Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Cam İle Frezeleme İşlemleri | IMM 559 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEDAT İRİÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Fatih ÖZEN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgisayar destekli imalat (CAM) yöntemi, özellikle taşıt gövdeleri ve benzeri karmaşık geometriye sahip makine parçalarının imalatında, alternatifsiz bir yöntemdir. Bir imalat mühendisinin kesinlikle bilmesi ve uygulayabilmesi gereken CAD/CAM teknolojisi, gelişmiş fabrikaların hemen hepsinde kullanılmakta ve sürekli geliştirilmektedir. Bu ders kapsamında, CAD/CAM yöntemlerinin ağırlıklı kısmını oluşturan frezeleme işlemleri ele alınmıştır. |
Dersin İçeriği | 1. CAD/CAM metodu işlem algoritması 2. Tezgâh parametreleri, 3. Üç eksenli frezeleme operasyonları, 3.1. Hacim frezelemede kaba talaş kaldırma sekansları, 3.2. Hacim frezelemede ara kademe sekansları, 3.3. Yüzey frezeleme sekansları, 4. Kesici takımların sınıflama ve konumlaması, 5. Dört ve Beş eksenli frezeleme operasyonları için benzer sekanslar, 6. NC Takım yolu simülasyonları 7. NC Talaş kaldırma simülasyonları 8. Özelleştirme (customization) opsiyonları. 9. CNC Post-Process (Tezgaha özgü transfer yazılımı geliştirme) 10. G-Kodu dosya üretimi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | CNC talaşlı imalat makinalarını tanımak | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
2 | CAD/CAM için gerekli tazgah parametreleri | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
3 | Dik işleme merkezlerini tanır ve işlem yaptırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
4 | CAD/CAM operasyonlarını oluşturabilir ve geliştirebilir. | Eğitsel Oyun, Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | CAD/CAM metodu işlem algoritmaları ve CNC frezeleme teknolojisi | |
2 | CAD/CAM yazılımı ile uygulamalara giriş ve özelleştirmeler (Pro/ENGINEER) | |
3 | Tezgah parametrelerinin ve kesici takımların yazılıma tanıtılması | |
4 | Dik işlem merkezinde geometrik tanımı yapılabilen hacimlerin frezelenmesi için sekanslar (Profile, Trajectory sekansları) | |
5 | Matkap işlemleri (Hole making) | |
6 | Satıh frezeleme sekansları (Face milling) | |
7 | VİZE | |
8 | Dört ve beş eksenli frezelerde sekanslar | |
9 | NURBS ve Quilt yüzey frezeleme sekansları (Surface milling) | |
10 | Dik işleme merkezi için uygulamalar | |
11 | 4 ve 5 eksen frezeleme uygulamaları | |
12 | Takım yolu ve talaş kaldırma simülasyonları | |
13 | Tezgah speclerine göre Post-Process yazmak | |
14 | G-Kodu dosya üretimi ve CNC tezgahlarına transfer (DNC) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Pro/MFG PTC User?s Guide , Parametric Technology Corporation. 2. Pro/ENGINEER Wildfire 5.0 for Designers Textbook, Sham Tickoo. 3. Pro/ENGINEER Wildfire 2.0 Tasarım, analiz ve imalat. Cevdet Göloğlu |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | İmalat yöntemleri, İmalat planlama ve kontrol, malzemelerin özellikleri, üretim planlama gibi konularda temel bilgi birikimine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | CNC talaşlı imalat makinalarını tanımak | ||||||
2 | CAD/CAM için gerekli tazgah parametreleri | ||||||
3 | Dik işleme merkezlerini tanır ve işlem yaptırabilir. | ||||||
4 | CAD/CAM operasyonlarını oluşturabilir ve geliştirebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 3 | 8 | 24 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |