Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kültürel Çalışmalarda Seçme Konular: Bilgi, Güç ve Politika | CUL 527 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | YOK |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kültürel Çalışmalar alanında belirlenmiş bir konuda derin analiz ve yakın okuma pratiği kazandırabilmek |
Dersin İçeriği | Bu ders bilgi, iktidar ve politika ilişkisinde biyopolitika adı verilen özel bir nosyona odaklanır. Hannah Arendt, Michel Foucault, Giorgio Agamben, Michael Hardt, Antonio Negri, Robert Esposito ve Donna Harraway gibi düşünürlerin seçilmiş metinlerinin biyopolitika mefhumu izleğinde ayrıntılı okumasını ve kapsamlı analizi yapmayı hedefler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kültürel çalışmalar alanında tartışılan bilgi ve politika teorilerini bilir | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Siyaset felsefesinin estetikle ilişkisini tartışabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Bilgi teknolojilerinin günlük hayat üzerindek, etkisini tartışabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Kamusal alan, biopolitika gibi alanın önemli konularını bilir ve farklı görüşleri tartışabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | İktidarın disiplin mekanizmlarını ve işleyişlerini bilir ve tartışabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Bilgi, Güç ve Politika | |
2 | Biyopolitikanın Kökenleri | |
3 | İnsanlık, Politika ve Estetik Yargı: Hannah Arendt | |
4 | Disiplin, Beden ve İktidar_Foucault | |
5 | Delilik, uygarlık ve biopolitika_Foucault | |
6 | Kutsal İnsan: Egemen İktidar ve Çıplak Hayat_ Agamben | |
7 | Biyopolitik Üretim_Hardt ve Negri | |
8 | Biyopolitika iktidar ve direniş_Özmakas | |
9 | Arzu politikası ve Biyopolitika ilişkisi_Deleuze | |
10 | Postmodern Bedenlerin Biyopolitikası_Haraway | |
11 | Biyopolitika ve felsefe_Esposito | |
12 | Biopolitika ve Gözetim Toplumu | |
13 | Bilgi teknolojileri, Güvenlik ve İktidarın Gözü | |
14 | Tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Agamben, G. 2013. Kutsal İnsan: Egemen İktidar ve Çıplak Hayat. Çev. İsmail Türkmen. Ayrıntı. Arendt, Hannah. The Origins of Totalitarianism (1951). (Revised ed.; New York: Schocken, 2004). Arendt, Hannah. Between Past and Future: Six exercises in political thought (New York: Viking, 1961). Arendt, Hannah. Men in Dark Times (New York: Harcourt, Brace and World, 1968). Biyopolitika - Cilt 1_ Platon'dan Arendt'e Biyopolitikanın Felsefi Kökenleri, ed. Onur Kartal,2017, Notabene Yayınları
Biyopolitika - Cilt 2 / Foucault’dan Günümüze Biyopolitikanin İzdüşümleri, ed. Onur Kartal, 2018, Notabene Yayınları. Esposito, Roberto. (2008). Bios: Biopolitics and Philosophy, çev. Timothy Campbell, University of Minnesota Press, Minneapolis Esposito, Roberto. (2018).Communitas: Topluluğun Kökeni ve Kaderi, çev. Onur Kartal, İletişim Yayınları. Foucault, Michel (2003). “İktidarın Gözü”, İktidarın Gözü, çev. Işık Ergüden. İstanbul:Ayrıntı. Foucault M (1992). Hapishanenin Doğuşu, çev. Mehmet Ali Kılıçbay, İmge Kitabevi, İstanbul. Foucault, Michel. (2004). Toplumu Savunmak Gerekir, çev. Şehsuvar Aktaş, İstanbul: YKY. Foucault, M. (2016). Güvenlik, Toprak, Nüfus: College de France Dersleri 1977-1978, çev. Ferhat Taylan, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Haraway, D.J. (1991). Simians, Cyborgs, and Women. Routledge. Haraway, D.J. (2006). Syborg Manifestosu, çev. Osman Akınhay, Agora Kitap Hardt, M. ve A. Negri (2015). İmparatorluk. Ayrıntı Yayınları Lemke, T. (2012). Biyopolitika. (Çev. Utku Özmakas) İletişim. Özmakas, U. (2018). Biyopolitika iktidar ve direniş: Foucault, Agamben, Hardt-Negri, İletişim. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır. | X | |||||
2 | Disiplinlerarası ve disiplinleraşırı çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları Kültürel Çalışmalar alanına adapte edebilme becerisini kazanır. | X | |||||
3 | Uzmanlık alanı ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanır. | X | |||||
4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanır. | X | |||||
5 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. | X | |||||
6 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Kültürel Çalışmalar alanına katkı sağlama becerisini kazanır. | X | |||||
8 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslararası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır. | X | |||||
9 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kültürel çalışmalar alanında tartışılan bilgi ve politika teorilerini bilir | |||||||||
2 | Siyaset felsefesinin estetikle ilişkisini tartışabilir | |||||||||
3 | Bilgi teknolojilerinin günlük hayat üzerindek, etkisini tartışabilir | |||||||||
4 | Kamusal alan, biopolitika gibi alanın önemli konularını bilir ve farklı görüşleri tartışabilir | |||||||||
5 | İktidarın disiplin mekanizmlarını ve işleyişlerini bilir ve tartışabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
2. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |