Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kişilerarası İletişim HIR 006 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SAFİYYE NİLÜFER PEKŞEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Damla Karşu

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kendini etkin ve başarılı bir şekilde ifade edebilen insanların hem sosyal yaşamda, hem de iş yaşamında bir adım öne çıktıkları bilinen bir gerçektir. Bu bağlamda ders kapsamında katılımcıların etkili iletişim tekniklerini kullanmaları suretiyle kendilerini daha iyi ifade etmeleri ve özgüven kazanmaları amaçlanmaktadır. Bir diğer ifadeyle öğrencilerin kişilerarası iletişim problemlerini çözebilmeleri ve sağlıklı iletişim kurabilmeleri için uygun teknikleri seçme ve uygulama becerisi kazanmaları hedeflenmektedir.Ayrıca; disiplinlerarası bir bakış açısıyla kişilerarası iletişimin çeşitli bileşenlerini tanımlamak ve bunlar arasındaki ilişkiyi eleştirel bir yaklaşımla ortaya koymak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

İletişim kavramının genel tanımı, iletişim süreci, öğeleri, işleyişi

Kişilerarası iletişimin tanımı, önemi, şartları ve özellikleri

Kişilerarası iletişim türleri, sorunları ve engelleri

Kişisel ilişkiler ve davranış geliştirme süreçleri

İletişim sürecinde anlaşım ve uzlaşma

Tutumları oluşturan faktörler ve tutumların işlevleri

Sosyal etki, sosyal etki ortamları ve çeşitleri

İletişim ve Algı

Dinleme ve anlama becerisi

İkna süreçleri, iknaya karşı koyma ve direnme nedenleri

Empati ve ilişkili olduğu kavramlar

Empati yaklaşımları, empati yoksunluğu ve sosyal beceri olarak empati

Kurumsal İletişim

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İletişim ile ilgili temel kavramlar ve süreçler hakkında bilgi sahibi olacaktır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Kişilerarası ilişkiler ve iletişimde dinlemenin önemini kavrayabilecektir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Kişilerarası ilişkiler ve iletişimde empatik davranabilecektir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Kişilerarası ilişkiler ve iletişimde kendini açabilecektir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Kişilerarası ilişkiler ve iletişimde güvengen davranabilecektir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Yaratıcılık ve sıra dışı düşünme becerisini ortaya koyabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 İletişim engelleri ve kazalarını örnekleriyle analiz edebilir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
8 Sağduyulu, uygun ve nazik davranmanın, başkalarıyla iyi geçinmenin, insanlara ve zamanlarına saygı göstermenin, dinlemenin önemini kavrayabilecektir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İletişim nedir? İletişimin birey ve toplum açısından önemi ve işlevi
2 Kişilerarası iletişimin tanımı, önemi, şartları ve özellikleri
3 Kişilerarası iletişim türleri, sorunları ve engelleri
4 Kişisel ilişkiler ve davranış geliştirme süreçleri
5 Kişilik tipleri
6 Tutumları oluşturan faktörler ve tutumların işlevleri
7 Sosyal etki, sosyal etki ortamları ve çeşitleri
8 İletişim ve Algı
9 Ara Sınav
10 Dinleme ve anlama becerisi
11 İkna süreçleri, iknaya karşı koyma ve direnme nedenleri
12 Empati ve ilişkili olduğu kavramlar
13 Empati yaklaşımları, empati yoksunluğu ve sosyal beceri olarak empati
14 Kurumsal İletişim
Kaynaklar
Ders Notu

IŞIK, Metin: Kişilerarası İletişim Ders Notları, Sakarya, 2014

Ders Kaynakları

1. IŞIK, Metin, Sizinle İletişebilir Miyiz?, Eğitim & Akademi Yayınları, Konya, 2011
2. IŞIK, Metin (ed.), Genel ve Teknik İletişim, Eğitim & Akademi Yayınları, Konya,2011
3. EKMAN, Paul, Ne Düşündüğünü Biliyorum, Koridor Yayınevi,
4. JAMES, J., JAMES, Moore, İnsanları Çözümleme Sanatı, Koridor Yayınları,
5. DIMTIRIUS, J. Ellan, İnsanları Okumak, Koridor Yayınları,

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Halkla İlişkiler ve Reklamcılık uzmanlık alanının gerektirdiği kuramları sıralar. X
2 Kurum ve hedef kitleleri arasında köprü görevi görür.
3 Halkla İlişkiler ve Reklamcılık uzmanı olarak etik değerleri göz önünde bulundurarak topluma karşı sorumluluk bilinciyle hareket eder. X
4 Halkla İlişkiler ve Reklamcılık uzmanı olarak etkili iletişimin unsurlarını sıralar. X
5 Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Kampanyaları düzenler. X
7 Medya ile ilişkileri düzenler ve medya planlaması yapar. X
8 Yazılı ve görsel iletişimi ve araçlarını etkin olarak kullanarak ikna edici mesajlar oluşturur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 7 PÇ 8
1 İletişim ile ilgili temel kavramlar ve süreçler hakkında bilgi sahibi olacaktır.
2 Kişilerarası ilişkiler ve iletişimde dinlemenin önemini kavrayabilecektir.
3 Kişilerarası ilişkiler ve iletişimde empatik davranabilecektir.
4 Kişilerarası ilişkiler ve iletişimde kendini açabilecektir.
5 Kişilerarası ilişkiler ve iletişimde güvengen davranabilecektir.
6 Yaratıcılık ve sıra dışı düşünme becerisini ortaya koyabilir.
7 İletişim engelleri ve kazalarını örnekleriyle analiz edebilir.
8 Sağduyulu, uygun ve nazik davranmanın, başkalarıyla iyi geçinmenin, insanlara ve zamanlarına saygı göstermenin, dinlemenin önemini kavrayabilecektir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 10
1. Sözlü Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 5 5
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5