Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Karşılaştırmalı Vergi Sistemleri | MLY 607 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET EMİN ALTUNDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Vergi Sisteminin vergi yapısı, yargısı, teşkilatı ve uygulamaları bakımından tarihi perspektiften günümüze kadar ülkemizde geçirdiği evreler ve çağdaş ülke uygulamaları itibariyle değerlendirilebilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Ders sürecinde Türk Vergi Sisteminin çağdaş vergi sistemleri örnekleri, vergilendirme ilkeleri ve vergi reform çalışmaları kapsamında değerlendirilmesi yapılacaktır |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Genel Vergi Hukuku Kapsamındaki Mevzuatı Değerlendirebilmek | Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme, | |
2 | Özel Vergi Hukuku Kapsamındaki Mevzuatın Değerlendirilebilmesi | Örnek Olay, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Vergi Yargısına ilişkin sürecin değerlendirilebilmesi | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Örnek Olay, | |
4 | Vergi Sistemlerini İlkçağdan Günümüze Devlet Sistemleri Bakımından Değerlendirebilme | Örnek Olay, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Osmanlı İmparatorluğu’ndan Günümüze Vergi Sistemindeki Gelişmeleri değerlendirebilme | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | |
6 | Temel İlkeler Doğrultusunda Vergi Sistemlerini Değerlendirebilme | Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Anlatım, | |
7 | Mevcut Vergi Sistemine Yönelik Reform Tartışmaları getirebilme | Gösterip Yaptırma, Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
8 | Gelişmiş ülke vergi sistemleri uygulamalarının Türk Vergi Sistemine uyumluluğunu tartışabilme | Örnek Olay, Problem Çözme, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Vergi Mevzuatı-Genel Vergi Hukuku | Kitaplardaki ilgili bölümler |
2 | Türk Vergi Mevzuatı- Özel Vergi Hukuku | Kitaplardaki ilgili bölümler |
3 | Türk Vergi Yargısı | Kitaplardaki ilgili bölümler |
4 | Vergi Sistemlerinin Tarihsel Gelişimi | Kitaplardaki ilgili bölümler |
5 | Türk Vergi Yargısının Ülke Karşılaştırmaları Doğrultusunda Değerlendirilmesi | Kitaplardaki ilgili bölümler |
6 | Türk Vergi Yargısının Ülke Karşılaştırmaları Doğrultusunda Değerlendirilmesi | Kitaplardaki ilgili bölümler |
7 | Türk Vergi Sisteminin Ülke Karşılaştırmaları Doğrultusunda Değerlendirilmesi | Kitaplardaki ilgili bölümler |
8 | Türk Vergi Sisteminin Ülke Karşılaştırmaları Doğrultusunda Değerlendirilmesi | Kitaplardaki ilgili bölümler |
9 | Türk Vergi Sisteminin Vergilendirme İlkeleri Açısından Değerlendirilmesi | Kitaplardaki ilgili bölümler |
10 | Türk Vergi Sisteminin Vergilendirme İlkeleri Açısından Değerlendirilmesi | Kitaplardaki ilgili bölümler |
11 | Türk Vergi Sisteminin Vergilendirme İlkeleri Açısından Değerlendirilmesi | Kitaplardaki ilgili bölümler |
12 | Türk Vergi Sisteminin Vergilendirme İlkeleri Açısından Değerlendirilmesi | Kitaplardaki ilgili bölümler |
13 | Vergi Reformu, Vergi Reformu Örnekleri ve Önerileri | Kitaplardaki ilgili bölümler |
14 | Vergi Reformu, Vergi Reformu Örnekleri ve Önerileri | Kitaplardaki ilgili bölümler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Kamil Mutluer, Vergi Hukuku, 3.Baskı, Turhan Kitabevi, Ankara 2011 |
Ders Kaynakları | Yusuf Karakoç , Genel Vergi Hukuku, 5.Bası, Yetkin, Ankara 2011 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomik ve mali konulardaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
2 | Maliye alanındaki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | X | |||||
3 | Maliye alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | X | |||||
4 | Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | X | |||||
5 | Maliye alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | X | |||||
6 | Maliye alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
7 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; ileri düzeyde mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve maliye teorisi bilgisine sahip olabilen | X | |||||
8 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak ("European Language Portfolio Global Scale", Level B2) | X | |||||
9 | Maliye alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
10 | Maliye alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | X | |||||
11 | Maliye alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X | |||||
12 | Teori ve pratik arasındaki ilişkiyi kavrayacak şekilde, mali konular ile ilgili bilgi birikimine sahip olur | ||||||
13 | Teorik altyapıyı analiz edebilen ve grafiksel metotlarla kamu ekonomisi (özel ekonomisi ve kamu ekonomisi karşılaştırılması, piyasa ve devletin başarısızlığı, devlet müdahalesinin etkinliği ) hakkında tam bilgili olma | ||||||
14 | Teorik altyapıyı analiz edebilen ve grafiksel metotlarla vergi teorisi ve politikası (vergi tekniği,vergi ve vergi benzeri gelirlerin kavranması, verginin hangi mal ve hizmetlerden neden alındığının kavranması, verginin taraflar üzerindeki etkilerinin tespit edilmesi, vergi ahlakı, vergi psikolojisi, vergi kaçırma ve vergiden kaçınma kavramları) hakkında tam bilgili olma. | ||||||
15 | Teorik altyapıyı analiz edebilen ve grafiksel metotlarla vergi teorisi ve politikası (vergi tekniği,vergi ve vergi benzeri gelirlerin kavranması, verginin hangi mal ve hizmetlerden neden alındığının kavranması, verginin taraflar üzerindeki etkilerinin tespit edilmesi, vergi ahlakı, vergi psikolojisi, vergi kaçırma ve vergiden kaçınma kavramları) hakkında tam bilgili olma. | ||||||
16 | Teorik altyapıyı analiz edebilen ve grafiksel metotlarla maliye politikası (ekonomide kamu müdahalesi, iktisat ve politikası amaç ve araçlarının kavranması, para ve maliye politikalarının etkileşimi,kalkınma, bütçe, yapısal uyum, gelir dağılımı ile ekonomik dalgalanmalar ve güncel ekonomik olaylar ile maliye politikası arasındaki ilişki) hakkında tam bilgili olma | ||||||
17 | Vergilendirme süreciyle ilgili sahip olduğu teorik ve hukuki bilgileri kullanarak, vergi sistemlerinin işleyişini analiz edebilir ve farklı sistemlerin karşılaştırmasını yaparak yorumlayabilir. | ||||||
18 | Alanı ile ilgili konular arasındaki ilişkileri sayısal yöntemler kullanarak analiz edebilir ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirebilir. | ||||||
19 | Mali konularla ilgili bir problemi bireysel ya da grup çalışması eşliğinde derinlemesine ele alarak bilimsel bir yayın safhasına getirebilir. | ||||||
20 | Mali bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma | ||||||
21 | Hem temel bilgisayar kullanımında (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az iki bilgisayar programının ( SPSS, Eviews) kullanımını tam olarak yapabilme. | ||||||
22 | Alanı ile ilgili edindiği bilgilerini kullanarak, mali ve iktisadi olaylar arasında neden-sonuç ilişkisi kurabilir ve yorumlayabilir. | ||||||
23 | Kamu ekonomisi, Devlet borçları, Maliye Politikası, Türk Vergi Sistemi, Vergi Hukuku, Kalkınmada yapısal sorunlar ve devlet, Bütçe, Mali Sosyoloji, Vergi Psikolojisi, Eğitim ekonomisi, Sağlık Ekonomisi gibi kendilerinin seçtiği maliyenin alt dallarından üçünde uzmanlaşma. | ||||||
24 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
25 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, mali konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olan, başkalarınca oluşturulan fikirleri de tutarlı bir şekilde eleştirebilme. | ||||||
26 | Maliyenin sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel, psikolojik mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
27 | Maliyenin sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel, psikolojik mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
28 | Mali bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Genel Vergi Hukuku Kapsamındaki Mevzuatı Değerlendirebilmek | ||||||||||||||||||||||||||||
2 | Özel Vergi Hukuku Kapsamındaki Mevzuatın Değerlendirilebilmesi | ||||||||||||||||||||||||||||
3 | Vergi Yargısına ilişkin sürecin değerlendirilebilmesi | ||||||||||||||||||||||||||||
4 | Vergi Sistemlerini İlkçağdan Günümüze Devlet Sistemleri Bakımından Değerlendirebilme | ||||||||||||||||||||||||||||
5 | Osmanlı İmparatorluğu’ndan Günümüze Vergi Sistemindeki Gelişmeleri değerlendirebilme | ||||||||||||||||||||||||||||
6 | Temel İlkeler Doğrultusunda Vergi Sistemlerini Değerlendirebilme | ||||||||||||||||||||||||||||
7 | Mevcut Vergi Sistemine Yönelik Reform Tartışmaları getirebilme | ||||||||||||||||||||||||||||
8 | Gelişmiş ülke vergi sistemleri uygulamalarının Türk Vergi Sistemine uyumluluğunu tartışabilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 30 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |