Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ortadoğu Ekonomileri (Tr) | ODC 585 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FATİH SAVAŞAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ortadoğu ülkeleri ekonomik kalkınma bakımından ortak avantaj ve dezavantajlara sahiptir. Görece genç nüfus, doğal kaynaklara bağımlılık, yönetim şekilleri ve yönetişim sorunları, siyasi istikrar(sızlık) gibi büyüme ve kalkınmayı etkileyen faktörlerin bölgesel görünümünün tanınması özel sektöre ve kamu sektörüne karar alma ve uygulamada yardımcı olacaktır |
Dersin İçeriği | Derste ekonomik büyüme ve kalkınma kavramları üzerinde durulacak, kalkınma teorileri tartışılacak; beşeri sermaye, sosyal sermaye, doğal kaynaklar, yolsuzluk, demokrasi, beyin göçü, ulusaşırı şirketler, dış yardımlar ve borçlanma, tasarruf ve sermaye birikimi kalkınma bağlamında ele alınacak ve para ve maliye politikalarının kalkınmaya etkisi irdelenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel Makroekonomik Kavramları öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Klasik ve Neoklasik Büyüme Teorileri ve Kalkınmacı ve Heteredoks Teorileri inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Ülkelerin ekonomik göstergelerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Az gelişmişliğin ana nedenlerini irdeler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Ekonomik sorunlara çözümler geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Makroekonomik Kavramlar | |
2 | Klasik ve Neoklasik Büyüme Teorileri | |
3 | Kalkınmacı ve Heteredoks Teoriler | |
4 | Nüfus, Eğitim ve Beşeri Sermaye | |
5 | Sosyal Sermaye | |
6 | Doğal Kaynaklar, Çevre ve Kalkınma | |
7 | Yolsuzluk | |
8 | Yönetim Biçimleri ve Kalkınma | |
9 | Beyin Göçü ve Kalkınma | |
10 | Ulusaşırı Şirketler | |
11 | Dış Yardımlar ve Dış Borçlar | |
12 | Tasarruf ve Sermaye | |
13 | Para ve Maliye Politikaları ve Kalkınma | |
14 | Ülke Örnekleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Devlin, Julia C. (2010) Chaleges of Economic Development in the Middle East and North Africa Region, World Scientific Studies in International Economics Vol. 8, World Scientific. Richards, Alan and John Waterbury, A Political Economy of the Middle East, Routledge, 2007 Kar, Muhsin ve Sami Taban (2005), İktisadi Kalkınmada Sosyal, Kültürel ve Siyasal Faktörlerin Rolü, Bursa: Ekin. Kar, Muhsin ve Sami Taban (2004), Kalkınma Ekonomisi- Seçme Konular, Bursa: Ekin. Cyper, James M., and James L. Dietz (1997), The Process of Econmic Development, First Edition, New York: Routledge |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme | ||||||
2 | Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme | ||||||
3 | Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma | X | |||||
4 | Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme | ||||||
5 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme | X | |||||
6 | Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
7 | Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | ||||||
8 | Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma | X | |||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | ||||||
10 | Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel Makroekonomik Kavramları öğrenir | ||||||||||
2 | Klasik ve Neoklasik Büyüme Teorileri ve Kalkınmacı ve Heteredoks Teorileri inceler | ||||||||||
3 | Ülkelerin ekonomik göstergelerini karşılaştırır. | ||||||||||
4 | Az gelişmişliğin ana nedenlerini irdeler. | ||||||||||
5 | Ekonomik sorunlara çözümler geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |