Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dilibilim Kuramları ve Uygulama Alanları ADE 603 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUHARREM TOSUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Mehmet Halit ATLİ
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dilbilimi teorilerin gelişmesiyle ve dilbilimi alanında yeni dilbilimsel akımlarla birlikte,
dilbilimine bakış acıları tamamen değişmiştir. Bu yüzden, dilbilimi akımlarının yeniden
yorumlanmasına ihtiyaç vardır.
Dersin İçeriği Dilbilim temel kavramları, dil hakkında dilbilimcilerin görüşleri (Saussure, Latz, Neuner,
Chomsky, Testner). Konuşma teorileri, dilbilgisi teorileri, dil psikolojisi ve sosyolojisi
üzereinde somut örneklerle durulur.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yeni Dilbilimi araştırma metotlarını uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Yeni Dilbilimi teorilerini yabancı dil öğretimine uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Yeni Dilbilimi teorilerini kendi diline uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Bilimsel düşünce yapısını geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Bilimsel eserler verebilme. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Modern Dil biliminin dillere yaptığı katkıyı açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dil ve Bilim
2 Dilin Ses yapılar
3 Dil ve Anlam ilişkileri
4 Dil ve Gerçeklik kavramı
5 Dil, Düşünce ve Bilişsel yapı
6 Çok dillik ve dünya dilleri
7 20.Yüzyıl dil değişimleri
8 Dil Değişimlerinin ana faktörleri
9 Ara Sınav
10 İnsan ve Dil Edinimleri
11 Dil Felsefesinin oluşumu
12 Dil ve Toplum Yapıları
13 Dilin gelecek yüzyıllardaki oluşumu
14 Dil ve Çeviri
Kaynaklar
Ders Notu Coseriu, E. Sprachtheorie und Allgemeine Sprachwissenschaft
Umberto Eco. Einführung in die Semiotik
Ders Kaynakları -Berker Vardar: Dilbilim Yazıları
-Özcan Başkan: Bildirişim
-Wolfgagang Sucharowski: Sprache und Kognition
-Mario Wandruska: Die Mehrsprachigkeit des Menschens
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek X
8 Tez konusu ile ilgili en az bir akademik yayın yapmak (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatmak)
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Yeni Dilbilimi araştırma metotlarını uygular.
2 Yeni Dilbilimi teorilerini yabancı dil öğretimine uygular.
3 Yeni Dilbilimi teorilerini kendi diline uygular.
4 Bilimsel düşünce yapısını geliştirir.
5 Bilimsel eserler verebilme.
6 Modern Dil biliminin dillere yaptığı katkıyı açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6