Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gençlik Alt Kültürleri, Medya ve Toplum | CUL 529 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. BÜLENT KABAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | |
Dersin İçeriği | Altkültürlere ilişkin en genel anlatı, onların ana akım siyasete, dine, ticari ve kitlesel medyaya muhalif oldukları; norm ve geleneklere karşı direnmeyi tercih ettikleri yönündedir. Bu noktadan hareketle, altmışlı yılların gençlik altkültürlerinin, konformizmin baskılarına, kitle kültürünün bayağılıklarına ve standartlaştırmaya karşıt bir biçimde kendi özgün kimliklerini oluşturmayı hedeflediklerini söylemek mümkündür. Fakat seksenli ve doksanlı yıllar boyunca, kültürün geçirmiş olduğu dönüşüme paralel olarak altkültürlerin sabit yapısı da değişime uğramıştır. Özellikle post altkültürel teori adı altında gençlik üzerine son yirmi yıl içerisinde yapılmış birçok çalışma bize bu bağlamda eleştirel bir perspektif sağlarken, günümüz gençlik altkültürlerinin değişken yapısını ortaya koyabilmek için ‘yeni kabileler’ (neo-tribes), ‘yaşam tarzı’ (lifestyle), ve ‘sahne’ (scene) gibi kavramlar sunmaktadır. Günümüzde altkültürler her ne kadar farklılıklarıyla çok kültürlü yapının zengin ve renkli görünümüne katkı sağlasalar da, esasen orta sınıfın değerleri etrafında şekillenen popüler kültürün içinde yeniden anlam kazanmanın ötesine gidememektedirler. Bir başka deyişle, medya aracılığıyla muhalif olma özelliklerini de yitiren gençlik altkültürleri ironik bir biçimde karşısında oldukları sistemin bir parçası haline gelmeye başlamışlardır. ‘Altkültür Çalışmaları’ dersi bağlamında, altkültürlerin bu çerçeve içerisinde geçirmiş oldukları dönüşüm irdelenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler gençlik kültürlerinin nasıl dönüştüğünü öğrenecekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
2 | Öğrenciler gençlik kültürlerinin toplumu nasıl etkileyebileceğini öğrenecekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
3 | Öğrenciler gençlik kültürleri, medya ve tasarım arasındaki ilişkinin önemini kavrayacaklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gençlik Kültürlerinin Sosyolojik Kökenleri | |
2 | Şikago ve Birmingham Okulları | |
3 | Post Altkültürel Teori | |
4 | Gençlik Kültürleri – Karşı-kültür denklemi | |
5 | Popüler Kültür ve Medya: Kuramsal Yaklaşımlar | |
6 | Popüler Kültür ve Medya: Kuramsal Yaklaşımlar | |
7 | 50’ler ve 60’lar: Beat ve Hip Kuşağı | |
8 | 70’ler: Tarzın Anlamı | |
9 | 80’ler ve Sonrası: Tüketim ve Haz Odaklı, Medya Merkezli Gençlik Kültürleri (Yeni Kabileler) | |
10 | 80’ler ve Sonrası: Tüketim ve Haz Odaklı, Medya Merkezli Gençlik Kültürleri (Yeni Kabileler) | |
11 | Hegemonik Üstyapı ve Gençlik Kültürleri | |
12 | Gençlik ve Tasarım Kültürüne İlişkin Güncel Örnekler | |
13 | Gençlik ve Tasarım Kültürüne İlişkin Güncel Örnekler | |
14 | Gençlik ve Tasarım Kültürüne İlişkin Güncel Örnekler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Thornton, S., Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital, Cambridge: Polity Press, 1995. Dellaloğlu, B., Frankfurt Okulu’nda Sanat ve Toplum, Ankara: Bağlam Yayınları, 2000. McGregor, C., Pop Kültür Oluyor, (çev. Gürol Özferendeci), İstanbul: Çivi Yazıları, 2000. Oskay, Ü., XIX. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri, İstanbul: Der Yayınları, 2000. Storey, J., Popüler Kültür Çalışmaları: Kuramlar ve Metodlar, (çev. Koray Karaşahin) İstanbul: Babil Yayınları, 2000. Ritzer, G., Toplumun McDoladlaştırılması: Çağdaş Toplum Yaşamının Değişen Karakteri Üzerine Bir İnceleme, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2001. Muggleton, D., Inside Subculture:The Postmodern Meaning of Style, New York: Oxford International Publishers Ltd., 2002. Bennett, A., Harris,K. K.,After Subculture: Critical Studies in Contemporary Youth Culture, Houndmills: Macmillan, 2004. Hebdige, D., Altkültür: Tarzın Anlamı, İstanbul: Babil Yayınları, 2004. Strinati, D., An Introduction to Theories of Popular Culture, London: Routledge, 2004. Jenks, C., Subculture: Fragmentation of Social, London: Sage Publication, 2005. Laughey, D., Music and Youth Culture, Edinburgh: Edinburgh University Press, 2006. Wicke, P., Mozart’tan Madonna’ya: Popüler Müziğin Bir Kültür Tarihi, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2006. Gelder, K., Subcultures: Cultural Histories and Social Practice, New York: Routledge, 2007. Storey, J., Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction, London: Longman, 2009. Konyar, H., Türkiye’de Medya Endüstrisi ile Kurulan ‘Kültürel Farklılıklar’, Ankara: Ütopya Yayınevi, 2011. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır. | X | |||||
2 | Disiplinlerarası ve disiplinleraşırı çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları Kültürel Çalışmalar alanına adapte edebilme becerisini kazanır. | X | |||||
3 | Uzmanlık alanı ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanır. | X | |||||
4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanır. | X | |||||
5 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. | X | |||||
6 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Kültürel Çalışmalar alanına katkı sağlama becerisini kazanır. | X | |||||
8 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslararası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır. | X | |||||
9 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler gençlik kültürlerinin nasıl dönüştüğünü öğrenecekler. | |||||||||
2 | Öğrenciler gençlik kültürlerinin toplumu nasıl etkileyebileceğini öğrenecekler. | |||||||||
3 | Öğrenciler gençlik kültürleri, medya ve tasarım arasındaki ilişkinin önemini kavrayacaklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Proje / Tasarım | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |