Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Spor Fizyolojisi | FZL 620 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SONGÜL DOĞANAY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. DERYA GÜZEL ERDOĞAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Egzersiz ile vücutta meydana gelen akut ve kronik değişimleri vermektir. Egzersiz ile sistemlerde meydana gelen değişiklikler, farklı ortamlarda yapılan veya farklı egzersizlerin organizma üzerine etkisi, egzersiz performansına etki eden vücuttaki değişimler ve etkileri, kişisel ve cinsiyet farklılıklarının egzersiz üzerine etkileri tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği |
Egzersiz ve Kas, Kasın Hipertrofisi, Kuvveti ve Dayanıklılığı, Egzersize Kalbin ve Dolaşım Sisteminin Akut Uyumu, Egzersize Kalbin ve Dolaşım Sisteminin Kronik Uyumu, Kan Basıncında Egzersizle Meydana Gelen Değişiklikler ve Sporcu Kalbi, Egzersize Solunum Sisteminin Akut Uyumu, Egzersize Solunum Sisteminin Kronik Uyumu, Egzersizde Kan Bileşiminde Meydana Gelen Değişiklikler, Egzersizde Hormonlarda Meydana Gelen Değişiklikler, Egzersiz Yapanlarda Beslenme, Egzersizde Su ve Elektrolit Dengesi, Dehidratasyon, Yükseklikte Egzersiz, Egzersizde Termoregülasyon, Egzersizde Kadın ve Çocuk Farklılığı, Yorgunluk |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Egzersiz sırasında kaslarda güç, kuvvet ve dayanıklılık konusunu kavrayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Egzersizde kasın metabolik sistemlerini öğrenebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Kas aktivitesi sırasında tüketilen besin maddeleri konusunu anlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Atletik antrenmanın kaslara ve kas performansına etkisini anlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Egzersizde solunum sistemini öğrenebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Egzersizde kan gazları konusunu kavrayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Egzersizde kalp-dolaşım sistemi konusunu anlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Egzersizde yapılan iş, oksijen tüketimi ve kalp dakika hacmini öğrenebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
9 | Kalp debisinin artmasında atım hacim ve kalp hızının rolünü anlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
10 | Atletik performan üzerine kalp hastalığının ve yaşın etkisini anlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
11 | Egzersizde vücut ısısını öğrenebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
12 | Egzersizde vücut sıvıları ve tuz konusunu kavrayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
13 | İlaçlar ve atletler konusunu kavrayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
14 | Bedensel zindelik konusunu öğrenebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Egzersiz ve kas | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
2 | Kasın hipertrofisi, kuvveti ve dayanıklılığı | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
3 | Egzersize kalbin ve dolaşım sisteminin akut uyumu | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
4 | Egzersize kalbin ve dolaşım sisteminin kronik uyumu | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
5 | Egzersize solunum sisteminin akut uyumu | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
6 | Egzersize solunum sisteminin kronik uyumu, | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
7 | Ara Sınav | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
8 | Egzersizde kan bileşiminde meydana gelen değişiklikler | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
9 | Egzersizde hormonlarda meydana gelen değişiklikler | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
10 | Egzersiz yapanlarda beslenme | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
11 | Egzersizde su ve elektrolit dengesi, dehidratasyon | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
12 | Egzersizde vücut sıvıları ve tuz | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
13 | Yükseklikte egzersiz | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
14 | Egzersizde termoregülasyoni | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Eric P. Widmaier. Vander İnsan Fizyolojisi |
Ders Kaynakları | Arthur C. Guyton, John A. Hall. Tıbbi Fizyoloji |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibi olmak. | ||||||
2 | Bireysel olarak veya araştırma grupları içinde bilimsel projelere dâhil olma ve sorumluluk alma özgüvenini edinmek | X | |||||
3 | Fizyoloji alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlamak, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapmak ve çözüm önerileri getirmek. | X | |||||
4 | En az bir yabancı dilde araştırma yapabilecek düzeye sahip olmak. | ||||||
5 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, çevresel, bilimsel ve etik değerleri gözetmek | X | |||||
6 | Yüksek lisans eğitimi sırasında kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanıyla ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirlemek ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılmak. | X | |||||
7 | Fizyoloji alanında uygulanan teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak. | X | |||||
8 | Fizyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek. | ||||||
9 | Bilimsel araştırmanın hazırlanma ve uygulama süreçlerine katılarak deneyim sahibi olmak. | X | |||||
10 | Programda fizyoloji ile ilişkili konularında edindiği temel bilgileri yazılı, sözlü ve görsel olarak ulusal ve uluslararası düzeyde etkin bir şekilde ifade edebilmek. | X | |||||
11 | Fizyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan laboratuvar yöntemlerini uygulayabilmek | ||||||
12 | Çalışmalarının sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak sunabilmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Egzersiz sırasında kaslarda güç, kuvvet ve dayanıklılık konusunu kavrayabilir | ||||||||||||
2 | Egzersizde kasın metabolik sistemlerini öğrenebilir | ||||||||||||
3 | Kas aktivitesi sırasında tüketilen besin maddeleri konusunu anlayabilir | ||||||||||||
4 | Atletik antrenmanın kaslara ve kas performansına etkisini anlayabilir | ||||||||||||
5 | Egzersizde solunum sistemini öğrenebilir | ||||||||||||
6 | Egzersizde kan gazları konusunu kavrayabilir | ||||||||||||
7 | Egzersizde kalp-dolaşım sistemi konusunu anlayabilir | ||||||||||||
8 | Egzersizde yapılan iş, oksijen tüketimi ve kalp dakika hacmini öğrenebilir | ||||||||||||
9 | Kalp debisinin artmasında atım hacim ve kalp hızının rolünü anlayabilir | ||||||||||||
10 | Atletik performan üzerine kalp hastalığının ve yaşın etkisini anlayabilir | ||||||||||||
11 | Egzersizde vücut ısısını öğrenebilir | ||||||||||||
12 | Egzersizde vücut sıvıları ve tuz konusunu kavrayabilir | ||||||||||||
13 | İlaçlar ve atletler konusunu kavrayabilir | ||||||||||||
14 | Bedensel zindelik konusunu öğrenebilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |