Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Rusya Tarihi | ULI 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. OSAMA AMOUR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı Avrupa ve dünya tarihinde büyük bir güç olarak ortaya çıkan ve genişleyen Rusya´nın tarihi gelişimini incelemektir. İkinci amacı da güz döneminde Rusya´nın güvenlik ve dış politikası dersini seçecek Yüksek Lisans öğrencileri için tamamlayıcı nitelikte olmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders büyük Avrupa ve dünya güçlerinden biri olan Rusya´nın yükselişi ve varis devletleri gibi Soğuk Savaş sonrası döneme kadar olan farklı tarihi evrelerini inceler. Bu bağlamda bu ders Rusya ve diğer Avrupa ve küresel güçlerin ilişkilerini ayrıntılarıyla kapsar. 20. yüzyıldaki Rusya jeopolitiğine özel vurgu yapılmıştır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Rusyanın kuruluşundan itibaren devlet yapısı, ulus yapısı, kuruluşları, geçirdikleri değişiklikleri, gelişmeleri, devlet içindeki insanların, sınıfların, grupların aralarındaki mücadeleleri ve devletlerin genel dünya tarihi ve devletler topluluğu içinde | Anlatım, | |
2 | Rusyanın dünya politikasında tarihsel perspektifte nasıl bir konuma sahip olduğunun ve bunun Türkiyenin dış politikası açısından ne anlam ifade ettiğini analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | I. ve II. Dünya Savaşı ve Soğuk Savaş dönemlerinde Rus dış politikasının dünya siyasi tarihi üzerine olan etkilerinin analizini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | 11 Eylül sonrası gelişen güvenlik anlayışında önemli hale gelen Rusyanın dünden bugüne siyasi yapılanmasındaki konumunu, çatışmalarını karşılaştırmalı metodla analiz yapar. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Günümüz uluslararası ilişkiler anlayışı bakımından son derece önemli olan Rusya faktörünün dünya sistemi içindeki yerini kavrayarak sentez yapar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Uluslararası İlişkiler bölümünde Rusça dersinin de seçmeli okutulduğu itibara alınırsa Rusya tarihi, Rusya-Türkiye İlişkileri, Türk Kavimleri ve Devletleri Tarihi açısından tez konusu öncelikli Rusya çalışacak olanlara temel bilgi sağlar | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Rusyanın tarihi, siyasi, kültürel, ekonomik yönden dünya uluslararası sistemdeki yerini, gelişimlerini izler ve uluslararası sistem-devletlerarası etkileşimleri çerçevesinde etkinliklerini sorgular. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Bu coğrafyada geçmişten günümüze yaşanmış karmaşık olaylar, problemler ve çözüm yöntemlerini belirler ve sentezler. | Beyin Fırtınası, | |
9 | Konuyla ilgili tartışmalar yaparak yorum yeteneğini geliştirir. | Beyin Fırtınası, | |
10 | Konuyla ilgili görüşlerini yazılı ve sözlü aktarma yetisini geliştirir. | Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Rus Devletinin Kuruluşundan Moskova Büyük Knezliğinin Yükselişi (862-1462) | |
2 | Moğol-Türk İstilası ve Rusyada Türk (Tatar) Hakimiyeti | |
3 | Altın Orda da Büyük Karışıklıklar Zamanında Rus Knezlikleri | |
4 | Moskova Velikorus (Büyük Rus) Devletinin Kuruluşundan Büyük Petroya Kadar (1462-1689) | |
5 | Moğol-Türk Hakimiyeti Devrinde Rusyanın Siyasi, İçtimai, Ekonomik ve Kültürel Durumu | |
6 | Rusyanın Türk İlleri Sahasında Genişlemesi- Korkunç İvan Dönemi | |
7 | Korkunç İvanın Halefleri ve İç Karışıklıklar Devri | |
8 | Sınav haftası | |
9 | Rusyanın Doğu Avrupada En Büyük Devlet Mevkiine Çıkışı | |
10 | Rus İmparatorluğu Dönemi, II. Katerina Dönemi ve Türkiye-Rusya İlişkileri | |
11 | Avrupa Politikasında Rusyanın Önem Kazanması ve Çar Nikola Dönemi | |
12 | Büyük Reformlar Zamanı-Birinci Rus İhtilali (1905)-Stolipin Rejimi | |
13 | I. Dünya Savaşında Rusya ve Rus-Türk Harbi ve II. Dünya Savaşında Rus Dış Politikası | |
14 | Soğuk Savaş Döneminde Rusya |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | G. Vernadsky, Political and diplomatic history of Russia, London 1937, G. Vernadsky, Rus tarihi taslağı (Oçerki po russkoy istorii), Prag 1927; İng. A history of Russia, New Haven 1929. The Cambridge Medieval History, Vol.II-VI Shirin Akiner, , Sovyet Müslümanları, (çev. Tufan Buzpınar-Ahmet Mutu), (İstanbul 1995), Alişev, S. H., Kazan i Moskva: Mejgosudarstvennıe Otnaçeniya v XVXVl vv. (Kazan ve Moskova: XV-XVI y.y.´larda Devletlerarası İlişkiler), (Kazan 1995). Edward Allworth, Central Asia. 130 Years of Russian Dominance, A Historical Overview, third edition, (Durham and London 1994) Audrey Alstadt,; The Azerbaijani Turks (Power and Identity Under Russian Rule), Stanford University Press, (Stanford-California 1992), 331 s. Giray Saynur Bozkurt, , Hanlık Döneminde Kırım, Türk Dünyası Araştırmaları, Sayı 125, (Nisan 2000), s.141-176. Nadir Devlet, "Altın Ordu", Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi. IX, (İstanbul 1988), --------, Çağdaş Türkîler-Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihine Ek, (İstanbul 1993), Akdes Nimet Kurat, , "Kazan Türklerinin Medenî Uyanış Devri", DTCF Derg., XXIV, Sayı: 3-4, (1966), s. 96-101. -------, Topkapı Sarayı Müzesi Arşivindeki Altınordu, Kırım ve Türkistan Hanlıklarına ait Yarlık ve Bitikler, (İstanbul 1940). --------, "Rus Hakimiyeti Altında İdil-Ural Ülkesi", DTCF Derg., XXIV, Sayı: 3-4, (1966), s. 104-114. -------, Rusya Tarihi, 2. bsk. T.T.K. Yay., (Ankara 1987). -------, Türkiye ve İdil Boyu, (Ankara 1966), s. 110]. Richard A Pipes, The Formation of the Soviet Union-Communism and Nationalism 1917-1923, (Cambridge-Massachusetts 1954), 355 s. Polnoe Sobranie Zakonov Rossiyskoy İmperii (Birinci Seri), Cilt: XXII (St. Peterburg 1830), no. 15920, s.17-18; no. 15924, s.20, Cilt: XXVII, no. 20449, s.272-291. Politiçeskaya Jizn Russkih Musulman do Fevralskoy Revolyutsii /Obşestvo İsledovaniya Sredney Azii (Orta Asya Araştırmaları Cemiyeti), (Oxford 1987). Zeki Velidi Togan, Türkistan tarihi, İstanbul 1945, G. Welter, Histoire de Russie, Paris 1946 Rus Tarihi vesikaları, St. Petersburg-1841-1853 , 12 cilt. S. F. Platonov, Rus tarihi dersleri ( Lektsii po russkoy istorii), St. Petersburg 1910 A. N. Nasonov, Moğollar ve Rusya (Mongoli i Rus), Sovyetler Birliği İlimler Akademisi, 1940. Ali Kemal Meram, Türk-Rus İlişkileri Tarihi, (İstanbul 1969), 467 s. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme | X | |||||
2 | Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme | X | |||||
3 | Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma | X | |||||
4 | Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme | X | |||||
5 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme | X | |||||
6 | Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
7 | Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | X | |||||
8 | Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma | X | |||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | X | |||||
10 | Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rusyanın kuruluşundan itibaren devlet yapısı, ulus yapısı, kuruluşları, geçirdikleri değişiklikleri, gelişmeleri, devlet içindeki insanların, sınıfların, grupların aralarındaki mücadeleleri ve devletlerin genel dünya tarihi ve devletler topluluğu içinde | ||||||||||
2 | Rusyanın dünya politikasında tarihsel perspektifte nasıl bir konuma sahip olduğunun ve bunun Türkiyenin dış politikası açısından ne anlam ifade ettiğini analiz eder. | ||||||||||
3 | I. ve II. Dünya Savaşı ve Soğuk Savaş dönemlerinde Rus dış politikasının dünya siyasi tarihi üzerine olan etkilerinin analizini yapar. | ||||||||||
4 | 11 Eylül sonrası gelişen güvenlik anlayışında önemli hale gelen Rusyanın dünden bugüne siyasi yapılanmasındaki konumunu, çatışmalarını karşılaştırmalı metodla analiz yapar. | ||||||||||
5 | Günümüz uluslararası ilişkiler anlayışı bakımından son derece önemli olan Rusya faktörünün dünya sistemi içindeki yerini kavrayarak sentez yapar. | ||||||||||
6 | Uluslararası İlişkiler bölümünde Rusça dersinin de seçmeli okutulduğu itibara alınırsa Rusya tarihi, Rusya-Türkiye İlişkileri, Türk Kavimleri ve Devletleri Tarihi açısından tez konusu öncelikli Rusya çalışacak olanlara temel bilgi sağlar | ||||||||||
7 | Rusyanın tarihi, siyasi, kültürel, ekonomik yönden dünya uluslararası sistemdeki yerini, gelişimlerini izler ve uluslararası sistem-devletlerarası etkileşimleri çerçevesinde etkinliklerini sorgular. | ||||||||||
8 | Bu coğrafyada geçmişten günümüze yaşanmış karmaşık olaylar, problemler ve çözüm yöntemlerini belirler ve sentezler. | ||||||||||
9 | Konuyla ilgili tartışmalar yaparak yorum yeteneğini geliştirir. | ||||||||||
10 | Konuyla ilgili görüşlerini yazılı ve sözlü aktarma yetisini geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |