Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Vergi Psikolojisi | MLY 615 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAKAN YAVUZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. HAKAN YAVUZ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. TUNAHAN DEĞİRMENCİ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Vergi psikolojisi, vergilere karşı tepkiler ve psikolojik vergi modelleri analizini gerçekleştirmek. |
Dersin İçeriği | Günümüzde vergi mükelleflerinin ödediği vergiyi etkileyen çeşitli sosyolojik, psikolojik faktörler ele alınacak ve bu faktörlerin merkezi bütçeye dolayısıyla da toplumsal yaşama ne gibi etkilerinin olduğu ileri düzeyde değerlendirilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Vergi ödemeyi etkileyen sosyal ve ekonomik davranışları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Vergi kaçırma ? vergiden kaçınma, kayıt dışı ekonomi, Vergi direnci, fayda-maliyet analizi, vb. kavramların günümüzün ekonomik ve toplumsal hayatındaki önemini kavrar ve yorumlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Fayda-maliyet analizini ifade eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | vergiye karşı psikolojik tepkileri tasvir eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Eşitlik, sınırlı rasyonellik gibi kavramları bilir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | Vergi ahlakını etkileyen faktörleri analiz eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Vergileme ilkelerinin özellikleri | Kitaplardaki ilgili bölümler |
2 | Algılanan vergi adaleti | Kitaplardaki ilgili bölümler |
3 | Algılanan vergi yükü | Kitaplardaki ilgili bölümler |
4 | Kamu harcamalarının algılanan faydası | Kitaplardaki ilgili bölümler |
5 | fayda maliyet analizi ve limitleri | Kitaplardaki ilgili bölümler |
6 | Eşitlik teorisi | Kitaplardaki ilgili bölümler |
7 | Vergilere karşı tepkiler | Kitaplardaki ilgili bölümler |
8 | Sınırlı rasyonellik ve tahmin | Kitaplardaki ilgili bölümler |
9 | Arasınav | Kitaplardaki ilgili bölümler |
10 | Tercihler ve referans grup etkisi | Kitaplardaki ilgili bölümler |
11 | Vergi kaçırma ve caydırıcı faktörler: yasal cezalar, sosyal baskı ve vicdan azabı | Kitaplardaki ilgili bölümler |
12 | Vergi etiğini ölçen ulusal ve uluslar arası çalışmalar | Kitaplardaki ilgili bölümler |
13 | Vergi idaresinin mükellefe tutumu | Kitaplardaki ilgili bölümler |
14 | vergi ahlakını yükseltme yöntemleri | Kitaplardaki ilgili bölümler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Lewis, A. (1982), The Psychology of Taxation, Martin Robertson, Oxford. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomik ve mali konulardaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
2 | Maliye alanındaki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | X | |||||
3 | Maliye alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | X | |||||
4 | Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | X | |||||
5 | Maliye alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | X | |||||
6 | Maliye alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
7 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; ileri düzeyde mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve maliye teorisi bilgisine sahip olabilen | X | |||||
8 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak ("European Language Portfolio Global Scale", Level B2) | X | |||||
9 | Maliye alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
10 | Maliye alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | X | |||||
11 | Maliye alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X | |||||
12 | Teori ve pratik arasındaki ilişkiyi kavrayacak şekilde, mali konular ile ilgili bilgi birikimine sahip olur | ||||||
13 | Teorik altyapıyı analiz edebilen ve grafiksel metotlarla kamu ekonomisi (özel ekonomisi ve kamu ekonomisi karşılaştırılması, piyasa ve devletin başarısızlığı, devlet müdahalesinin etkinliği ) hakkında tam bilgili olma | ||||||
14 | Teorik altyapıyı analiz edebilen ve grafiksel metotlarla vergi teorisi ve politikası (vergi tekniği,vergi ve vergi benzeri gelirlerin kavranması, verginin hangi mal ve hizmetlerden neden alındığının kavranması, verginin taraflar üzerindeki etkilerinin tespit edilmesi, vergi ahlakı, vergi psikolojisi, vergi kaçırma ve vergiden kaçınma kavramları) hakkında tam bilgili olma. | ||||||
15 | Teorik altyapıyı analiz edebilen ve grafiksel metotlarla vergi teorisi ve politikası (vergi tekniği,vergi ve vergi benzeri gelirlerin kavranması, verginin hangi mal ve hizmetlerden neden alındığının kavranması, verginin taraflar üzerindeki etkilerinin tespit edilmesi, vergi ahlakı, vergi psikolojisi, vergi kaçırma ve vergiden kaçınma kavramları) hakkında tam bilgili olma. | ||||||
16 | Teorik altyapıyı analiz edebilen ve grafiksel metotlarla maliye politikası (ekonomide kamu müdahalesi, iktisat ve politikası amaç ve araçlarının kavranması, para ve maliye politikalarının etkileşimi,kalkınma, bütçe, yapısal uyum, gelir dağılımı ile ekonomik dalgalanmalar ve güncel ekonomik olaylar ile maliye politikası arasındaki ilişki) hakkında tam bilgili olma | ||||||
17 | Vergilendirme süreciyle ilgili sahip olduğu teorik ve hukuki bilgileri kullanarak, vergi sistemlerinin işleyişini analiz edebilir ve farklı sistemlerin karşılaştırmasını yaparak yorumlayabilir. | ||||||
18 | Alanı ile ilgili konular arasındaki ilişkileri sayısal yöntemler kullanarak analiz edebilir ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirebilir. | ||||||
19 | Mali konularla ilgili bir problemi bireysel ya da grup çalışması eşliğinde derinlemesine ele alarak bilimsel bir yayın safhasına getirebilir. | ||||||
20 | Mali bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma | ||||||
21 | Hem temel bilgisayar kullanımında (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az iki bilgisayar programının ( SPSS, Eviews) kullanımını tam olarak yapabilme. | ||||||
22 | Alanı ile ilgili edindiği bilgilerini kullanarak, mali ve iktisadi olaylar arasında neden-sonuç ilişkisi kurabilir ve yorumlayabilir. | ||||||
23 | Kamu ekonomisi, Devlet borçları, Maliye Politikası, Türk Vergi Sistemi, Vergi Hukuku, Kalkınmada yapısal sorunlar ve devlet, Bütçe, Mali Sosyoloji, Vergi Psikolojisi, Eğitim ekonomisi, Sağlık Ekonomisi gibi kendilerinin seçtiği maliyenin alt dallarından üçünde uzmanlaşma. | ||||||
24 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
25 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, mali konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olan, başkalarınca oluşturulan fikirleri de tutarlı bir şekilde eleştirebilme. | ||||||
26 | Maliyenin sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel, psikolojik mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
27 | Maliyenin sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel, psikolojik mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
28 | Mali bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Vergi ödemeyi etkileyen sosyal ve ekonomik davranışları bilir | ||||||||||||||||||||||||||||
2 | Vergi kaçırma ? vergiden kaçınma, kayıt dışı ekonomi, Vergi direnci, fayda-maliyet analizi, vb. kavramların günümüzün ekonomik ve toplumsal hayatındaki önemini kavrar ve yorumlar | ||||||||||||||||||||||||||||
3 | Fayda-maliyet analizini ifade eder | ||||||||||||||||||||||||||||
4 | vergiye karşı psikolojik tepkileri tasvir eder | ||||||||||||||||||||||||||||
5 | Eşitlik, sınırlı rasyonellik gibi kavramları bilir | ||||||||||||||||||||||||||||
6 | Vergi ahlakını etkileyen faktörleri analiz eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 284 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 11,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |