Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sanat ve Politik Ekoloji RES 627 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL
Dersi Verenler Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Günümüzde çokça tartışılan ekolojik yaklaşıma sanat alanının olası katkılarını araştırmak

Dersin İçeriği

1960’lardan bugüne sanat ve politik ekoloji yaklaşımları ve pratikleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ekoloji ve sürdürülebilirlik kavramlarını sanatla ilişkili düşünebilir
2 Sanatın doğa ile olan ilişkisini sorgulayabilir
3 Sanatın ekolojik sorunların ifadesi ve çözümüne olası katkılarını tartışabilir
4 Doğa ve sürdürülebilirlik bilincinin oluşmasına katkıda bulunacak projeler tasarlayabilir
5 Dünya için gerekli acil ekolojik önlemlerin alınmasında sanatçının katkısını tartışabilir
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kışlalıoğlu, M., Berkes, F. (1994). Ekoloji ve çevre bilimleri. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Goodeve, T. N. ve Haraway, D. (2020). Tıpkı Bir Yaprak Gibi Donna J. Haraway ile Söyleşi , Çev. Aksu Bora. İstanbul: İletişim Yayınları

Guattari, F. (2000). Üç ekoloji (Ali Akay, Çev.). İstanbul: Bağlam Yayıncılık.

Donna Haraway ile Siborglar ve Yoldaş Türler Üzerine söyleşi

Antmen, A. (2008). 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.

Haraway, D. (2010). Başka Yer, Çev. Güçsal Pusar, Metis Yayınları, İstanbul.

Yetişkin, E. (2011, 4 Aralık). Öteki ekoloji: başka bir siyasi okuma çağdaş sanatın içinde mümkün mü?

Brown, A. (2014) Güncel Sanat ve Ekoloji, (E. Gözgü ve Y. Adam, Çev.) İstanbul: Akbank Kültür ve Sanat Dizisi, Lal Yayınları

Oğuz, D. (2015) 1960-1980 Arası Değişen Doğa Algısı ve Sanatta Doğaya Yöneliş, Yedi: Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, Sayı:14, s.73.

Latimer, Q., Szymczyk, A. (Ed.). (2017). Documenta 14: Daybook. Munich: Prestel Verlag.

Sezgin, E. (2022). Sanat ve Ekoloji: Sanat/Yaşam/Üretim. (M. Tokmakçıoğlu; E. Sezgin, Çev.) İstanbul: İletişim 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek
2 Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması
3 Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak
4 Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi
5 Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması
6 Kültürel tüketim ihtiyacını artıracak kültürel ve sanatsal etkinlikler gerçekleştirmek
7 Kültürel ve sanatsal birikimi yaratıcılık ve tasarım temelli alanlara ( Sahne, vitrin vs. tasarımı gibi) uyarlamak
8 Sanatsal projelerin yaratımı, sunulması, dolaşımı ve satışını içeren bir yelpazede yer alabilecek bir birikimi organize etmek
9 Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek
10 Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması
11 Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak
12 Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi
13 Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması
14 Kültürel tüketim ihtiyacını artıracak kültürel ve sanatsal etkinlikler gerçekleştirmek
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Ekoloji ve sürdürülebilirlik kavramlarını sanatla ilişkili düşünebilir 2 2 5 5 5 4 5 0 3 0 5 5 5 4
2 Sanatın doğa ile olan ilişkisini sorgulayabilir 1 1 5 5 5 4 4 4 1 1 5 5 5 4
3 Sanatın ekolojik sorunların ifadesi ve çözümüne olası katkılarını tartışabilir 1 1 5 5 5 1 1 1 1 1 5 5 5 1
4 Doğa ve sürdürülebilirlik bilincinin oluşmasına katkıda bulunacak projeler tasarlayabilir 5 1 3 3 3 5 5 5 5 1 3 3 3 5
5 Dünya için gerekli acil ekolojik önlemlerin alınmasında sanatçının katkısını tartışabilir 1 1 5 5 5 1 1 1 1 1 5 5 5 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 40
1. Sözlü Sınav 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 3 3
Performans Görevi (Seminer) 1 3 3
Sözlü Sınav 1 3 3
Ödev 1 4 4
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 6