Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Endüstriyel Sürtünme ve Aşınma | IMM 564 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. UĞUR ŞEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İmalat mühendisliği Lisansüstü öğrencilerine Endüstrideki Sürtünme ve Aşınma teorisini anlamayı ve çözümlemeyi öğretmek. |
Dersin İçeriği | Sürtünme ve Aşınmanın tanımı ve Endüstriyel önemi, Yüzey Özellikleri, Sürtünme, Aşınma, Sürtünme ve Aşınma Ölçme Yöntemleri, Katı Yağlayıcılar, Kendinden Yağlamalı Yataklar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sürtünme ve aşınma çeşitlerini , testlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Sürtünme ve sürtünmeyi etkileyen faktörleri ve ölçüm metotlarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Mikro ve Nano tribolojiyi tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Aşınma ve aşınma mekanizmalarını açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Triboloji´nin tanımı ve tarihsel gelişimi, Triboteknik olayların ekonomik boyutları ve tasarım açısından önemi | |
2 | Yüzey topografyası, Yüzey kalitesi ve pürüzsüzlük ile ilgili tanımlamalar, Tekstür ve pürüzsüzlük ölçme yöntemleri | |
3 | Kayma ve yuvarlanma hareketleri, İç sürtünme ve dış sürtünme kavramları, Kuru ve yağlanmış yüzey kavramları, Sınır sürtünme, Film sürtünmesi, Temas durumları, Kuru sürtünmede sürtünme katsayısı ile sıcaklık, hız ve basınç ilişkisi | |
4 | Kayma ve yuvarlanma hareketleri, İç sürtünme ve dış sürtünme kavramları, Kuru ve yağlanmış yüzey kavramları, Sınır sürtünme, Film sürtünmesi, Temas durumları, Kuru sürtünmede sürtünme katsayısı ile sıcaklık, hız ve basınç ilişkisi | |
5 | Adhezif aşınma, Alışma aşınması, Yenme tipi aşınma, Abrazif aşınma, Erozif aşınma, Kavitatif aşınma, Korozif aşınma | |
6 | Adhezif aşınma, Alışma aşınması, Yenme tipi aşınma, Abrazif aşınma, Erozif aşınma, Kavitatif aşınma, Korozif aşınma | |
7 | Gerçek sistemler üzerinde yapılan testler, Sürtünme testleri, Aşınma testleri, Pim-disk cihazı, Sürtünme kuvveti ölçümleri, Aşınma miktarı ölçümleri, | |
8 | Gerçek sistemler üzerinde yapılan testler, Sürtünme testleri, Aşınma testleri, Pim-disk cihazı, Sürtünme kuvveti ölçümleri, Aşınma miktarı ölçümleri, | |
9 | Katı yağlayıcılar, Lamelli Yapıdaki katı yağlayıcılar, Grafit, Molibden disülfit, Boron nitrit, | |
10 | Vize Sınavı | |
11 | Katı yağlayıcılar, Lamelli Yapıdaki katı yağlayıcılar, Grafit, Molibden disülfit, Boron nitrit, | |
12 | Yuvarlanmalı yataklar, Kaymalı yataklar, Manyetik yataklar, Yatak ve yatak malzeme seçimi, | |
13 | Yuvarlanmalı yataklar, Kaymalı yataklar, Manyetik yataklar, Yatak ve yatak malzeme seçimi, | |
14 | Yuvarlanmalı yataklar, Kaymalı yataklar, Manyetik yataklar, Yatak ve yatak malzeme seçimi, |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof.Dr. Uğur ŞEN ders notları, 2022 |
Ders Kaynakları | 1) Hadfield M., Brebbia C.A., Tribology and Design II, WITpress, 2012. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | İmalat yöntemleri, İmalat planlama ve kontrol, malzemelerin özellikleri, üretim planlama gibi konularda temel bilgi birikimine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sürtünme ve aşınma çeşitlerini , testlerini açıklar | ||||||
2 | Sürtünme ve sürtünmeyi etkileyen faktörleri ve ölçüm metotlarını açıklar | ||||||
3 | Mikro ve Nano tribolojiyi tanımlar | ||||||
4 | Aşınma ve aşınma mekanizmalarını açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |