Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hemodinamik | FZL 624 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BİRSEN AYDEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. BİRSEN AYDEMİR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Dolaşım sisteminin yapı, işlev ve organlarını sistematik olarak anlatmak ve damar ve kanın yapısının biyofiziksel özellikleri açısından incelemektir. |
Dersin İçeriği | Hemodinamiğin temel kavramları, dolaşım sisteminin yapı ve işlevi, kanın fiziksel özellikleri ve viskozite, Poiseuille ve Bernouilli yasası, laminar ve türbülant akımlar, Laplace yasası damarlarda ve dolaşım sisteminde basınç, hacim, direnç ilişkilerini kapsamaktadır. Kalbin etkinliği gücü, kalp devri, arteriyel basınç pulsunun yayılması ve kan basıncının ölçülmesi konularını incelenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hemodinamiğin temel kavramlarının anlatılması kavrama | Anlatım, | |
2 | Dolaşım sisteminin yapı ve organların sistem ve işlevini öğrenme | Anlatım, | |
3 | Kanın biyofiziksel özellikleri | Anlatım, | |
4 | Hemoreolojinin ögelerinin kavranması | Anlatım, | |
5 | Poiseuille ve Bernouilli yasalarını kavrama | Anlatım, | |
6 | Dolaşım sisteminde Laminar ve türbülant akımlarının kavranması | Anlatım, | |
7 | Laplace yasası damarlarda ve dolaşım sisteminde basınç, hacim, direnç ilişkilerini kavranması | Anlatım, | |
8 | Kalbin etkinliği gücü, kalp devri, arteriyel basınç pulsunun yayılması ve kan basıncının ölçülmesinin öğretilmesi anlatılması | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hemodinamik kavramlar | |
2 | Hemodinamik kavramlar | |
3 | Dolaşım sisteminin yapı ve organların sistem ve işlevleri | |
4 | Dolaşım sisteminin yapı ve organların sistem ve işlevleri | |
5 | Kanın fiziksel bileşenleri | |
6 | Hemoreoloji | |
7 | Hemoreoloji | |
8 | Dolaşım sistemi ile ilgili yasalar | |
9 | Dolaşım sistemi ile ilgili yasalar | |
10 | Laminar ve türbülan akımlar dolaşım sisteminde | |
11 | Laminar ve türbülan akımlar dolaşım sisteminde | |
12 | Laplace yasası | |
13 | Kalbin etkinliği gücü, kalp devri, arteriyel basınç pulsunun yayılması ve kan basıncının ölçülmesinin öğretilmesi anlatılması | |
14 | Kalbin etkinliği gücü, kalp devri, arteriyel basınç pulsunun yayılması ve kan basıncının ölçülmesinin öğretilmesi anlatılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Guyton& Hall Tıbbi Fizyoloji: Arthur C.Guyton, John E.Hall. Nobel Tıp Kitabevleri, 11.basım, 2007. Vander İnsan Fizyolojisi : Eric P. Widmaier, Hershel Raff, Kevin T. Strang, İzmir Güven Kitabevi, 10.Basım, 2010.
Ganong un Tıbbi Fizyolojisi / Kim E. Barrett - Susan M. Barman - Scott Boitano - Heddwen L. Brooks - Çev:Hakkı Gökbel, 23.Baskı,2011 Fizyoloji: Robert M. Berne, Matthew N. Levy, Bruce M. Koeppen, Bruce A. Stanton, Güneş Tıp Kitabevleri, 5.Basım, 2008. Pehlivan F, Biyofizik, Hacettepe Taş Yayınevi, Ankara, 2. Baskı, 2004. Köksal F, Biyoloji ve Tıpta Fizik, Nobel Akademik Yayıncılık, 3. Baskı, 2012. Çelebi G, Biyomedikal Fizik, Barış Yayınları Fakülte Kitabevi, İzmir, 4. Baskı,2008. Ayaz M, Biyofizik , Nobel Tıp Kitabevi, Konya, 2013. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibi olmak. | ||||||
2 | Bireysel olarak veya araştırma grupları içinde bilimsel projelere dâhil olma ve sorumluluk alma özgüvenini edinmek | ||||||
3 | Fizyoloji alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlamak, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapmak ve çözüm önerileri getirmek. | ||||||
4 | En az bir yabancı dilde araştırma yapabilecek düzeye sahip olmak. | ||||||
5 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, çevresel, bilimsel ve etik değerleri gözetmek | ||||||
6 | Yüksek lisans eğitimi sırasında kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanıyla ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirlemek ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılmak. | ||||||
7 | Fizyoloji alanında uygulanan teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak. | ||||||
8 | Fizyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek. | ||||||
9 | Bilimsel araştırmanın hazırlanma ve uygulama süreçlerine katılarak deneyim sahibi olmak. | ||||||
10 | Programda fizyoloji ile ilişkili konularında edindiği temel bilgileri yazılı, sözlü ve görsel olarak ulusal ve uluslararası düzeyde etkin bir şekilde ifade edebilmek. | ||||||
11 | Fizyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan laboratuvar yöntemlerini uygulayabilmek | ||||||
12 | Çalışmalarının sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak sunabilmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hemodinamiğin temel kavramlarının anlatılması kavrama | ||||||||||||
2 | Dolaşım sisteminin yapı ve organların sistem ve işlevini öğrenme | ||||||||||||
3 | Kanın biyofiziksel özellikleri | ||||||||||||
4 | Hemoreolojinin ögelerinin kavranması | ||||||||||||
5 | Poiseuille ve Bernouilli yasalarını kavrama | ||||||||||||
6 | Dolaşım sisteminde Laminar ve türbülant akımlarının kavranması | ||||||||||||
7 | Laplace yasası damarlarda ve dolaşım sisteminde basınç, hacim, direnç ilişkilerini kavranması | ||||||||||||
8 | Kalbin etkinliği gücü, kalp devri, arteriyel basınç pulsunun yayılması ve kan basıncının ölçülmesinin öğretilmesi anlatılması |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 70 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |