Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Edebiyatbilim ve Didaktik | ADE 610 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ALPER KELEŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Alper KELEŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yazınbilime ilişkin temel unsurları açımlamak ve yazınbilim derslerinde didaktik kavramını analiz etmek. |
Dersin İçeriği | Dersin içeriği, erek doğrultusunda seçilmiş aşağıdaki kaynak kitapların öğrenciyle birlikte incelenerek yorumlanmasından oluşur. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yazın ve yazınbilim kavramlarını temel özellikleriyle birlikte açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
2 | Yazınbilim derslerini didaktik açıdan etkili bir biçimde işleme tekniklerini uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
3 | Pozitivizm,idealizm, varoluşçuluk, gibi eleştiri ve inceleme yöntemlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
4 | Bu yöntemlerin eser analizlerinde uygulaması yapılır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Edebiyat bilimin inceleme ve eleştiri dışındaki edebiyat tarihi hakkında bilgi verilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
6 | Edebi türler tek tek anlatılır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrencilere dersin içeriği, işlenecek konular, izlenecek yöntem ve ders materyalleri tanıtılır ve öğrencilere, sunum yapacakları konular dağıtılır. | |
2 | Yazın nedir? Yazının/okuma ediminin yaşamımızdaki yeri, filoloji bölümleri için anlamı ve önemi üzerine tartışma. Yazınbilim kavramına ve yazınbilim/yorumbilim tekniklerine giriş. | |
3 | Aristoteles’in Poetika’sı ve Todorov’un Poetikaya Giriş kitapları incelenerek, poetika kavramı tanımlanır. | |
4 | Akşit Göktürk’ün Okuma Uğraşı adlı kitabı çerçevesinde yazın, kurmaca dünya, okuma edimi kavramları incelenir. | |
5 | Umberto Eco’nun kitabı çerçevesinde anlatı dünyası ve anlatım teknikleri incelenir. | |
6 | Berna Moran’ın kitabı çerçevesinde yazın kuramları ve yorumbilim yöntemleri incelenir. Öğrenciler sunum yapar. | |
7 | Yabancı dil öğretiminde yazınbilim derslerinde kullanılan materyal ve yöntemlere genel bakış. | |
8 | Yabancı dil öğretiminde yazınsal metinlerin incelenmesine ilişkin kuramlar. | |
9 | Dil öğretiminde yazınsal metinlerin yeri ve yazınsal metin incelemesi. | |
10 | Sınav | |
11 | Örnek yazınsal metin incelemeleri-öğrencilerin sunumları | |
12 | Örnek yazınsal metin incelemeleri-öğrencilerin sunumları | |
13 | Örnek yazınsal metin incelemeleri-öğrencilerin sunumları | |
14 | Sınav |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders ile ilgili makaleler |
Ders Kaynakları | -Aristoteles, Poetika, Remzi Kitabevi, çev. İ. Tunalı, İstanbul, 2002. -Todorov, Tzvetan; Poetikaya Giriş, çev. K. Şahin, Metis Yay., İstanbul, 2001. -Moran, Berna; Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Cem Yay., İstanbul, 1991. - Göktürk, Akşit; Okuma Uğraşı, YKY, İstanbul, 2001. -Eco, Umberto; Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti, çev. K. Atakay, Can Yay., İstanbul, 1996 - Eagleton, Terry; Edebiyat Kuramı, çev. E. Tarım, Ayrıntı Yay., İstanbul, 1990. - Barhtes, Roland; Yazı ve Yorum, çev. T. Yücel, Metis Yay., İstanbul, 1999. -Zimmermann Hanns D., Yazınsal İletişim, çev. F. Tebebaşılı, Çizgi Yay., Konya, 2001. -20. Yüzyıl Edebiyat Sanatı, yay. haz. ve çev. Hüseyin Salihoğlu, İmge Yay., Ankara, 1995 -Kundera, Milan; Roman Sanatı, çev. İ. Yerguz, Afa Yay., İstanbul, 1989. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | X | |||||
2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | X | |||||
3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | X | |||||
4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | X | |||||
5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | X | |||||
6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | X | |||||
7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | X | |||||
8 | Tez konusu ile ilgili en az bir akademik yayın yapmak (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatmak) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | X | |||||
10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yazın ve yazınbilim kavramlarını temel özellikleriyle birlikte açıklar. | ||||||||||
2 | Yazınbilim derslerini didaktik açıdan etkili bir biçimde işleme tekniklerini uygular. | ||||||||||
3 | Pozitivizm,idealizm, varoluşçuluk, gibi eleştiri ve inceleme yöntemlerini açıklar. | ||||||||||
4 | Bu yöntemlerin eser analizlerinde uygulaması yapılır. | ||||||||||
5 | Edebiyat bilimin inceleme ve eleştiri dışındaki edebiyat tarihi hakkında bilgi verilir. | ||||||||||
6 | Edebi türler tek tek anlatılır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 3 | 8 | 24 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |