Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kültürel Çalışmalarda Seçme Konular: Bilgi, Güç ve Politika CUL 527 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

YOK

Önerilen Seçmeli Dersler

YOK

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kültürel Çalışmalar alanında belirlenmiş bir konuda derin analiz ve yakın okuma pratiği kazandırabilmek 

Dersin İçeriği

Bu ders bilgi, iktidar ve politika ilişkisinde biyopolitika adı verilen özel bir nosyona odaklanır. Hannah Arendt, Michel Foucault, Giorgio Agamben, Michael Hardt, Antonio Negri, Robert Esposito ve Donna Harraway gibi düşünürlerin seçilmiş metinlerinin biyopolitika mefhumu izleğinde ayrıntılı okumasını ve kapsamlı analizi yapmayı hedefler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kültürel çalışmalar alanında tartışılan bilgi ve politika teorilerini bilir Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
2 Siyaset felsefesinin estetikle ilişkisini tartışabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Bilgi teknolojilerinin günlük hayat üzerindek, etkisini tartışabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Kamusal alan, biopolitika gibi alanın önemli konularını bilir ve farklı görüşleri tartışabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 İktidarın disiplin mekanizmlarını ve işleyişlerini bilir ve tartışabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Bilgi, Güç ve Politika
2 Biyopolitikanın Kökenleri
3 İnsanlık, Politika ve Estetik Yargı: Hannah Arendt
4 Disiplin, Beden ve İktidar_Foucault
5 Delilik, uygarlık ve biopolitika_Foucault
6 Kutsal İnsan: Egemen İktidar ve Çıplak Hayat_ Agamben
7 Biyopolitik Üretim_Hardt ve Negri
8 Biyopolitika iktidar ve direniş_Özmakas
9 Arzu politikası ve Biyopolitika ilişkisi_Deleuze
10 Postmodern Bedenlerin Biyopolitikası_Haraway
11 Biyopolitika ve felsefe_Esposito
12 Biopolitika ve Gözetim Toplumu
13 Bilgi teknolojileri, Güvenlik ve İktidarın Gözü
14 Tartışma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Agamben, G. 2013. Kutsal İnsan: Egemen İktidar ve Çıplak Hayat. Çev. İsmail Türkmen. Ayrıntı.

Arendt, Hannah. The Origins of Totalitarianism (1951). (Revised ed.; New York: Schocken, 2004).

Arendt, Hannah. Between Past and Future: Six exercises in political thought (New York: Viking, 1961).

Arendt, Hannah. Men in Dark Times (New York: Harcourt, Brace and World, 1968).

Biyopolitika - Cilt 1_ Platon'dan Arendt'e Biyopolitikanın Felsefi Kökenleri, ed. Onur Kartal,2017, Notabene Yayınları

Biyopolitika - Cilt 2 / Foucault’dan Günümüze Biyopolitikanin İzdüşümleri, ed. Onur Kartal, 2018, Notabene Yayınları.

Esposito, Roberto. (2008). Bios: Biopolitics and Philosophy, çev. Timothy Campbell, University of Minnesota Press, Minneapolis

Esposito, Roberto. (2018).Communitas: Topluluğun Kökeni ve Kaderi, çev. Onur Kartal, İletişim Yayınları.

Foucault, Michel (2003). “İktidarın Gözü”, İktidarın Gözü, çev. Işık Ergüden. İstanbul:Ayrıntı.

Foucault M (1992). Hapishanenin Doğuşu, çev. Mehmet Ali Kılıçbay, İmge Kitabevi, İstanbul.

Foucault, Michel. (2004). Toplumu Savunmak Gerekir, çev. Şehsuvar Aktaş, İstanbul: YKY.

Foucault, M. (2016). Güvenlik, Toprak, Nüfus: College de France Dersleri 1977-1978, çev. Ferhat Taylan, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

Haraway, D.J. (1991). Simians, Cyborgs, and Women. Routledge.

Haraway, D.J. (2006). Syborg Manifestosu, çev. Osman Akınhay, Agora Kitap

Hardt, M. ve A. Negri (2015). İmparatorluk. Ayrıntı Yayınları

Lemke, T. (2012). Biyopolitika. (Çev. Utku Özmakas) İletişim.

Özmakas, U. (2018). Biyopolitika iktidar ve direniş: Foucault, Agamben, Hardt-Negri, İletişim.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır. X
2 Disiplinlerarası ve disiplinleraşırı çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları Kültürel Çalışmalar alanına adapte edebilme becerisini kazanır. X
3 Uzmanlık alanı ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanır. X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanır. X
5 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. X
6 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. X
7 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Kültürel Çalışmalar alanına katkı sağlama becerisini kazanır. X
8 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslararası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır. X
9 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Kültürel çalışmalar alanında tartışılan bilgi ve politika teorilerini bilir
2 Siyaset felsefesinin estetikle ilişkisini tartışabilir
3 Bilgi teknolojilerinin günlük hayat üzerindek, etkisini tartışabilir
4 Kamusal alan, biopolitika gibi alanın önemli konularını bilir ve farklı görüşleri tartışabilir
5 İktidarın disiplin mekanizmlarını ve işleyişlerini bilir ve tartışabilir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Sözlü Sınav 10
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 30
2. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 10 20
Sözlü Sınav 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6