Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Boşaltım Sistemi Fizyolojisi | FZL 619 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DERYA GÜZEL ERDOĞAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin boşaltım sisteminin temel bileşenleri ve çalışma mekanizması hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste boşaltım fizyolojisine giriş, böbrek kan dolaşımı ve düzenlenmesi, böbreğin glomerular fonksiyonları, böbreğin tubüler fonksiyonları, klirens kavramı, sodyum dengesi ve ekstrasellüler sıvı hacminin düzenlenmesi, potasyum dengesi, kalsiyum ve fosfat dengesi, asit-baz dengesi, idrar oluşumu ve boşaltılması, idrarın özellikleri, diürez, böbrek fonksiyon testleri ve yapay böbrek anlatılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Boşaltım fizyolojisine girişi kavrayabilir | Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Böbrek kan dolaşımı ve düzenlenmesini anlayabilir | Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Böbreğin glomerular fonksiyonlarını öğrenebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Böbreğin tübüler fonksiyonlarını öğrenebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Klirens kavramını kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Sodyum dengesi ve ekstrasellüler sıvı hacminin düzenlenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Potasyum dengesini kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Kalsiyum ve fosfat dengesini kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
9 | Asit-baz dengesini kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
10 | İdrar oluşumu ve boşaltılmasını kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
11 | İdrarın özelliklerini kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
12 | Diürez mekanizmasını kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
13 | Böbrek fonksiyon testlerini kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
14 | Yapay böbrek konusunu kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Boşaltım fizyolojisine giriş | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
2 | Boşaltım fizyolojisine giriş | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
3 | Böbreğin glomerular fonksiyonları | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
4 | Böbreğin tubüler fonksiyonları | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
5 | Klirens kavramı | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
6 | Sodyum dengesi ve ekstrasellüler sıvı hacminin düzenlenmesi | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
7 | Potasyum dengesi | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
8 | Kalsiyum ve fosfat dengesi | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
9 | Asit-baz dengesi | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
10 | İdrar oluşumu ve boşaltılması | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
11 | İdrarın özellikleri | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
12 | Diürez mekanizması | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
13 | Böbrek fonksiyon testleri | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
14 | Yapay böbrek | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Eric P. Widmaier. Vander İnsan Fizyolojisi |
Ders Kaynakları | Arthur C. Guyton, John A. Hall. Tıbbi Fizyoloji |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibi olmak. | ||||||
2 | Bireysel olarak veya araştırma grupları içinde bilimsel projelere dâhil olma ve sorumluluk alma özgüvenini edinmek | ||||||
3 | Fizyoloji alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlamak, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapmak ve çözüm önerileri getirmek. | ||||||
4 | En az bir yabancı dilde araştırma yapabilecek düzeye sahip olmak. | ||||||
5 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, çevresel, bilimsel ve etik değerleri gözetmek | ||||||
6 | Yüksek lisans eğitimi sırasında kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanıyla ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirlemek ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılmak. | ||||||
7 | Fizyoloji alanında uygulanan teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak. | ||||||
8 | Fizyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek. | ||||||
9 | Bilimsel araştırmanın hazırlanma ve uygulama süreçlerine katılarak deneyim sahibi olmak. | ||||||
10 | Programda fizyoloji ile ilişkili konularında edindiği temel bilgileri yazılı, sözlü ve görsel olarak ulusal ve uluslararası düzeyde etkin bir şekilde ifade edebilmek. | ||||||
11 | Fizyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan laboratuvar yöntemlerini uygulayabilmek | ||||||
12 | Çalışmalarının sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak sunabilmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Boşaltım fizyolojisine girişi kavrayabilir | ||||||||||||
2 | Böbrek kan dolaşımı ve düzenlenmesini anlayabilir | ||||||||||||
3 | Böbreğin glomerular fonksiyonlarını öğrenebilir | ||||||||||||
4 | Böbreğin tübüler fonksiyonlarını öğrenebilir. | ||||||||||||
5 | Klirens kavramını kavrayabilir. | ||||||||||||
6 | Sodyum dengesi ve ekstrasellüler sıvı hacminin düzenlenmesi | ||||||||||||
7 | Potasyum dengesini kavrayabilir. | ||||||||||||
8 | Kalsiyum ve fosfat dengesini kavrayabilir. | ||||||||||||
9 | Asit-baz dengesini kavrayabilir. | ||||||||||||
10 | İdrar oluşumu ve boşaltılmasını kavrayabilir. | ||||||||||||
11 | İdrarın özelliklerini kavrayabilir. | ||||||||||||
12 | Diürez mekanizmasını kavrayabilir. | ||||||||||||
13 | Böbrek fonksiyon testlerini kavrayabilir. | ||||||||||||
14 | Yapay böbrek konusunu kavrayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |