Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Theorızıng Ottoman Internatıonal Relatıons ULI 526 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ BALCI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders, Osmanlı İmparatorluğu’nun uluslararası ilişkilerini, modern uluslararası ilişkiler teorileri çerçevesinde ele almayı amaçlamaktadır. Uluslararası ilişkiler disiplininin çoğunlukla Batı-merkezli anlatılar üzerinden şekillenen teorik çerçevesi içinde Osmanlı diplomatik pratiklerinin nasıl konumlanabileceğini tartışmak hedeflenmektedir. Böylelikle öğrenciler, hem disiplinin kuramsal sınırlarını sorgulama hem de Osmanlı örneği üzerinden tarihsel uluslararası ilişkiler çalışmasına katkı sunma becerisi kazanacaklardır. Ders, Osmanlı İmparatorluğu'nun uluslararası sistem içindeki yerini anlamak ve bu ilişkileri teorik kavramlar (güç, denge, hiyerarşi, normatif düzen vb.) aracılığıyla analiz etmeyi teşvik eder.

Dersin İçeriği

Hafta 1: Giriş

Dersin tanıtımı, kapsamı ve beklentiler

Uluslararası İlişkiler (Uİ) disiplini ve tarih ilişkisi

Hafta 2: Uİ Kuramlarını Anlamak: Neden Teorileştiriyoruz?

Avrupa-merkezcilik tartışmaları ve Uİ teorilerine eleştirel bir bakış

Uluslararası İlişkilerin Avrupa-merkezci olmayan bir tarih yazımı mümkün mü?

Hafta 3: Batı Dışı Uluslararası Düzenler Mümkün mü?

Farklı coğrafyalarda ve tarihsel dönemlerde uluslararası düzen arayışları

"Batı dışı" kavramının sorgulanması

Hafta 4: Neden Osmanlı İmparatorluğu Çalışmaları?

Osmanlı İmparatorluğu'nun Uİ disiplini için önemi

Tarihsel bir aktör olarak Osmanlı'nın uluslararası sisteme etkileri

Hafta 5: İngiliz Okulu Perspektifinden Osmanlı Uluslararası İlişkileri

İngiliz Okulu'nun temel kavramları (uluslararası toplum, kurumlar, normlar)

Osmanlı'nın uluslararası topluma entegrasyonu ve bu süreçteki rolü

Hafta 6: İngiliz Okulu Yaklaşımına Eleştirel Bir Bakış

İngiliz Okulu'nun Osmanlı analizindeki sınırlılıkları ve potansiyel açılımları

Alternatif yorumlar ve eleştiriler

Hafta 7: Realizm Kuramı Çerçevesinde Osmanlı Uluslararası İlişkileri

Realizmin temel varsayımları (güç, çıkar, anarşi)

Osmanlı'nın güç politikaları, ittifakları ve denge stratejileri

Hafta 8: ARA SINAV HAFTASI

Hafta 9: Dış Politika Analizi (DPA) ve Osmanlı Diplomasisi

DPA'nın temel yaklaşımları (karar alma süreçleri, liderlik, bürokrasi)

Osmanlı dış politika yapım süreçleri ve diplomatik pratikleri

Hafta 10: Tarihsel Sosyoloji ve Osmanlı Uluslararası İlişkileri

Tarihsel sosyolojinin Uİ'ye katkıları (devlet oluşumu, uzun dönemli dönüşümler)

Osmanlı İmparatorluğu'nun yapısal dönüşümü ve uluslararası sisteme etkileri

Hafta 11: Marksist Kuramlar Işığında Osmanlı Uluslararası İlişkileri

Marksist yaklaşımların temel kavramları (emperyalizm, bağımlılık, dünya sistemi)

Osmanlı İmparatorluğu'nun dünya ekonomisi ve kapitalist sistem içindeki yeri

Hafta 12: "Düzen" Çalışmaları ve Osmanlı Pratikleri

Uluslararası düzen kavramı: Hiyerarşi, normlar ve meşruiyet

Osmanlı İmparatorluğu'nun kendi düzen anlayışı ve diğer güçlerle ilişkilerindeki normatif çerçeveler

Hafta 13: Osmanlı Uluslararası İlişkileri Çalışmalarının Geleceği

Yeni araştırma alanları, yöntemler ve teorik yaklaşımlar

Disiplinlerarası çalışmaların potansiyeli

Hafta 14: Sonuç ve Genel Değerlendirme

Dönem boyunca işlenen konuların özeti

Öğrenci sunumları veya genel tartışma (dersin formatına göre)

Final sınavı hakkında bilgilendirme

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu

Powel, Brieg. "Blinkered Learning, Blinkered Theory: How Histories in Textbooks Parochialize IR." International Studies Review 22.4 (2020): 957-982.

Hendrik Spruyt, The World Imagined: Collective Beliefs and Political Order in the Sinocentric, Islamic and Southeast Asian International Societies. Cambridge University Press, 2020. Introduction, and Part I covering Chapter 2 and 3.

Kupchan, Charles A. “Unpacking hegemony: the social foundations of hierarchical order” In John Ikenberry (ed.), Power, Order, and Change in World Politics, Cambridge, Cambridge University Press (2014).

Balci, Ali. "Bringing the Ottoman Order Back into International Relations: A Distinct International Order or Part of an Islamic International Society?." International Studies Review 23.4 (2021): 2090-2107.

Karen Barkey, Empire of Difference: The Ottomans in Comparative Perspective, Cambridge University Press, 2008.

Thomas Naff, "The Ottoman Empire and the European States System," in The Expansion of International Society, ed. Hedley Bull and Adam Watson (Oxford: Clarendon Press, 1984), pp. 143-169.

Nuri Yurdusev, 'The Middle East encounter with the expansion of European international society', in Barry Buzan and Ana Gonzalez-Pelaez, eds, International society and the Middle East (Basingstoke: Palgrave, 2009).

Ruacan, Ipek Zeynep. "Classical English School Theory and the Ottoman/Turk: Reimagining an Exclusionary Eurocentric Narrative." Alternatives 43.3 (2018): 157-172.

Hopf, Ted. "Polarity, the offense defense balance, and war." The American Political Science Review (1991): 475-493.

Tuck, Christopher. "‘All Innovation Leads to Hellfire’: Military Reform and the Ottoman Empire in the Eighteenth Century." Journal of Strategic Studies 31.3 (2008): 467-502.

Balci, Ali, et al. "War decision and neoclassical realism: the entry of the ottoman empire into the first world war." War in History 27.4 (2020): 643-669.

Sazak, Selim Can. "Bad influence: social networks, elite brokerage, and the construction of alliances." European Journal of International Relations 26.1_suppl (2020): 64-90.

Balci, Ali, et al. "When Doves Feed Hawks: Ottoman War Decision and European Powers Towards the Crimean War." Alternatives 47.2 (2022): 67-83.

Zarakol, Ayse. "The Ottomans and Diversity." Culture and Order in World Politics (2020).

Balci, Ali. "Algeria in declining ottoman hierarchy: Why Algiers remained loyal to the falling patron." Cambridge Review of International Affairs (2020): 1-19.

Balcı, Ali, and Tuncay Kardaş, “The Ottoman International System: Power Projection, Interconnectedness, and the Autonomy of Frontier Polities”, Millennium: Journal of International Studies.

Zarakol, Ayşe. "Linking up the Ottoman Empire with IR's Timeline." Routledge Handbook of Historical International Relations. Routledge, 2021. 464-476.

Duzgun, Eren. "Capitalism, Jacobinism and International Relations: Re-interpreting the Ottoman path to modernity." Review of International Studies 44.2 (2018): 252-278.

Anievas, Alexander, and Kerem Nisancioglu. "What’s at Stake in the Transition Debate? Rethinking the Origins of Capitalism and the ‘Rise of the West’." Millennium 42.1 (2013): 78-102.

Tansel, Cemal Burak. "Deafening silence? Marxism, international historical sociology and the spectre of Eurocentrism." European Journal of International Relations 21.1 (2015): 76-100.

David Wilkinson, ‘Unipolarity without hegemony.’ International Studies Review 1, no. 2 (1999): 141-172

Kadercan, Burak. "Strong armies, slow adaptation: civil-military relations and the diffusion of military power." International Security 38.3 (2013): 117-152.

Neumann, Iver B., and Jennifer M. Welsh. "The Other in European self-definition: an addendum to the literature on international society." Review of International Studies 17.4 (1991): 327-348.

Göl, Ayla. "Europe, Islam and Pax Ottomana, 1453–1774." International Orders in the Early Modern World. London: Routledge, 2013. 54-74.

Zarakol, Ayşe. Before the West: The rise and fall of Eastern world orders. Cambridge University Press, 2022.

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme X
2 Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme X
3 Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma X
4 Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme X
5 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme
6 Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma
7 Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma
8 Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma
9 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma
10 Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)