru bir şekilde okuyabilme ve bu kaynakları kullanabilme becerisini geliştirmek |
Dersin İçeriği | Osmanlı Türkçesi için kullanılan karma alfabenin ses, şekil, kök ve ekler cetvelinde öğretimi, bu alfabeyle yapılacak imla çalışmaları, farklı yüzyıllara ait manzum ve mensur metin okumaları |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Türkçesi için kullanılan karma alfabenin ses ve şekil özelliklerini kavrar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Osmanlı Türkçesi´nin temelini oluşturan Arapça kökenli kelime ve terkipleri öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Osmanlı Türkçesi açısından önemli bir yeri olan Farsça kökenli kelime ve tamlamaları bilir. | Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Proje, Anlatım, | |
4 | Osmanlı Türkçesi´yle yazılmış bir metni, transkripsiyon kuralları çerçevesinde günümüz Türkçesi´ne aktarır. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Osmanlı Türkçesi´yle yazılmış kaynakların yüzyıllar içinde gösterdiği şekilsel farklılıkları fark eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
6 | Osmanlı Türkçesi´yle yazılmış dinî, edebî ve tarihî kaynakları kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Harfler ve birleşmeleri üzerinde tamamlayıcı bilgiler, işaretler, vokaller | |
2 | Sesli harfler ve zamirler | |
3 | Fiil, isim, iyelik, çokluk, şahıs ve soru ekleri | |
4 | Geçmiş, şimdi, gelecek, geniş, emir, istek ve şart ekleriyle imla çalışması | |
5 | Arapça kelime çeşitleri, vezinleri, zamirler ve edatlar | |
6 | Farsça kelime çeşitleri, terkipler, tamlamalar | |
7 | Osmanli Turkcesi Imla Kurallari | |
8 | Transkripsiyon ve transliterasyon bilgisi | |
9 | Nazım Örnekleri Okumaları (XV-XX. yy.) | |
10 | Nesir Örnekleri Okumaları (XV-XX. yy.) | |
11 | Edebî Metin Okumaları | |
12 | Tarih Metni Okumaları | |
13 | Mecmua Metni Okumaları | |
14 | El Yazması Okumaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Muharrem Ergin (2012). Osmanlıca Dersleri, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. |
Ders Kaynakları | 2. Yılmaz Kurt (2012). Osmanlıca Dersleri I-II, Ankara: Akçağ Yayınları. |
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Türkçesi I. ünite.pdf | 0 MB | |
2 | 2. Ünite Sesli ve Sessiz Harfler İsmin Hal Ekleri Zamirler.pdf | 0 MB | |
3 | 3. Ünite Osmanlı Türkçesinde Yapım ve Çekim Ekleri | 0 MB | |
4 | 4. Ünite Fiil Çekimleri | 0 MB | |
5 | 5. ünite Arapça Unsurlar | 0 MB | |
6 | 6. ünite Farsça Unsurlar | 0 MB | |
7 | 7. imla-ve-transkripsiyon | 0 MB | |
8 | 8. Ünite mensur metinler ve transkripsiyonu.pdf | 0 MB | |
9 | 9. ünite manzum metinler.pdf | 0 MB | |
10 | 10. ünite edebi metinler.pdf | 0 MB | |
11 | 11. ünite tarih metinleri.pdf | 0 MB | |
12 | 12. ünite Mecmua metinleri.pdf | 0 MB | |
13 | 13. ünite | 0 MB | |
14 | 14. hafta | 0 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | ||||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | ||||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | ||||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | X | |||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı Türkçesi için kullanılan karma alfabenin ses ve şekil özelliklerini kavrar. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 |
2 | Osmanlı Türkçesi´nin temelini oluşturan Arapça kökenli kelime ve terkipleri öğrenir. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 |
3 | Osmanlı Türkçesi açısından önemli bir yeri olan Farsça kökenli kelime ve tamlamaları bilir. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 |
4 | Osmanlı Türkçesi´yle yazılmış bir metni, transkripsiyon kuralları çerçevesinde günümüz Türkçesi´ne aktarır. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 |
5 | Osmanlı Türkçesi´yle yazılmış kaynakların yüzyıllar içinde gösterdiği şekilsel farklılıkları fark eder. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 |
6 | Osmanlı Türkçesi´yle yazılmış dinî, edebî ve tarihî kaynakları kullanır. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 10 |
1. Final | 90 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Kısa Sınav | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |